پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۴۲۱
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
تعطیلی و دچار بحران شدن چند کارخانه در تبریز نشان از به صدا در آمدن زنگ شیوع ویروس حاد ورشکستگی صنعت آذربایجان شرقی دارد.
شعارسال: بعد از تعطیلی کارخانه پرسابقه ای چون بنیان دیزل و زمزمه ورشکستگی کارخانه های بزرگی چون ماشین سازی؛ بلبرینگ سازی ایران و مشکلات چند کارخانه لوازم خانگی و قطعه سازی در استان شیوع حاد ورشکستگی صنعت را در استان نشان می دهد که یکی بعد از دیگری باعث مرگ صنایع می شود.

وقتی به تاریخ پر فراز و نشیب صنعت در استان می پردازیم به این مهم می رسیم که استان آذربایجان شرقی از قدیم‌الایام به عنوان قطب اقتصادی و صنعت کشور مطرح بوده است، و این را مدیون جانمایی جغرافیایی و پشتکار و غیرت مردمانش است.

اوایل قرن حاضر، داد و ستد و مراوده با اروپا و دیگر کشورهای خارجی باعث تحولات عمیق در این منطقه شد و باعث رشد و راه‌اندازی مراکز صنعتی بسیاری در این منطقه شد که اولین کارخانه در سال ۱۳۰۸ با نام چرم خسروی در تبریز شروع به کار کرد و بعد از آن برندهای دیگری همچون برق لامعی، کبریت‌سازی توکلی و متولد شدند.

تکاپوی صنعت که در تبریز بیش از ۸۰ سال عمر دارد، باعث شده تا بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، بعد از اجرای طرح پایش تعداد واحدهای فعال ۴۳۵۰ اعلام شود.

معاون سازمان صنعت؛ معدن و تجارت با مهم برشمردن وضعیت نسبی سرمایه‌گذاری، استان را چهارمین قطب صنعتی کشور اعلام کرد ولی با این اوصاف و با توجه به مزایای وجود صنایع در استان، صنعت استان مدتی است که دچار سرماخورده گی و ویروس حاد شده است.

توجه به مشکلاتی همچون عدم نقدینگی، نبود استراتژی پیشرفت در صنایع، فرسوده و کهنه بودن ماشین‌آلات، بورکراسی؛ واردات بی‌رویه، عدم حمایت اصولی از سرمایه گذار، ارائه تسهیلات رونق و دیگر تسهیلات با ۱۸ درصد کارمزد، واگذاری مراکز صنعتی به افراد غیر متخصص و یا اصطلاحا نداشتن اهلیت در واگذاری مجموعه های صنعتی و اعطای مجوز بهره برداری از دیگر مشکلاتی است که لزوم توجه به این موضوع را بیشتر می کند.

حال سوالاتی در ذهن شکل می گیرد که آیا سرانجام صنایع بزرگ و کوچک استان چه خواهد شد؟ آیا دهان صنایعی مثل بلبرینگ‌سازی، ماشین‌سازی، ماشین آلات تراکتورسازی، بنیان دیزل، قطعه‌سازان و تولید کنندگان لوازم با حلوا حلوا گفتن مسئولان شیرین خواهد شد؟ آیا کسی به فکر تولید برند برای تولیدات داخلی مان است و بسیاری سوال دیگر که متولیان امر باید دراین خصوص شفاف سازی کرده و بیشتر تلاش کنند تا زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی که تاکید مقام معظم رهبری و راه برون رفت از سلطه بیگانگان است، فراهم شود

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی دارا خبر، تاریخ انتشار: 19 بهمن 1395، کدخبر: 20873، www.daranews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین