پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
وجود ۷۵ بقعه متبرکه و امامزاده واقع در مناطق روستایی و شهرهای مختلف استان کردستان بهترین فرصت در راستای توسعه و تقویت گردشگری مذهبی در این استان به شمار می رود.

شعار سال: کردستان از نظر داشتن جاذبه های گردشگری اعم از تاریخی و طبیعی یکی از استان های شاخص کشور است از لحاظ گردشگری مذهبی هم دارای ظرفیت های فراوانی است ولی متاسفانه تاکنون به طور مطلوب معرفی نشده است.

وجود این اماکن دینی و مذهبی در این منطقه می تواند زمینه جذب گردشگران و زائران زیادی را در طول سال به ویژه ایام تعطیلات نوروز فراهم کند.

همگان براین مهم واقف اند که گردشگری مذهبی یکی از بهترین راه های برقراری ارتباط افراد با مذاهب و فرهنگ های مناطق مختلف است وبازدید از بناهای مذهبی هم وسیله ای برای تحقق هرچه بیشتر این مسئله به شمار می آید.

تعدادی از اماکن مذهبی کردستان جزو آثارارزشمند تاریخی و فرهنگی ایران اسلامی هستند که درفهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده اند و نمونه آن مسجد جامع سنندج(دارالاحسان)، مسجد دومناره سقز و غیره است.

*مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج (معروف به دارالاحسان) یکی از مهم‌ترین مساجد شهر سنندج محسوب می‌شود که دارای ۲ هزار و ۳۶۲ متر مربع مساحت و هزار و ۸۶۲ متر مربع زیر بناست، بنا بر اشعار موجود در این مسجد که به وسیله میرزا صادق اصفهانی متخلص به ناطق و میرزا فتح الله خرم سنندجی متخلص به خرم سروده شده، ساخت مسجد در سال های ۱۲۲۷ ه. ق تا ۱۲۲۸ ه. ق انجام گرفته است.

از خصوصیات عمده مسجد جامع سنندج می‌توان به دکورهای هفت رنگ، آجرهای لعاب کاری شده به جای سنگ کف پوش و نوشتن دو سوم از یک جزء قرآن بر روی کتیبه‌های مسجد اشاره کرد.

بخش عمده این بنا به آموزش اختصاص داشته و سه ضلع حیاط بنا مدرسه است و دوازده حجره برای آموزش در آنها تعبیه شده است. پنج حجره در ضلع شمالی برای طلاب علوم دینی، چهار حجره در ضلع شرقی و سه حجره در ضلع جنوبی حیاط مدرسه وجود دارد.

تمام این حجره‌ها از طریق ایوانچه‌های کوچکی که در پشت آن‌ها قرار دارد به حیاط (صحن) راه می‌یابند و در طرفین مدخل حجره‌ها دو پنجره با گره چینی هندسی تعبیه شده که برای تنظیم نور و حرارت است.

*مسجد دومناره سقز

مسجد دو مناره سقز واقع در محله میان قلعه سقز و در دامنه یگانه تپه تاریخی داخل شهر، یعنی نارین قلعه، و در واقع در بافت قدیم شهر، در خیابان امام خمینی و پشت حسینیه سقز واقع شده است.

این مسجد در محیطی آزاد ساخته شده، و از هر طرف باز است، از طرف شمال به یک کوچه سه متری محدود به تپه قلعه قدیم نارین قلعه و خیابان امام، و از طرف جنوب به محوطه باز حوضخانه راه دارد.

در جهت غرب به یک گذرگاه چهار متری و از طرف شرق نیز به یک کوچه یک متری محدود است. این مسجد در سال ۱۳۸۰ با شماره ثبتی ۲۶۰۰، جزء آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ورودی اصلی این مسجد، در ضلع غربی قرار گرفته است، این در ورودی، سر در آجری با بافت گره چینی آجر و کاشی زرد رنگ دارد، که معرف دوره زندیه است.

*لزوم معرفی پتانسیل مذهبی کردستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ۷۵ بقعه متبرکه و امامزاده در این استان وجود دارد که چندین سال است برای رونق گردشگری مذهبی طرحی با عنوان آرامش بهاری در این اماکن مذهبی اجرا می شود.

حجت الاسلام مصطفی نوروزی با اشاره به اینکه امسال ششمین سال اجرای طرح آرامش بهاری در استان همزمان باسراسر کشور است، عنوان کرد: در این طرح به زائران و مسافران نوروزی که در امامزادگان حضور پیدا می کنند، خدمات رسانی می شود.

وی اظهارداشت: به دلیل اینکه تمامی امامزادگان و بقاع متبرکه استان زیرساخت لازم برای اجرای این طرح را ندارند، لذا تنها در ۱۰ امامزاده این طرح به اجرا درمی آید.

وی از برپای سفره هفت سین در کنار ضریح ۱۰ امامزاده شاخص استان خبرداد و بیان کرد: افرادی که تمایل دارند سال جدید را در فضایی معنوی آغاز کنند می توانند در این مکان های مذهبی حضور پیدا کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با بیان اینکه این استان ظرفیت گردشگری مذهبی را دارد، گفت: وجود امامزادگانی هم چون هاجره خاتون خواهر امام رضا(ع) در سنندج، امامزاده باباگرگر در قروه، حمزه عرب در بیجار و غیره گویای ظرفیت استان در گردشگری مذهبی است.

حجت الاسلام نوروزی عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از هموطنان ما در سایر نقاط کشور از وجود این امامزادگان در کردستان اطلاع ندارند و باید تبلیغات زیادی برای معرفی این ظرفیت انجام شود.

*امامزاده هاجره خاتون(س)

بر اساس روایات موجود، این امامزاده، خواهر امام رضا (ع) است که در سفر آن بزرگوار به خراسان، در کردسـتان رحلت فرمود و درمحله قدیمی سر تپوله سنندج به خاک سپرده شده است .


در مجاور این امامزاده، مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج نیز قرار دارد. این امامزاده در خیابان صلاح الدین ایوبی در میدان انقلاب واقع است .

*امامزاده پیرعمر(ع)

در باب شجره این امامزاده گفته شده وی پسر بلافصل حضرت علی (ع) است و نام ایشان را سید عبدالصمد ذکر کردند و چون مدفنش در بلاد اهل تسنن اتفاق افتاده او را پیرعمر می خوانند.

این مجموعه شامل مقبره ومسجد است، بنای اصلی مقبره در زمان سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۴۰ هجری قمری ساخته شده و این بقعه در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره) در مجاورت قلعه حکومتی سنه دژ قدیم قرار گرفته است.

*امامزاده پیرمحمد(ع)

امامزاده محمد بن یحیی (ع) مشهور به " پیرمحمد" فرزند امامزاده پیرعمر(ع) است. او از اولین ساداتی است که در این منطقه سکونت اختیار کرد. ساختمان جدید این بارگاه و گنبد مخروطی شکل آن از تمام نقاط شهر دیده می شود. این بقعه در میدان نبوت شهر سنندج، بالای تپه ای در گورستان قدیمی پیرمحمد واقع شده است.

*قرآن تاریخی نگل

قرآن نگل یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان است که در روستایی به همین نام از توابع بخش «کلاترزان» سنندج که در ۶۵ کیلومتری غرب سنندج و در مسیر جاده سنندج - مریوان واقع شده، است


این قرآن به خط کوفی است که بیش از ۱۰۰۰ سال از کتابت آن می ‌گذرد وطول صفحات آن ۴۰ سانتی ‌متر و عرض آن ۳۵ سانتی‌متر است و در هر صفحه ۱۴ سطر نوشته شده است.

این اثر مقدس و حیرت‌انگیز مذهبی و هنری، روستا و مسجد نگل را به موزه‌ای معروف تبدیل کرده است.

*امامزاده سید جلال الدین (ع) - باباگرگر

امامزاده سید جلال الدین از ازنوادگان امام سجاد(علیه السلام) است. بقعه زیبا و تاریخی این امامزاده در خارج از روستای متروکه باباگرگر در ۳۸کیلو متری شمال شرقی شهر قروه و در حاشیه رودشور واقع شده است.

مقبره امامزاده از چند بخش تشکیل شده، اتاق اصلی و گنبدی شکل آن در بخش جنوبی و اتاق‌های دیگر در ضلع شرقی جای دارد.

چشمه آب معدنی جوشانی از آثار طبیعی در کنار این امامزاده واقع شده است که منجر به جذب تعداد زیادی گردشگر به منطقه شده است. این چشمه آب معدنی که ترکیبی از گوگرد و آب است برای درمان بسیاری از بیماری‌ها پوستی مفید است.

*امامزاده ابراهیم و اسماعیل (ع)

این امام بزرگوار ازنوادگان امام علی بن الحسین سجاد (ع) این پدر و پسر از بزرگان سادات جبل بودند که از دینور به کردستان مهاجرت کردند و سپس در اسفند آبادسکونت اختیار کردند و سید اسماعیل در سال ۶۵۰ یا ۶۵۵و سید ابرهیم در سال ۶۷۵ ه. ق وفات یافته است.

*امامزاده جعفر (ع) - شهر دلبران

بقعه این امامزاده در ابتدای شهر دلبران در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر قروه واقع شده است. نسب شریف امامزاده جعفر با پنج واسطه به امام زین العابدین (ع) منتهی می شود.

*امامزاده زین العابدین (ع)

بقعه این امازاده مقابل ایوان شمالی بقعه امامزادگان هاجر و ساراخاتون (س) در گلزار شهدای شهر قروه واقع شده است

امامزاده زین العابدین از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشند.

*امامزاده عقیل (ع)

این امامزاده در۷۰ کیلومتری شهر بیجار، در شهر حسن آباد یاسوکند از بخش کرانی واقع گردیده است. این بزرگوار که مورد احترام اهالی منطقه بوده دارای بنائی بسیار زیبا که مربوط به دوران صفویه بوده میباشد.

*امامزادگان عبدالله، اسماعیل و محـمد (ع)

این امامزادگان از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) می باشند .این بقعه متبرکه در دهستان پیرتاج واقع در ۶۵ کیلومتری شهرستان بیجار واقع شده است .

*امامزاده حمزه عرب (ع)

امامزاده حمزه عرب از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است. این امامزاده در در مرتفع ترین قله ای از کوههای شهرستان بیجار بنام کوه حمزه عرب (ع) واقع در روستای حسن آباد حومه واقع شده است .

*امامزاده صاحبه خاتون (س) خواهر امام رضا (ع)

امامزاده صاحبه خاتون (س) در ۲۷ کیلومتری شهر بیجار در تپه ای نزیک روستای دهبنه واقع شده است که از سال ۱۳۶۲ با همکاری هیئت امنا کار بازسازی این مکان متبرکه آغاز شده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 3 فروردین 1396، کد مطلب: 3934506:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین