پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۵۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: بیش از 800 اثر تاریخی در قم شناسایی شده است که نشانگر وجود تاریخ غنی این استان است.

شعار سال: عیسی رضایی روز یکشنبه در دیدار با آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: در کنار این آثار، بیش از 360 اثر تاریخی ثبت ملی شده در استان قم وجود دارد که بخاطر کمبود اعتبارها رو به تخریب است.

وی افزود: تاریخ استان قم باتوجه به کاوش ها و باستان شناسی های صورت گرفته در منطقه قمرود، تپه قلی درویش و کاروانسرای دیرگچین به هفت هزار سال پیش بر می گردد.

تپه «قلی درویش» واقع در شهر قم بلوار جمکران از ابتدای ریل راه آهن تا700متری جاده کاشان مربوط به دوره پس از تاریخ عصرآهن است که در اواخر سال 1382 با شماره 10173 به ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسیده است.

کاروانسرای دیر گچین مربوط به دوره ساسانی - دوره صفوی است و در شهرستان قم، بخش مرکزی، کیلومتر 60 بزرگراه گرمسار واقع شده است. این اثر در تاریخ یک مهر 1382 با شماره ثبت 10408 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در ادامه با اشاره به این که کنگره استانی تاریخی معماری و شهرسازی 30 دی ماه امسال در تالار مرکزی شهر قم برگزار می شود گفت: 60 مقاله به دبیرخانه این کنگره در استان ارسال شده است که بعد از داوری از برگزیدگان این مقاله ها تقدیر به عمل می آید، ضمن این که کنگره در مرحله کشوری اردیبهشت ماه سال آینده در بم برگزار می شود.

وی بیان داشت: این کنگره سعی در تهیه دانش نامه تاریخی قم دارد و در حاشیه برگزاری این کنگره نمایشگاهی از تصاویر تاریخی از اماکن مختلف قم به ویژه حرم مطهر حضرت معصومه(س) برپا می شود.

رضایی ادامه داد: در استان قم بافت های تاریخی با ارزشی وجود دارد که باید این آثار برای آیندگان حفظ شود، از این رو کنگره تاریخ معماری و شهرسازی از سوی دولت یازدهم برای احیای تاریخ معماری اسلامی در تمام استان های کشور در حال برگزاری است.

وی هم چنین گفت: در حال حاضر شاهد بی نظمی در معماری و نماها هستیم که باعث نگرانی بسیاری از معماران و متخصصان شده است، این درحالی است که در هر دوره تاریخی شاهد سبک معماری خاصی هستیم که بسیار غنی و با ارزشمند است.

رضایی افزود: بسیاری از بافت های تاریخی از بین رفته است که در این حوزه مردم و مسئولان توجهی ندارند، ضمن این که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در کنار حفظ آثار تاریخی به مطالعه و کاوش های دوره های قبل از اسلام و اسلام می پردازد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 12 دی 1395، کد مطلب: 82370088:www. isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
0
فکر کنم عموما معاصر باشند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین