پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۸۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: خانه یزدان پناه از خانه‌های تاریخی قم که در محله قدیمی باغ پنبه قرار دارد، تعیین حریم شد.

شعار سال: عیسی رضایی روز شنبه با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت تعیین حریم آثار و محوطه‌های تاریخی، خانه یزدان پناه تعیین حریم شد و تاکنون نقشه عرصه و حریم ۲۰ اثر تاریخی در قم مورد تصویب قرار گرفته است.
وی ادامه داد: نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری خانه یزدان پناه طی نامه‌ای از سوی خانم دکتر احمدی‌پور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، به استاندار قم ابلاغ شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: محدوده حریم اثر مذکور تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم طبق قانون مجازات اسلامی جُرم محسوب می‌شود و مرتکب، مشمولِ مجازات‌های قانونی خواهد شد.
وی افزود: مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح، تقویت و حفظ و نگهداری محیط طبیعی بنا، جلوگیری از ایجاد ساختمان‌های بلندو مصالح ناهماهنگ در کنار و نزدیکی بناهای تاریخی است.
رضایی گفت: رشد قارچ گونه ساختمان‌های ناهمگون و ناهماهنگ با آثار تاریخی باعث از بین رفتن اهمیت میراث فرهنگی و اختلال حریم بصری و دید مشرف بر این گونه اماکن شده است.
وی اشاره کرد: برای نگهداری از آثار تاریخی و میراث فرهنگی باید به یک نگاه مشترک با سایر سازمان‌ها و ادارات مرتبط برسیم، چرا که تعیین و مشخص کردن حریم آثار ملی در کاهش مسائل و مشکلات حقوقی بسیار مؤثر خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: خانه یزدان پناه در محله قدیمی باغ پنبه واقع گردیده و قدمت آن متعلق به اواخر دوره قاجار است و در حال حاضر این عمارت دارای هفت اتاق، سه زیر زمین و یک بادگیر و آب انبار می‌باشد و در مجموع یادگاری از معماری برجسته خانه‌های ایرانی است.
وی در پایان گفت: خانه یزدان پناه در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۱۵۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، تاریخ انتشار 10 تیر 96، کد مطلب: 964-987-5:www.qom.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین