پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۸۸۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
گوشه گوشه ایران پر از دیدنی هاست. دیدنی ها و جاذبه هایی جالب و رویایی بعضی ها هم خاص و منحصر به فرد و بیشتر مواقع عجیب و غریب ! بودن همین جاذبه هاس که هر گردشگر و ماجراجو و البته کنجکاوی رو به سمت خودش جذب می کنه. اگه دوست دارین با یک مورد از این دیدنی های خاص آشنا باشین با همگردی همراه بشین تا سفری مجازی داشته باشیم به استان سیستان و بلوچستان و کشف گورستانی ناشناخته در شهرستان میرجاوه…
شعار سال: گورستان یا قبرستان هفتاد ملا از جاذبه های خاص و زیبا در شهرستان میرجاوه است که با ۵۰۰ متر مربع وسعت و شبیه به کمون تو سینه کوه قرار گرفته. یه گورستان عجیب که قبرهاش اصلا نور و گرمای خورشید رو حس نمی کنن و همیشه تو سایه هستند.

قبرهای این قبرستان مستطیلی شکل هستن و دو طرفشون به وسیله خشت خام بالا آورده شده و اجساد داخلشون قرار داده شدن.

هفتاد ملا حدود ۸۰۰ سال قدمت داره و چون دوره و نزدیک روستای روپس قرار گرفته، از تعرض و آسیب ها در امان مونده.

روایت جالبی در مورد این قبرستان وجود داره که میگن پس از اسلام موبدان زرتشتی که به این کوه پناه بردن پس از مرگشون در همان جا دفن شدن که البته با توجه به معماری قبرها این روایت کاملا قابل قبوله.

اسم قبرستان هفتاد ملا هم از هفت، هفتاد و ۴۰ عدد مقدس بوده که از اینجا الهام گرفته شده و به هفتاد ملا معروف بوده.  همین طور داخل روستای روپس هفتاد ملا درختی با قدمت بیشتر از هزار سال وجود داره که ساکنان همین روستا اگه اختلافی یا مجلسی داشته باشن زیر این درخت میشینن و موضوع بینشون رو حل می کنن.

این اثر زیبا تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰، با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.


با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری آسیانیوز، تاریخ انتشار: 14 دی 1395، کد مطلب: - ، www.asianews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین