پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب از کشف پنج اثر تاریخی جدید و مهم در این شهرستان خبر داد.

شعار سال: جهانگیر عبدالمحمدی روز پنجشنبه افزود: این آثار تاریخی به دلیل قرارداشتن در دل کوه های دوردست شهرستان و حوالی نقاط مرزی و عشایری، تاکنون شناسایی نشده بود.

وی اظهار کرد: این آثار با وجودی که در محدوده خط مقدم جنگ در دوران دفاع مقدس قرار داشته اند به جز فرو ریختگی سقف، تقریبا سالم مانده اند و به واسطه بعد مسافت تاکنون در مسیر بررسی میراث فرهنگی قرار نگرفته بود.

وی این آثار را شامل یک بنا به احتمال فراوان با کاربری تکیه و محل برگزاری مناسبت های مذهبی مربوط به دوران صفویه با قدمت حدود 500 سال و به ابعاد 20 در 15 متر که دارای هشت طاقچه، شومینه دیواری و دریچه های هواکش با طاق گنبدی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: همچنین در مجاورت آن، اثری دیگری مربوط به دوران صفوی کشف و شناسایی شد که با بررسی های صورت گرفته متعلق به حاکم منطقه و ساختمانی حاکم نشین بوده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب اضافه کرد که طاق های این بناها هم جنبه کاربردی و هم جنبه تزیینی است و بنای هر دو اثر از سنگ و گچ است که در مجاورت ضلع شمالی این آثار، 2 محوطه باستانی و یک قبرستان قدیمی با پیش بینی قدمت 2 تا سه هزار سال و وجود برخی میله های سنگی که نشانه دفن افراد خاص است نیز کشف شد.

عبدالمحمدی گفت: احداث این اثر در یک مسیر سوق الجیشی و مشرف بر دشت شک میدان دهم واقع شده است که رو بروی ساختمان هم چشم انداز خوبی برای چرای دام دارد.

وی افزود: وجود این آثار تاریخی نیاز به بازدید دقیق تر کارشناسان و اعلام وضعیت آن و همچنین طراحی و پلان معماری و مواد فرهنگی برای اعلام دقیق قدمت گذاری آن دارد و اقدام برای ثبت ملی آنها در دستور کار قرار گرفته است.

در شهرستان گیلانغرب 406 اثر تاریخی ثبت ملی شده است.

قدیمی ترین شی تاریخی کشف شده تاکنون در ایران یک تبر سنگی با قدمت 125 هزار سال پیش از میلاد مسیح است که این اثر تاریخی در گیلانغرب کشف شد و اکنون در موزه ملی کشور نگهداری می شود.

گیلانغرب با بیش از 72 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری آفتاب، تاریخ انتشار: 29 مهر 1395، کد مطلب: - :www. aftabnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین