پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۲۴۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
این موزه که در محله قدیمی «باغ پنبه» قم و در خانه تاریخی یزدان پناه از بنا های تاریخی منتسب به دوران قاجاریه واقع شده است، دربرگیرنده مجموعه ای از آثار هنری اصیل و آداب و رسوم مردم قم و همچنین کارگاه های تولیدی- آموزشی صنایع دستی از جمله سفالگری، رودوزی سنتی و معرق کاری است.

شعارسال: ورودی بنا شامل سردری بلند با طاق شلجمی آجری چهار ترک با چهار ستون سنگی مدور با سرستون و پایه ستون های حجاری شده و لب چینی هرّه سردر با کاشی های کنگره ای و آجربری است که از طریق پاگرد و دالان جبهه شمال شرقی به ایوان شمالی و سپس به حیاط مرکزی (میانسرا) ارتباط می یابد. کل مساحت بنا 5/884 متر مربع است که 928 متر مربع آن زیربنا است. علاوه بر سرویس های بهداشتی این بنا دارای ده اتاق بوده که سه تا از اتاق های جبهه جنوب غربی به همسایه مجاور در گذشته ها واگذار شده است.

از مجموع هفت اتاقی که در حال حاضر باقی مانده، سه اتاق آن نسبتاً بزرگ و شاخص ترین بخش خانه پنج دری جبهه غربی است، با چهار ستون گرد با شال ستون ساده و سرستون ها و پایه ستون های حجاری شده، به علاوه سه دری های جبهه شمالی و جنوبی با ستون های سنگی شکیل ایوان ها و زیرزمین های این دو جبهه از قسمت های با اهمیت این خانه است.

این خانه کاربری مسکونی خود را چون گذشته حفظ کرده و دارای مالک خصوصی است. تزیین به صورت جنبی شامل کاربر روی در های چوبی و لب چینی هره پشت بام (رخ بام) و ستون ها و پایه ستون های حجاری شده و پنجره های مشبک آجری با لعاب فیروزه ای و ساده از جمله تزیینات به کار رفته در بنا به شمار می آید.





با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت قم شهر، WWW.qomshahr.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین