پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۸۷۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
نرخ تورم در سال گذشته، از پس دو سال کاهش پیاپی بالاخره توانست تک رقمی شود و بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نرخ تورم در کشور طی سال 1395 تک رقمی و در محدوده 6 تا 7 درصدی بوده است.
شعار سال: درآمدهای دولت از محل واردات کالا در حالی طی سه سال گذشته بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته که در همین دوره زمانی کشور شاهد کاهش چهل درصدی واردات بوده است.

بررسی‌ها نشان می دهد در سال گذشته درآمد دولت ایران از محل واردات کالا به بیش از 18 هزار میلیارد تومان افزایش یافت این در حالی است که میزان واردات کالا در سال 1395 در مقایسه با سال 1392 کاهشی چهل درصدی را تجربه کرده است.

واردات ایران در سال 1392 برابر با 63 میلیارد دلار اعلام شده بود اما این رقم در سال گذشته به 44 میلیارد دلار کاهش یافته است. به این ترتیب در حالی که 63 میلیارد دلار واردات کالا درآمدی برابر با 7 هزار میلیارد تومان برای کشور ایجاد کرد، واردات 44 میلیارد دلار کالا درآمدی بیش از 18 هزار میلیارد تومان برای دولت ایران در بر داشته است. این بدان معناست که با اصلاحات ساختاری صورت گرفته ، واقعیات در حوزه واردات از سوی واردگنندگان اعلام شده و دولت دقت بیشتری را نسبت به دریافت حقوق گمرکی از واردکنندگان نشان داده است.

سالم سازی تجارت کشور در شرایطی صورت گرفته که در این سال ها افزایش درامدهای دولتی از محل واردات کالا، افزایش قیمت کالاها در بازارهای داخلی را نیز در پی نداشته است و طبق گزارش های رسمی اعلام شده تورم در تمامی این دوره زمانی روندی نزولی را طی کرده است.

نرخ تورم در سال گذشته، از پس دو سال کاهش پیاپی بالاخره توانست تک رقمی شود و بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نرخ تورم در کشور طی سال 1395 تک رقمی و در محدوده 6 تا 7 درصدی بوده است.

به این ترتیب افزایش توامان درآمد دولت از محل واردات کالا و کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی نشان دهنده سالم سازی فضای اقتصادی کشور و بهبود وضعیت در این حوزه است. ایران در حالی که در سال های گذشته با حجم وارداتی به مراتب بیش از سال گذشته روبرو بود، درامدهای گمرکی بسیار کمتر از این ارقام را شاهد بود.

افزایش درآمدهای گمرکی نشان دهنده حمایت از تولید داخل و نظارت دقیق بر روند واردات کالا به کشور است چرا که پرداخت کامل حقوق گمرکی و پیشگیری از تخلفات در این حوزه خود در حمایت از تولید داخلی و افزایش توان اقتصادی کشور برای ایجاد شغل از یک سو و رقابت پذیری صنایع ایران در بازارهای داخلی و خارجی از سوی دیگر موثر است.

پیش بینی می شود با تداوم این وضعیت توان تولید در ایران تقویت شده و افزایش درآمدهای دولت از محل واردات امکان اجرای برنامه های حمایتی از صنایع داخلی را بیش از پیش فراهم سازد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 23 فروردین 1396، کد مطلب: 533373، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
0
0
درآمد دولت از راه واردات کم می شود اما از مالیات بالا تر می رود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین