پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۸۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
بند دره بیرجند که به عنوان منطقه گردشگری شناخته شده با وجود نزدیکی به شهر از حداقل‌های امکانات رفاهی نیز بی‌بهره است.

شعار سال: توجه به مناطق گردشگری و افزایش توریست می‌تواند یکی از راه‌های بهبود وضعیت اقتصادی در دنیای امروز باشد.

صنعت گردشگری در کشور ما از رشد خوبی برخوردار نبوده است و این امر می‌تواند به سبب آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی در این حوزه اشاره کرد.

افرادی که اقدام به مسافرت به مکانی را می‌کنند به آب و هوا، طبیعت یا فرهنگ آن مکان علاقه‌مند هستند و ما باید شرایط خوبی را برای جذب گردشگران فراهم کنیم.

مناطقی که به عنوان مناطق گردشگری شناخته می‌شوند باید از امکانات خوبی برخوردار باشند تا علاقه‌مندان بتوانند از طبیعت آنها استفاده کنند.

خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های کویری در کشور شناخته شده است و همین کویری بودن آن سالانه گردشگرانی را به سوی آن می‌کشد.

کویر از شب‌های صاف و پرستاره‌ای برخوردار بوده و آرامش خاصی بر آن حاکم است که این موضوع علاقه‌مندان زیادی را به این خطه از سرزمین ما می‌کشاند.

صنعت گردشگری این استان تنها به کویر آن محدود نمی‌شود و این استان جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که برخی از آنها مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

خراسان جنوبی از جاذبه‌های گردشگری مانند قلعه بیرجند از آثار دوره صفویه، مسجد جامع قاین، قلعه نهبندان، باغ و عمارت مود، حسینیه حاج علی اشرف بشرویه، منطقه نمونه گردشگری مصعبی و کریمو سرایان، آرامگاه ابن‌حسام خوسفی و سرزمین قلاع تاریخی درمیان و بسیاری دیگر برخوردار است که بازدیدکنندگان خود را دارند.


بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی بوده و این شهرستان نیز از جاذبه‌های گردشگری گوناگونی برخوردار است که از جمله آنها می‌توان به سد بند دره، باغ و عمارت معصومیه، بند عمرشاه، روستای بویک، باغ و امارت امیرآباد و روستای خراشاد اشاره کرد.

منطقه گردشگری بند دره دارای سدی تاریخی در نزدیکی بیرجند است که مهمترین بند تاریخی در پنج کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند محسوب شده و در میان رشته کوه جنوب این شهر به نام رشته کوه باقران قرار گرفته است.

این منطقه گردشگری کوهستانی بوده و دارای سد بزرگی است که در مناطق زمستان آب حاصل از بارش برف و باران در پشت آن جمع‌آوری می‌شود.

این بند که مهم‌ترین بند تاریخی و بزرگترین بند کوهستانی شهر بیرجند است در سال 1294 قمری ساخته شده و در سال 1381 از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شماره 4 هزار و 816 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.


ارتفاع دیوار سد از کف زمین دره در حدود 15 متر طول و 35 متر عرض دارد و راه ارتباطی آن از بیرجند از طریق خیابان پاسداران امکان‌ دارد.

با وجود این با خبر شدیم اهالی روستای ساکن در بالاتر از بند دره از مشکلاتی رنج می‌برند که خبرنگار ما را به میان آنها کشاند.

یکی از اهالی روستای بند دره امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: این روستا با آب شرب شهری 900 متر و با آسفالت یک کیلومتر و همچنین با گاز شهری دو کیلومتر فاصله دارد ولی از این مزایا برخوردار نیستیم.

مهدی رمضانی با بیان اینکه هر وقت به مسؤولان مراجعه می‌کنیم با این جواب که این منطقه شخصی‌سازی است، مواجه می‌شویم، تصریح کرد: با این بهانه از دادن امکانات سرباز می‌زنند.

او می گوید: اگر یکی از مسؤولان استان یا شهرستان در این روستا قطعه زمین کوچکی داشت هیچ وقت این حرف‌ها را نمی‌زدند.


وی با بیان اینکه این منطقه اگر شخصی‌سازی است، پس چرا منطقه گردشگری اعلام شده است!؟ ادامه داد: از مسؤولان درخواست داریم با آبروی شهر بازی نکنند.

این فرد ساکن در روستای بند دره بیرجند خاطرنشان کرد: معمولاً منطقه گردشگری از امکانات رفاهی و تفریحی برخوردار است ولی در بند دره بیرجند وجود ندارد.

آری منطقه گردشگری بنده دره بیرجند از حداقل‌های رفاهی هم محروم است. در اینجا نه فضای اقامتی وجود دارد نه رستوران، نه بوفه و نه حتی یک چشمه سرویس بهداشتی.

این منطقه فقط و فقط سدی خالی است که امسال به خاطر نبود نزولات آسمانی از آب هم در آن خبری نیست.

در این رابطه خبرنگار ما پیگیری‌های خود را از طریق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آغاز کرد که در این زمینه مکاتبه‌ای هم به شماره نامه 1395-2248-221 در تاریخ 16 آذرماه جاری به این اداره‌کل داشته بوده که پاسخی دریافت نکرده است.

امید است متولیان امر این منطقه را دریابند. زیرا روزهای تعطیل خیلی عظیمی از مردم بیرجند روانه آن شده اما هیچ امکاناتی در آنجا نیست.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 19 آذر 1395، کد مطلب: 13950919000529، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین