پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۳۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان‌جنوبی گفت: سروهای کهنسال خرو طبس از جمله درختانی است که با شرایط آب و هوایی سخت مقابله کرده و اکنون میزبانی گردشگران مختلفی است.

شعار سال:

زهرا رضایی ملکوتی اظهار کرد: هنگام ورود به میدان ورودی روستای خروان ، دو درخت سرو تنومند و زیبا از دوگونه متفاوت خودنمایی می‌کنند که یکی از این سروها در مجاورت اردوگاه آموزش و پرورش واقع شده و صلابت و سرسبزی آن از فاصله دور به چشم می خورد.

وی افزود: اطراف درخت تا شعاع 1.5 متری حصارکشی شده و پای درخت حجم عظیمی از میوه‌های درخت انباشته شده است.این درخت از شمال به روستای خروان از جنوب به اثر باستانی قلعه خروان از شرق به اردوگاه آموزش و پرورش و از غرب به مجموعه باغات مشرف می‌شود.

ملکوتی با اشاره به اینکه درخت دارای ظاهری سالم و شاداب است، تصریح کرد: این سرو 10 پایه همراه خود دارد که ممکن است به صورت بذر یا ریشه جوش بطور طبیعی تکثیر شده باشند ومحیط تنه تعدادی از آنها 2.23 متر و 2.44 متر است.وجود پایه‌های همراه این درخت آن نیز مجاور محل صخره‌ای، از پتانسیل‌های آن بوده که در چنین شرایطی ازدیاد پایه داشته است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان بیان کرد: این درخت از طرف جنوب با صخره‌ها محاصره شده و از جهات دیگر اطراف آن آسفالت شده است.

ملکوتی اضافه کرد: دومینسرو این منطقه به فاصله 70 متر از سرو اول و در حاشیه باغی است ودر کنار این سرو جوی آبی قرار دارد که شاید بتوان گفت یکی از دلایل شادابی و سرسبزی درخت، همین جوی آب باشد.تنه درخت از فاصله 1.5 متری به 6 شاخه فرعی تقسیم شده که محیط بزرگترین تنه یک متر و 70 سانتیمتر است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان تصریح کرد: در قسمت‌های پایین تنه میوه‌های سرو سیاه رنگ و اندکی چروکیده هستند و پای درخت نیز انبوهی از میوه های درخت مشاهده می‌شود.

ملکوتی گفت: روستای خرو به واسطه نزدیکی به طبس و جاده مناسب و آسفالته در روزهای تعطیل و به خصوص ایام نوروز و تابستان پذیرای مردم طبس و مسافرین است.

وی با اشاره به اینکه این روستا دارای آب و هوای کوهستانی و باغ‌های میوه زیادی است، یادآور شد: این روستا به خاطر نزدیکی به شهر و کوهستانی بودن آن در تابستان و شب‌های آن پذیرای مردمی است که از گرمای طبس برای ساعاتی به آنجا می‌روند.روستای خرو دارای دو قسمت بالا و پایین شاملخرو علیا و سفلی است واکثر مردم در خرو علیا سکونت دارند.

ملکوتی خاطرنشان کرد: پرونده پیشنهاد ثبت سروهای کهنسال خرو طبس در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، تایید و در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شده است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزای ایسنا، تاریخ انتشار 19 دی 1395، کد مطلب: 95101911833: isna.irwww.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
0
من دیده ام خیلی زیباست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین