پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
کارگر به عنوان سرمایه انسانی هر کشوری محسوب می‌شوند اگر امنیت شغلی و رفاهی این قشر زحمت‌کش فراهم باشد، می‌توان از ظرفیت جامعه کارگری برای توسعه و پیشرفت کشور بهره‌مند شد.

شعارسال: کارخانه قند فسا به خاطر تعمیرات چند ماهی است که تعطیل و همین موضوع موجب شده تا کارگران این کارخانه حقوق معوق خود را دریافت نکنند.

 کارگر به عنوان سرمایه انسانی هر کشوری محسوب می‌شوند اگر امنیت شغلی و رفاهی این قشر زحمت‌کش فراهم باشد، می‌توان از ظرفیت جامعه کارگری برای توسعه و پیشرفت کشور بهره‌مند شد.

با این حال این قشر زحمت کش همیشه با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه بوده اند، مشکلاتی مانند دستمزد پایین، نبود امنیت شغلی و بیمه که بخشی از مشکلات جامعه کارگری است.

پرداخت نشدن حقوق کارگران تعطیلی کارخانه موضوعی است که چند سالی گریبان جامعه کارگری شده است و این قشر به جز جواب سربالا حرف دیگری از کار فرمایان خود دریافت نکرده اند.

یکی از کارخانه‌هایی که مدتی است دچار بحران مالی شده و کارگران آن نسبت به عدم پرداخت حقوق و معوقات خود ناراضی هستند، کارخانه قند فسا است.

کارخانه قند فسا در سال ۱۳۳۳ تأسیس و در سال ۱۳۳۵ مورد بهره برداری قرار گرفته است. تولیدات اصلی کارخانه قند فسا در اوزان و بسته بندی‌های متنوع بوده و ظرفیت تولیدی آن ۸۰۰ تن چغندر است.

اما در سال ۹۲ این کارخانه متوقف شد و حدود ۱۵۰ کارگر بیکار شدند با تعطیلی این کارخانه تصمیم گرفته شد آن را به بخش خصوصی واگذار کنند در سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد.


هنوز چند ماهی از فعالیت مجدد این کارخانه نگذشته بود که به خاطر عدم مواد اولیه چغندر و شکر سرخ این کارخانه در سال ۹۷ متوقف شد. کارگران بدون دریافت حقوق معوق بیکار شدند.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد به گفته بعضی از کارگران حقوق پرداختی به سختی کفاف هزینه‌های سنگین زندگی را می‌دهند و این پول را باید بایت قرض و کرایه خانه‌ای که چند ماهی است پرداخت نکرده اند، بدهند.

یکی از کارگران کارخانه قند فسا در این رابطه می‌گوید: قرار بود تا اوایل سال جاری معوقات ما را پرداخت کنند که با کمک معاون فرمانداری شهرستان فسا حقوق یک ماه از بیشتر پرداخت نشده است.

او معتقد است: کارگران کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که با تاخیر چند ماهه حقوق خود را دریافت می‌کنند، روزگار خود را به سختی می‌گذارنند.

این کارگر کارخانه قند می‌گوید: هر کدام از ما چندین سال است که در این کارخانه کار کردیم تا قبل از اینکه کارخانه به بخش خصوصی واگذار شود، رسیدگی بیشتری به کارگران می شد، اما بعد از آن امنیت کاری از ما گرفته شده؛ این چندمین باری است که کارخانه به دلایل مالی و عدم توان تولید تعطیل می‌شود.


کارخانه قند فسا روزانه حدود ۷۰ تا ۹۰ تن شکرتولید می‌کرد با وجود تحریم‌ها این کارخانه شکر خام نتوانست وارد کند همچنین کشت چغندر با عیار بالا به دلیل کم آبی سالی دوبار بیشتر کشت نمی‌شد مسئولین وقت کارخانه هم زیر بار راه اندازی قسمت چغندری نرفتند و این امر موجب بیکار شدن کارگران شد.

کارخانه قند فسا منبع درآمدی مردم فسا است با به وجود آمدن مشکلات این کارخانه حدود ۱۵۰ نان آور بیکار شدند.

به گفته یکی از کارگران این کارخانه فسا، یک زمانی مشکل کارخانه نداشتن شکر بود، ولی حالا امنیت شغلی، آرامش روحی وروانی پرداخت نکردن حقوق، مشکلات باعث به وجود آمدن اختلاف و جدایی شده است حتی بعضی از کارگران برای اینکه خرج روزانه خود را بدهند مجبور به قرض شده اند.

وی در ادامه می‌گوید از تمام مسئولین کشوری و استانی که می‌تواند ما را از این بحران خارج کند استعدا داریم یاریمان کنند.

این کارگر کارخانه قند فسا در ادامه می‌افزاید: از رئیس قوه قضائیه خواهش می‌کنیم از چگونه واگذاری کارخانه و همچنین مشکلاتی که در ۵ الی ۷ سال تا کنون درصنعت استراتژیک قندوشکر بوجودآمده مورد بررسی قرار دهد.

تعطیلی کارخانه به علت تعمیرات

در ابتدای سال جاری مدیر کارخانه طی نامه‌ای به صنعت و معدن شهرستان فسا اعلام کرده که از ۳۱ تیرماه به علت تعمیرات کارخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

با تعطیلی کارخانه به بهانه تعمیرات نگرانی کارگران دو چندان شده و این سئوال برای آن‌ها پیش آمده است که آیا کارخانه به دلیل تعمیرات تعطیل شده است و یا اینکه دلایل دیگری هم وجود دارد؛ البته به گفته کارگران سالی دوبار کارخانه به خاطر تعمیرات تعطیل می‌شود؛ اما این با وجود با شرایط پیش آمده نگرانی آن‌ها را دوچندان کرده است.

واگذاری کارخانه‌ها به اهلیت افراد

مهرزاد مویدی، عضو شورای عالی اشتغال و رئیس هیئت مدیره کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی در این رابطه می‌گوید: مدیران این مجموعه در جلسات یک قولی می‌دهند که ما این مسائل و مشکلات را حل می‌کنیم، اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

یکی از موضوعاتی که بعضی از مسئولین استانی به آن واکنش نشان داده اند، واگذاری کارخانه قند به اهلیت آن است.

مویدی معتقد است بار‌ها تذکر و نامه زدیم که در واگذاری کارخانه‌ها بحث اهلیت افراد را یکی باید مشخص کند یا سازمان صنعت و معدن باید این کار را انجام دهد یا نهاد دیگری اگر قرار است کارخانه به فردی واگذار شود اهلیت آن فرد مشخص شود.

وی درباره حواله دادن پیگیری حقوق کارگران از طریق اداره کار نیز می‌گوید: وقتی یک کارخانه حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کند، وقتی کارفرما مشکلات متعدد دارد، باید مشکلات دسته‌بندی شود و مشخص شود که کجا باید رفع شود. اداره کار وظیفه‌اش ایجاد اشتغال نیست؛ بلکه بازرسان آن بر عملکرد واحد‌های درون کارخانه یا مسائل ایمنی نظارت می‌کنند.

تعطیلی کارخانه قند فسا موضوع جدی برای کارگران این کارخانه است، کارگرانی با امید به اتمام رسیدن تعمیرات کارخانه روز‌های خود را سپری می‌کنند.

مویدی معتقد است که این کارخانه یا باید از مدیران فعلی گرفته شود و تحت حمایت تحویل داده شود که بحث نظارت برای آن وجود داشته باشد یا مدیران این کارخانه با توجه به شرایط کارخانه تعهد درستی دهند. اینکه در جلسه صحبتی کنند که خودشان هم می‌دانند عملیاتی نمی‌شود به نوعی وقت خریدن است.

او می‌افزاید: من برای کارخانه قند فسا خطر جدی را احساس می‌کنم و بعید می‌دانم که این کارخانه با این سیاست غلط مدیران فعلی بتواند کار کند و انتظار این است که مسئولان تصمیم جدی بگیرند و اگر مدیران فعلی در توانشان نیست که نیست چاره جدی برای آن بیندیشند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 10 شهریور 1398 ، کدخبر:788036 ،www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین