پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۵۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
فردو، انجیله، قلعه چم، بنابر، دستگرد، قاهان، محمد آباد کاج، طینوج، وشنوه از جمله روستاهای هدف گردشگری در دل کویر قم، با توسعه زیرساخت ها درصدد پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی هستند.

شعار سال: وشنوه، روستایی از دهستان فردو و از توابع بخش کهک شهرستان قم که از شمال به کوه قلعه دژ و از شمال غربی به کوه بخاره محدود می شود از این رو آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

چشم انداز ارتفاعات اطراف و رودخانه فصلی وشنوه چشم اندازهایی از موقعیت طبیعی و اقلیم ییلاقی، مناظر جذاب و زیبایی این روستا است که برای هر گردشگری جذاب است.

ارتفاعات زیبای الوند در ۱۰ کیلومتری روستای وشنوه واقع شده است این کوه مناظر و چشم اندازهای طبیعی و زیبایی دارد. غار وشنوه یکی از جاذبه های طبیعی و شگفت انگیز روستای وشنوه و در ۶ کیلومتری روستا و در کوهستان اردهال قرار دارد.

دره های اطراف روستا وشنوه از درختان کهنسال گردو و بادام پوشیده شده است. این دره ها در فصول مختلف سال به رنگ های زیبایی در می آیند که نمایش جلوه هایی از قدرت خداوند در زندگی طبیعی بشر است.

امامزاده هادی(ع) یکی از بناهای آرامگاه زیارتی روستای وشنوه است که مربوط به دوره صفویه است.

چاله غار و معادن مس در اطراف روستای وشنوه در استان قم واقع شده است آثاری که در غارها و معادن وشنوه به دست آمده حاکی است که کنده کاری و معدن کاری با دست و با توجه به سفال ‌های یافت‌ شده در این غارها ، این آثار براساس نظر باستان‌ شناسان به سه هزار سال قبل از میلاد می رسد.

مجموعه معادن مس چاله غار و لقه مرداد در بخش کهک کوههای جنوبی روستای وشنوه مربوط به دوره هزاره چهارم هجری قمری-ساسانی است که در اواخر سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی رسیده است.

فردو روستایی از توابع بخش کهک در فاصله ۴۷ کیلومتری جنوب شهر قم قرار دارد که نام آن از کلمه 'فردوس' به معنای بهشت گرفته شده است.

روستای فردوی قم نیز با پیشینه تاریخی مکانی مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی است که از جذابیتهای خاصی برخوردار است.

این روستا از جنوب غربی به 'کوه چال' از جنوب شرقی به 'کوه عبدالوهاب' و از شرق به 'کوه سلطان سعید شاه' محدود می‌شود روستای فردو با ویژگی های طبیعی و کوهستانی و آثار تاریخی چشم اندازهای زیبایی را برای گردشگران ترسیم کرده است در دل این روستا، آثاری از جمله قبرستان فردو، غار سالمستان، امامزاده بوره (باوره) و کوه برف انبار پنهان است.

این روستا به خاطر قرار گرفتن آن در محدوده کوهستانی جنوب شرقی کهک قم و اقلیم معتدل و کوهستانی معروف به نوفل لوشاتو است.

نوفل ‌لوشاتو نام شهری در نزدیکی پاریس در کشور فرانسه است.

قبرستان فردو در اواخر سال ۱۳۸۹ به ثبت آثار ملی رسیده است در این قبرستان مقابری از دوران های مختلف به شکل های جالب تاریخی وجود دارد که نوع قبرها برای باستان شناسان و گردشگران جذابیت ویژه ای دارد.

امامزاده بوره (باوره) در حوالی این روستا است که این بنا شامل دو بقعه است که در هر بقعه، دو امامزاده به نام های شاهزاده محمد و حسین، حلیمه خاتون و زینب خاتون از احفاد امام کاظم (ع) مدفون شده ‌اند.

پوشش این دو بقعه از نوع عرقچینی با مصالح سنگ و گچ برگرفته از معماری اسلامی و ایرانی از آثار قبل از دوره صفوی است.

غار سالمستان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این روستاست که در فاصله ۵,۸ کیلومتری این روستا قرار دارد که روزانه شاهد حضور گردشگران و طبیعت دوستان است.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این روستا ، قله برف انبار است که کوهنوردان بسیاری با آن آشنا هستند.

قله برف انبار با ارتفاع سه هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا در بخش جنوبی استان قم و در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شهر تهران در نزدیکی شهر کهک، و روستای فردو قرار دارد.

مزرعه وسف نیز از دیگر مناطق گردشگری در اطراف این روستا است که حدود ۷۰ هکتار باغ دارد. ویلحال نیز مرتع وسیع و زیبایی است که در ۱۶ کیلومتری روستای فردو قرار دارد که در فصل های بهار و تابستان با هوایی ییلاقی جلوه ای ویژه می یابد.

روستای فردو در ۴۰کیلومتری جنوب قم از طریق شهرهای قم و کهک، با جاده آسفالت و از طریق شهر کاشان روستای رحق با جاده خاکی ماشین رو قابل دسترسی است تا پذیرای گردشگران باشد.

قاهان نیز از دیگری مناطق روستایی قابل توجه در قم می باشد، این روستا چهار فصل است که در هر زمان زیبایی های خاص خود را دارد که از جاذبه‌ های گردشگری استان قم محسوب می‌ شود و پذیرای گردشگران است این روستا در ۳۵ کیلومتری جاده سلفچگان قم - ساوه واقع شده است.

روستای طینوج از بخش توابع خلجستان نیز در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان قم و ۲۷ کیلومتری شرقی شهرستان تفرش واقع شده است این روستا دارای مجموعه فرهنگی ، تاریخی است که قدمت آن به دوره صفویه و قاجاریه برمی گردد. کاروانسرای طینوج در زمان دودمان صفویه بنا شده‌ است و آن را کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیز می ‌نامند.

این روستا دارای اثر تاریخی دیگر به نام پل طینوج است این پل در غرب کاروانسرای طینوج احداث شده‌است و قدمت آن به دودمان صفویه می ‌رسد که در گذشته محل عبور کاروان‌ ها بوده ‌است و اما در حال حاضر اهالی روستا برای رفتن به باغات از آن استفاده می ‌کنند.

روستای انجیله از توابع بخش خلجستان استان قم نیز از دیگر مناطق گردشگری روستایی قم است آب وهوای آن،در فصول بهار و پاییز معتدل و دلپذیر، درتابستان گرم و در زمستان سرد و خشک است.

یکی از جاذبه های گردشگری این روستا، رودخانه دره جوجار است که از جنوب غربی آبادی عبورمی کند.

روستای کاج از توابع بخش مرکزی، دستگرد از توابع بخش کهک، قلعه چم از توابع بخش سلفچگان، بنابر و گیو از توابع بخش خلجستان از جمله روستاهای هدف گردشگری در استان قم هستند که بخاطر شرایط طبیعت گردی و آثار تاریخی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است از این رو میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم وارد عرصه شده است تا با توسعه زیرساخت ها، این مناطق گردشگری را برای پذیرایی از عموم مردم آماده کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم اظهار داشت: دراجرای طرحی، روستاهای هدف به سرمایه گذاران معرفی می شود تا از این طریق مجتمع های پذیرایی، تفریحی، گردشگری و رفاهی ایجاد شود.

عیسی رضایی افزود: از تمام سرمایه گذارانی که در این روستاها اقدام به سرمایه گذاری کنند حمایت و تسهیلات در قالب وام های کم بهره ارائه می شود.

وی گفت: در سطح کشور مصوب شد که روستاهایی با عنوان هدف گردشگری انتخاب شود تا گردشگران به راحتی با معرفی آثار تاریخی و طبیعی وارد این اماکن شوند.

وی بیان داشت: از این رو در قم ۹ روستا معرفی شد که یکی از این روستاها هدف گردشگری ملی باید انتخاب شود که در استان قم به خاطر ویژگی های گردشگری و تاریخی روستای وشنوه روستای هدف ملی گردشگری انتخاب و معرفی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: در روستاهای هدف گردشگری ملی دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمک های برای تسهیل در رفت و آمد گردشگران و مجتمع های اقامتی ارائه می کنند ،در همین راستا آسفالت جاده و راه دسترسی داخل روستا با کمک های دولتی انجام شده است.

وی با اشاره به راه اندازی مجتمع های گردشگری در روستای وشنوه گفت: دو مجتمع پذیرایی، خدماتی و روفاهی در حال احداث است که از این تعداد یکی آماده بهره برداری و دیگری در دست ساخت است که بزودی گشایش می یابد.

رضایی افزود: همچنین کمپینگ برای اقامت گردشگران در این روستا در کنار امامزاده هادی وشنوه راه اندازی شده است تا پاسخگوی نیاز گردشگران باشد.

وی خاطرنشان کرد: در روستای دستگرد قم نیز مجتمع های در حال ساخت هستند که به زودی به بهره برداری می رسد ضمن این که تعدادی از سرمایه گذاران نیز اعلام آمادگی برای ساخت مجتمع در روستاها کرده اند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ایانا، تاریخ 2 دی 95، کد مطلب: 38474: www.iana.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین