پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: با ثبت ۶ اثر طبیعی استان در فهرست میراث ملی تعداد آثار ثبت شده استان به ۸۰۶ اثر رسید.

شعار سال: علی شریعتی‌منش در بیرجند اظهار داشت: با ثبت 6 اثر طبیعی استان خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی تعداد آثار ثبت شده در استان به 806 مورد رسید.

وی افزود: این 6 اثر طبیعی شامل آبشارهای دره سبزرود سرایان، درخت کهنسال اسکیونگ درسربیشه، دره تجنود، مجموعه چنارهای تجنود زیرکوه، کال جنی طبس و بنه دره چلونک زیرکوه است.

شریعتی‌منش گفت: آبشارهای دره سبزرود سرایان در 35 کیلومتری شمال شهرستان سرایان یکی از محل‌های بسیار جالب و ییلاقی است که جهت کوهپیمایی و صخره نوردی و دره نوردی مکان مناسبی است.

وی افزود: درخت بنه کهنسال چلونک زیرکوه نیز در میان دره‌ای سرسبز و زیبا با چشم‌اندازی منحصر به فرد با صلابت و استوار خودنمایی می‌کند که اطراف این درخت را کوهها و تپه‌های سرسبز، انواع گیاهان دارویی و علفی احاطه کرده است و دره چلونک با سرسبزی و زیبایی خود در بیشتر ایام سال پذیرای مسافران و گردشگران است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی درباره درخت سرو کهنسال اسکیونگ سربیشه نیز اظهار داشت: داخل روستای اسکیونگ از توابع شهرستان سربیشه و در مجاورت زمین‌های کشاورزی روستا، سرو کهنسال زیبایی قرار دارد.

وی افزود: به دلیل علاقه و اعتقاد عمیق مردم به آن بسیار باارزش و قابل احترام است و دخیل‌های بسیار زیاد بر شاخ و برگ آن نشان از قداست آن است.

شریعتی‌منش عنوان کرد: این درخت به لحاظ آبیاری مشکلی ندارد به همین جهت سرسبز و شاداب است و لابت و استواری درخت از جاده دسترسی قابل مشاهده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: وسعت تاج این درخت معادل 28.129 مترمربع است و محیط تنه 10.4 متر، قطر تنه 30.1 متر و ارتفاع درخت 18 متر است که براساس نظرات کارشناسی سن این درخت تقریباً معادل 850 سال تخمین زده می‌شود.

شریعتی‌منش با اشاره به ثبت ملی دره و چنارهای کهنسال تجنود زیرکوه در کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی بیان کرد: در همسایگی کویر سوزان و تفتیده همت‌آباد زیرکوه و در فاصله کمتر از پنج کیلومتر یکی از معجزات خداوند در زمین به وقوع پیوسته است دره‌ای سرسبز و زیبا با رودخانه‌ای جاری و درختانی عظیم که به بهشت گردشگران در استان خراسان جنوبی شهرت یافته است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: دره تجنود در فاصله 70 کیلومتری جنوب شرق مرکز شهرستان زیرکوه و در مجاورت روستای قدیمی تجنود قرار دارد.

شریعتی‌منش یادآور شد: دره تجنود علاوه بر جایگاه رفیعی که در بعد طبیعی دارد از لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز حائز اهمیت است به طوری که سد تاریخی تجنود در پایین دست همین رودخانه یکی از آثار مهم و برجای مانده از دوره‌های گذشته است و قدمت چنارهای دره تجنود از 500 تا 600 سال بوده و وسعت تاج آنها از 50 تا 113 متر مربع می‌باشد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در توصیف کال جنی این اثر طبیعی ملی گفت: کال جنی در فاصله حدود 27 کیلومتری شمال غربی شهر طبس در دامنه غربی رشته کوه فعال شتری و در پایین دست رودخانه دائمی ازمیغان ( که در اصلاح محلی به نام کال جنی یا رودخانه جنی نامیده می‌شود) قرار گرفته است.

شریعتی‌منش تصریح کرد: این ناحیه از نظر شرایط زمین‌شناسی و تنوع پدیده‌های فرسایشی بسیار جالب توجه و بکر است و نام کال جنی نیز احتمالاً به علت وجود دودکش‌های جن متعدد در اطراف دره و اشکال جالب فرسایش لانه زنبوری و غارهای فرسایشی در رسوبات آبرفتی و کنگلومرایی- ماسه سنگی دیواره رودخانه باشد که همراه با پیچ و خم‌های معتدد رودخانه مناظر بسیار بدیع و بعضاً رعب انگیزی را پدید آورده است.

وی افزود: وجود چاله‌های بزرگ پرآب همراه با نیزارهای متعدد در مسیر رودخانه و اکوسیستم خاص آن در کنار شرایط زمین شناسی و ژئومورفولوژی یاد شده مناظر رویایی را به وجود آورده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: کال جنی که از ارتفاعات روستای زیبای ازمیغان شروع شده و از شمال به طرف دشت طبس امتداد یافته و با وجود پیچ و خم‌های زیاد و فرسایش‌های رعب انگیز و وجود آب فراوان و سنگ آبهای زیبا مناظری بدیعی را در طول مسیر 9 کیلومتری خود به وجود آورده است که همین اشکال زیبا مورد توجه طبیعت دوستان و گردشگران قرار گرفته و هر روزه تعداد زیادی از این رودخانه زیبا و شگفتی‌های آن دیدن می‌کنند.

شریعتی‌منش بیان کرد: قدمت این رودخانه از نظر زمین شناسان به حدود 150 میلیون سال می‌رسد و مردم از قدیم الایام به آن کال جنی می‌گویند و هم اکنون نیز در بین مردم به همین نام شهرت دارد.

وی همچنین به ثبت ملی بنه دره چلونک زیرکوه اشاره کرد و گفت: در میان دره‌ای سرسبز و زیبا با چشم‌اندازی منحصر به فرد، بنه کهنسالی با صلابت و استوار از فاصله دور خودنمایی می‌کند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: اطراف این درخت را کوهها و تپه‌های سرسبز، انواع گیاهان دارویی و علفی احاطه کرده است و دره چلونک با سرسبزی و زیبایی خود در بیشتر ایام سال پذیرای مسافران و گردشگران است.

شریعتی‌منش تصریح کرد: معاونت میراث فرهنگی خراسان جنوبی اقدامات لازم را برای ثبت آثار دیگری همچون تعدادی خانه، محوطه تاریخی و آثار طبیعی را انجام داده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 19 دی 1395، کد مطلب: 1291023، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین