پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
یک تولیدکننده نوشت‌افزار رقابت میان طرح‌های داخلی و خارجی را نابرابر دانست و گفت: هنوز هم کلاه قرمزی برای بچه امروز، شخصیت شناخته شده‌ای نیست اما همه باب اسفنجی را می‌شناسند.

شعارسال:علی حدیدی مدیر شرکت تولید نوشت‌افزار «آزاده»، نوشت افزار را یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ‌ساز دانست و افزود:ما باید فرهنگسازی را از کودکی آغاز کنیم؛ از این رو اسباب بازی و لوازم‌التحریر، از مهم‌ترین عوامل فرهنگ‌ساز هستند. به همین خاطر متولیان فرهنگی باید از تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی حمایت کنند و امکانات لازم را برای تولید، معرفی و تبلیغ در اختیارشان قرار دهند.

مدیر شرکت «آزاده» به ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از نوشت‌افزار ایرانی اشاره و بیان کرد: اگر بچه‌ها سراغ دفترها و مدادها و کوله‌هایی می‌روند که عکس باربی و باب اسفنجی و میکی‌ماوس بر ان تصویر شده به خاطر این است که این شخصیت‌ها را می‌شناسند و با ان ارتباط برقرار کرده‌اند. بیش از ۵۰ سال از فعالیت شرکتی چون والت دیسنی می‌کند؛ تا امروز شمار بالایی کارتون و فیلم و داستان و محصولات جانبی بر اساس شخصیت‌های دیسنی خلق شده اما ما با اسطوره‌ها و شخصیت‌های کارتونی و غیرکارتونی خود چه کرده‌ایم؟ بچه‌های ما تا چه اندازه با طرح‌ها و تصویرهایی که بر نقش افزارهای ایرانی- اسلامی نقش می‌بندد آشنا هستند؟

حدیدی رقابت میان کلاه قرمزی و مردعنکبوتی را نابرابر دانست و گفت: برخی تویدکنندگان نوشت افزار گلایه دارند که «کلاه قرمزی»، «سنجد» و «عروسک‌های شکرستان» شخصیت‌های شناخته شده‌ای هستند که انحصار تولیدشان در اختیار شرکت آزاده است در صورتی که من آبرو و اعتبار و سرمایه خود را وقف تولید نوشت افزارهای ایرانی کرده‌ام. از سوی دیگر، هنوز هم کلاه قرمزی برای بچه‌های امروز، شخصیت چندان جذاب و شناخته شده‌ای نیست. بیشتر متولدان دهه ۶۰ و حتی اوایل دهه ۷۰ با این شخصیت خاطره دارند اما همه کودکان، مردعنکبوتی و باب اسفنجی را می شناسند.

این تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی به ضرورت وجود یک پیوست فرهنگی اشاره و بیان کرد: کشورهای پیشرفته مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که اگر پویانمایی بر اساس شخصیت «باب اسفنجی» ساخته می‌شود باید لباس و نوشت‌افزار و دیگر محصولات مرتبط با آن نیز وجود داشته باشد چراکه این پیوست فرهنگی به معرفی بیشتر و بهتر یک شخصیت کمک می‌کند اما ما تازه به این نتیجه رسیده‌ایم که باید مجموعه‌ای از محصولات فرهنگی تولید شود تا شخصیتی چون کلاه قرمزی معرفی شده و در ذهن مخاطب باقی بماند.

حدیدی در ادامه به نقش صداوسیما و آموزش و پرورش در زمینه فرهنگسازی اشاره و بیان کرد: برعهده صداوسیما و آموزش و پرورش و نهادهای مرتبط است که فرهنگسازی کنند. من، یک حلقه از زنجیرم و توان لازم برای این کار را ندارم. اما ما به وجود افرادی نیاز داریم تا شخصیت‌ها و فرهنگ ما را در قالبی جذاب به بچه‌ها معرفی کنند و با چه چیز بهتر از لوازم تحریر می‌توان فرهنگسازی کرد چراکه نوشت افزار از ابتدا تا انتهای تحصیل با کودکان، نوجوانان و حتی جوانان است.

مدیر شرکت آزاده، نبود کپی رایت را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: من به عنوان تولیدکننده، مبلغ هنگفتی پرداخت و کپی رایت انتشار شخصیت‌هایی چون کلاه قرمزی و جناب خان و شکرستان را دریافت می‌کنم. اما چند درصدتولیدکننده‌ها می‌توانند حق مالکیت معنوی این شخصیت شناخته شده را بپردازند و انحصار تولید نوشت‌افزار براساس آن شخصیت‌ها را در اختیار بگیرند؟ از سوی دیگر چون قانون کپی رایت وجود ندارد، افراد دیگری می آیند و از تصویر همان شخصیتی استفاده می کنند که من برای انتشارش، هزینه گزافی را پرداخته‌ام.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 25 اسفند1395، کدخبر: 3932519: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین