پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
غار جهنم طبس از طرف مسؤولان به عنوان اثر تاریخی ثبت نشده است و معدنکاران به آن توجهی ندارند.

شعار سال: غارهای مهم جهان، حفره‌هایی هستند که به طور معمول بر اثر حل شدن سنگ‌ها با آب و ذوب شدن یخ‌ها ایجاد می‌شود.

غارها در دل کوه‌ها ایجاد می‌شود و بینندگان زیادی را به سوی خود می‌کشد و مکان مناسبی برای پی بردن به عجایب خلقت است که در آن می‌توان با اندکی تامل به قدرت خداوند پی برد.

برخی از غارها باریک بوده که تنها یک نفر می‌تواند وارد آنها شود و برخی دیگر آنقدر باریک هستند که فرد نمی‌تواند وارد آنها شود در گروهی دیگر از غارها به آسانی می‌توان تردد کرد.


غارهای مختلفی در ایران وجود دارد که سالانه علاقه‌مندان زیادی را به سوی خود می‌کشد که از جمله آنها می‌توان به غار علیصدر همدان و غار چال‌نخجیر در استان مرکزی و بسیاری دیگر اشاره کرد.

خراسان جنوبی در شرق کشور قرار گرفته و دارای آثار دیدنی فراوانی بوده که غارها یکی از آنها است و در شهرستان‌های مختلف این استان وجود دارد از جمله غارهای این استان غار چنشت در بیرجند، غار جهنم در طبس و بسیاری دیگر است.

این غار در شمال کوه سفید روستای تپه طاق از توابع بخش دستگردان شهرستان طبس در شرق کویر مرکزی ایران قرار گرفته که برای رسیدن به دهانه‌ غار از روستا باید 40 کیلومتر را طی کرد.

غار چهار دهانه دارد و از انواع غارهای آهکی به شمار می‌آید که کاملاً زنده و فعال است و با وجود خشکسالی‌های چندین ساله، در حوضچه انتهایی غار هنوز مقداری آب در آن وجود دارد.


این غار یکی از غارهای آهکی شناخته شده که تشکیلات فعال آن شامل انواع سوزنی‌های بلوری، گل کلمی‌های سفید، اسفنجی‌ها و دراپری‌های کوچک است.

طبق بررسی‌های غارشناسان، مشخص شد غار جهنم طبس با عمق 50 متر و طول 350 متر، غاری زنده است.

در دی‌ماه سال 93 اداره میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی برای حفاظت از آن، ضوابط محکمی را تعیین و هرگونه اقدامی را که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی تا شعاع یک کیلومتری دهنه این غار رخ دهد، ممنوع اعلام کرد.

با این وجود معدنکاران توجهی به این غار نداشته و فعالیت خود را بر روی آن انجام می‌دهند و مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

پیش از این در 18 آذرماه 93، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس گفته بود: غار جهنم را نمی‌توان یک اثر تاریخی نامید بلکه مشخصات این غار آن را به یک اثر طبیعی بیشتر شباهت می‌کند.

رسول بهبهانی تصریح کرد: در بازدیدی که از این مکان داشتم و در نگاه نخست نمی‌توان این غار را یک اثر تاریخی دانست بلکه شباهت زیادی به یک اثر طبیعی دارد که احتمالاً در سالیان گذشته باران و سیل سبب شده که دهانه این غار قابل دیدن شود.


وی افزود: با هماهنگی‌های انجام شده به زودی با حضور کارشناس عالی باستان‌شناسی استان و اداره محیط زیست نظر کارشناسی در خصوص این اثر اعلام می‌شود.

همچنین در سوم آبان‌ماه سال جاری همایون نخعی‌نژاد، معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با بررسی‌های صورت گرفته، "جهنم" غار نبوده و تنها حفره‌ای معدنی است و دیگر بحثی در این زمینه باقی نمی‌ماند.

با این اوصاف مسؤولان استان «جهنم» را به عنوان غار قبول ندارند که برای حمایت از آن اقدامی انجام نمی‌دهند.

با این وجود برخی از طبیعت‌دوستان طبس همچنان خواستار حمایت مسؤولان هستند که در این رابطه با خبرنگار ما گفت‌و‌گویی داشته‌اند.

یکی از شهروندان طبسی امروز اظهار داشت: از مسؤولان تقاضا دارم از کمپین حامیان غار جهنم طبس یک بازدید داشته باشند.

وی با بیان اینکه این غار خیلی مهم است، تصریح کرد: با وجود اهمیت این غار مسؤولان به آن توجهی نمی‌کنند.


در این رابطه خبرنگار ما پیگیری‌های متعددی داشته است که از آن جمله مکاتبه‌ای به شماره نامه 1395-2248-207 در تاریخ دوم آذرماه سال جاری به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبسکه جوابی دریافت نشده است.

اما پرویز آرامنش مدیرکل محیط زیستامروز در رابطه با غار جهنم طبس اظهار داشت: تاکنون جلسات متعددی با حضور مسؤولان دستگاه‌های مرتبط و سازمان‌های مردم نهاد در سطح استان و به ویژه شهرستان طبس برگزار شده است.

وی با بیان اینکه غار جهنم برای مسؤولان استان از اهمیت برخوردار است، تصریح کرد: با توجه به واقع شدن غار در خارج از محدوده مناطق چهارگانه محیط زیست، برابر ماده 10 آیین‌نامه مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری از غارهای کشور مسؤولیت حفاظت و نگهداری از غارهای خارج از محدوده مناطق چهارگانه محیط زیست در چارچوب ضوابط کارگروه بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.


حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیزامروز اظهار داشت: طی بررسی‌های به عمل آمده اولیه، غار جهنم فاقد ویژگی‌های تاریخی است.

وی با بیان اینکه مسائل به وجود آمده از سوی کارگروه غارشناسی استان پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات تکمیلی می‌توان موضوع را از آن طریق پیگیری کرد.

اینگونه که از شواهد دیده می‌شود، مسؤولان تصمیمی برای ثبت غار جهنم به عنوان غار ندارند و از سویی مردم طبس خلاف آن نظراتی دارند؛ حال باید منتظر روزهای بعد باشیم. روزهایی که یا خبر ثبت آن به گوش خواهد رسید یا نابودی و تخریب غار.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 10 دی 1395، کد مطلب: 13951009001035:www. gilan. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین