پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۹۷۰
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
شهرستان کاشان از جمله شهرهایی از ایران است که در طول عمر خود، باید حداقل یک‌بار آن را دیده و از زیبایی‌های بی‌نظیر آن لذت برده ببرید.

شعار سال: نوروز و بهار، مجال خوبی برای سفر و گشت و گذار در ایران زیباست و چه خوب که از این فرصت مناسب برای سفر به کاشان استفاده کنیم؛ برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا، سفری مجازی به کاشان خواهیم داشت.

شهر کاشان در 220 کیلومتری جنوب تهران و 200 کیلومتری اصفهان واقع‌شده است، این شهر 365 هزار نفر جمعیت داشته و در مجاورت کویر مرکزی ایران واقع‌شده است.

شاید برای شما جالب باشد که کاشان زادگاه بسیاری از دانشمندان، عالمان و هنرمندان کشور است؛ کمال‌الملک، سهراب سپهری، غیاث‌الدین جمشید کاشانی، محتشم کاشانی و بسیاری دیگر از بزرگان در این شهر به دنیا آمده و زندگی کرده‌اند.


* باغ فین و فواره‌هایی که بدون پمپ کار می‌کنند

هرگاه از مناطق گردشگری کاشان سخن به میان آید، بی‌شک در ابتدا باید به باغ فین اشاره‌کنیم؛ قدمت این باغ به دوره صفویه می‌رسد و در فضایی به وسعت 23 هزار مترمربع، یکی از زیباترین باغ‌های ایران به شمار می‌رود.

باغ و حمام فین در دوره قاجار، اهمیت زیادی برای حکومت داشته است و علاوه بر طبیعت زیبای آن، به دلیل قتل امیرکبیر در حمام فین، اهمیت زیادی از جهت تاریخی پیداکرده است؛ همچنین موزه‌های جالب‌توجهی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی در باغ فین کاشان آماده بازدید عموم است.


حرف‌های زیادی در رابطه با این باغ دیدنی و تاریخی موجود است، اما نکته‌ای که شاید برایتان جالب باشد، نحوه عملکرد فواره‌های حیاط این باغ است؛ این فواره‌ها بدون وجود هیچ‌گونه پمپی، در حال فعالیت هستند و نکته جالب‌تر اینکه این سیستم توسط غیاث‌الدین جمشید کاشانی، یکی از دانشمندان بزرگ ایران اسلامی طراحی و اجرا شده است.

زیر تمام جوی‌ها و دور حوض‌ها در عمق یک متری زمین، لوله‌هایی سفالی به نام تنبوشه تعبیه‌ شده است، این لوله‌ها از یک طرف به حوض‌های اصلی وصل بوده و از طرف دیگر در انتهای جوی‌ها مسدود هستند؛ آب از حوض‌های اصلی وارد لوله‌ها شده و چون انتهای لوله مسدود است، از فواره‌ها خارج می‌شود.

به دلیل شیب‌دار بودن و زمین و برای اینکه آب از همه فواره‌ها به یک مقدار خارج شود، قطر لوله‌های سفالی را متفاوت ساخته بودند، به گونه‌ای که ابتدای لوله از انتهای آن قطورتر است تا شیب زمین با فشار بیشتر جبران شود؛ غیاث‌الدین جمشید کاشانی 200 سال پیش از پاسکال با استفاده از رابطه فشار و اختلاف سطح این سیستم را بنا کرده است.

همچنین در سال‌های اخیر، بر اساس آمار ارائه‌ شده، باغ فین کاشان در شهرستان کاشان جایگاه اول را در بین سایر نقاط دیدنی کاشان به خود اختصاص داده است؛ به اضافه اینکه این بنای تاریخی، در بین آثار پر بازدید در استان اصفهان قرار دارد.


* معماری ایرانی اسلامی را در خانه‌های تاریخی کاشان ببینید

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهر کاشان، خانه‌های تاریخی است که همچون نگینی بر انگشتری شهر کاشان می‌درخشند؛ این خانه‌ها با معماری بی‌نظیر و فضایی سنتی، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.


سرداب‌ها، شاه‌نشین‌ها، گچ‌بری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و هزاران جلوه زیبای دیگر در این خانه‌ها که بعضاً به دوره قاجاریه می‌رسند، نشان‌دهنده غنای معماری در این شهرستان است؛ اگر به کاشان سفر کردید، خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه منوچهری، خانه عامری‌ها، خانه مهینستان راهب و چندین خانه تاریخی دیگر کاشان را فراموش نکنید.

* سیلک، تمدنی 7 هزارساله

اگر به تاریخ کشورمان و دیدن یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری علاقه‌مند هستید، بازدید از تپه‌های سیلک کاشان را به شما توصیه می‌کنیم.

سیلک، نام اولین تمدن شهرنشینی ایران مرکزی در کاشان است که در ۳ کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد، محوطه باستانی سیلک که در منطقه فین کاشان واقع‌شده قدمتی در حدود ۷ هزار سال دارد.


تپه سیلک در حقیقت نیایشگاه مردمان باستانی بوده است که از گل رس و سفال ساخته‌ شده است؛ این مجموعه تاریخی تا سال ۱۳۱۰ خورشیدی شناسایی نشده بود و در میان مردم کاشان به شهر نفرین‌شده معروف بود.

در خرابه‌های تپه باستانی سیلک چند اسکلت انسان و ظروف باستانی پیداشده است که این اشیاء در موزه‌های لوور فرانسه، موزه ملی ایران و موزه باغ فین و موزه‌ای در کنار این مجموعه باستانی قرار داده‌شده است، از نکات دیدنی این منطقه باستانی وجود خرده سفال‌های چند هزارساله روی زمین و پیرامون این تپه‌ها است.

پیدا شدن دوک‌های ریسندگی و بافندگی نشانی از آشنایی این مردم در هزاره‌های پیش از میلاد از صنعت ریسندگی و بافندگی دارد، همچنین ساکنان این منطقه با ذوب کردن فلزات برای خود وسایل و ابزارهای کار می‌ساختند.

با کشف کوره ذوب فلزات در بخش جنوبی این تپه، می‌توان شهر سیلک را جزو صنعتی‌ترین شهرهای آن دوران محسوب کرد.

* مشهد اردهال، زیارت فرزند بلافصل امام باقر(ع)

مشهد اردهال زیارتگاه علی بن امام محمدباقر(ع) که فرزند بلافصل امام پنجم ماست، یکی دیگر از مکان‌هایی است که کاشان را به یک شهر مناسب برای سفر تبدیل می‌کند؛ جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در کنار زیارتگاه یکی از امامزادگان جلیل‌القدر ایران و هم‌جواری آرامگاه سهراب سپهری، شاعر بلندآوازه کاشانی با این امامزاده، شما را، ناگزیر به بازدید از این منطقه می‌کند.

* گلاب کاشان را که همه می‌شناسند

پس از سفری مجازی به این شهر زیبا، اگر از ما بپرسید چه سوغاتی را به خانه ببرید، اول باید نام گلاب کاشان را ببریم؛ وجود چندین کارگاه گلاب‌گیری و تولید عرقیجات گیاهی، کاشان را به پایتخت گلاب ایران تبدیل کرده است.

حتی اگر تمایلی به خرید گلاب و عرقیجات نداشتید، به چند کارگاه گلاب‌گیری سری بزنید تا با فرآیند جالب گلاب‌گیری آشنا شوید؛ هر ساله گردشگران زیادی در فصل بهار برای مراسم گلاب‌گیری به کاشان سفر می‌کنند تا از نزدیک با نحوه تهیه گلاب اعلای کاشان آشنا شوند.


از گلاب که بگذریم، قالی یکی دیگر از سوغات کاشان است؛ قالی‌های دست‌بافت با نقشه‌های خاص کاشان در کشور معروف و مشهور هستند؛ قالی‌هایی که با سرپنجه هنرمندان کاشانی، زیبایی بی‌نظیر و چشم‌نوازی ایجاد کرده‌اند.

* گوشت و لوبیای کاشان را از دست بدهید ضرر کرده‌اید!

گوشت و لوبیا غذای سنتی و قدیمی کاشان است که طعم بسیار خوبی دارد، این غذا به دو شکل آماده می‌شود، گاهی با برنج و گاهی با نان؛ پیشنهاد می‌کنیم یک روزی را از فست فود بگذرید و از این غذای سنتی، سالم و مقوی کاشانی نوش جان کنید.

همچنین اخیراً بر اساس آمار اعلام‌شده، کاشان در بین شهرهای ارزان‌قیمت ایران برای مسافرت قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که برای سفری سه تا چهار روزه به کاشان، مبلغی برابر با 5 میلیون ریال در نظر گرفته‌ شده است؛ حالا این شما و یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در پیش رو دارید، سفر بخیر...

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویش، تاریخ 8 فروردین 96، کد مطلب: 121816: www.rooyeshnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین