پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
استان کردستان یکی از منحصر به فردترین استان‌های کشور در مقوله جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری است زیرا در این استان برخلاف سایر مناطق کشور هنوز عوامل فرهنگی و تاریخی در زندگی مردم جاری است و با وجود پیشرفت‌های روز افزون صنعت خوشبختانه فرهنگ بومی این منطقه به علت ریشه‌های عمیق و باستانی، پویاتر از گذشته به حیات خود ادامه می‌دهد.

شعار سال: پیشنهاد ما به شما ، سفر به کردستان و دیدن زیباترین مناطق تفریحی و اماکن تاریخی این استان توریستی است فرصت را ازدست ندهید با ما همراه شوید تا با گوشه ای از زیبایی های این استان همیشه سرسبز آشنا شویم.

کوه آبیدر

کوه آبیدر به عنوان یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم شهر سنندج به شمار می‌رود. برخی از مکان های گردشگری مشهور آن عبارت‌اند از کانی شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقه‌دار، امیریه، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک(سنگ) قرآن، کانی کچک و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌است.آن چه مورد محبوبیت این کوه شده‌است، نزدیکی آن به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهم‌تر، وجود چشمه‌های زیر زمینی فراوان آن می‌باشد. در واقع واژه آبیدر (آب‌به‌در) به معنی جایی است که از آن آب فراوان تراوش می‌کند. نزدیکی این کوه به شهر تا آن حد است که در دامنهٔ آن احداث مسکن صورت گرفته و هم اکنون نیز در جریان است. افراد بسیاری (به ویژه در تعطیلات) به این تفرجگاه می‌روند و از منظره شهر سنندج دیدن می‌کنند

دریاچه زریوار

دریاچه زریواردر فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در کردستان ایران و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف‌جوش و بارش تأمین می‌شود. در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد. طول دریاچه زریوار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است.

عمارت خسروآباد

این عمارت در بلوار خسرو آباد (شبلی) قرار دارد. این عمارت در نوع خود بی نظیر و مرکز حکومت اردلان به ویژه خسروخان اردلان بوده است.مجموعه عمارت و باغ آن افزون بر دو بخش اصلی یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار در بخش غربی و ساختمان شرقی با غلام گردش ها و ایوان ستون دار مشرف بر صحن عمارت و فضای بیرونی بنا دارای فضاهای دیگری چون حمام ، اتاق قاپچیان و خدمتکاران است. تزئینات معماری این بنا شامل گچبری ، آجرکاری ، اروسی های زیبا و حوض چلیپا شکل داخل عمارت است.

عمارت وکیل الملک سنندج


از جمله بناهای دیدنی و قدیمی شهر سنندج عمارتی معروف به عمارت وکیل است که در خیابان کشاورز قرار گرفته است. این عمارت، ملک موروثی و شخصی خانواده «وکیل » می‌باشد که همیشه در تاریخ کردستان مسند قدرت را در دست داشتند.اصل بنای این عمارت به دوره زندیه مربوط است که توسط «حاج محمد رشید بیگ وکیل » از امرای مفرخان زند- احداث شده و در دوره‌های بعدی به تدریج تکمیل شده است.اروسی ‌های پرکار و آجر کاری ‌های زیبا در این عمارت، از ویژگی ‌های بارز این مجموعه است که جلوه خاصی در این بنا داده است.

روستای پالنگان


پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است و در 47 کیلومتری شمال‌غرب این شهر و در دره تنگیور قرار دارد.این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد. این ناحیه از مراکز مهم استان کردستان در دوره سلجوقی به بعد بوده است و قلعه پالنگان که مجاور روستا و در بالای کوه قرار دارد بیانگر این مطلب است. با توجه به بقایای مساجد، منازل قدیمی و باغ های زیبای این روستا به نظر می‌رسد که شالوده اصلی آن به دوره سامانی بازمی‌گردد.

امامزاده پیرعمر


امام زاده پیر عمر در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی واقع شده و تاریخ ساخت آن سال 1046 ه.ق می باشد . امام زاده پیر عمر را پسر بلافصل حضرت علی (ع) می دانند . بنای آرامگاه شامل تزئینات آجری گچبری و اروسی های زیبا است.

امام زاده هاجر خاتون


امام زاده هاجر خاتون در خیابان صلاح الدین ایوبی در محله قدیمی سرتپوله سنندج واقع است. بر اساس روایات موجود این امام زاده شریفه، خواهر امام رضا (ع) است که در سفر آن بزرگوار به خراسان در کردستان رحلت نمود و در این مکان به خاک سپرده شده است . در مجاور این امام زاده مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج نیز قرار دارد.

پل قشلاق


پل قشلاق با طول ۸۰، عرض ۶ و ارتفاعی ۱۲ متری از سطح رودخانه دارای ۶ دهانه است. بنا به گفته کارشناسان این بنا که شباهت بسیاری به سی و سه پل اصفهان نیز دارد در دوران صفویان ساخته شده است.این پل بر سر جاده سنندج به همدان و در مجاورت روستای قشلاق قرار دارد که اینک جزو شهرستان سنندج محسوب می‌شود. با وجود اینکه پل قشلاق بر روی رود گاو رود احداث شده اما مردم از دیرباز این بخش از رود را قشلاق نامیده‌اند.

حمام قسلان


حمامی قديمی است از دوره قجر در روستای قسلان قروه به فاصله 10 کيلومتری از قروه و شرق سريش آباد. طرحهای معماری داخلی حمام، کاشيکاريها و ديگر قسمتها قابل توجه می باشند. با توجه به اينکه يک امامزاده و نيز چشمه آبمعدنی باباگرگر در اين منطقه واقع هستند لذا از نظر توريستی بسيار مورد توجه می باشد.

مسجد جامع سنندج



این مسجد در ضلع شمالی خیابان امام خمینی(ره) قرار گرفته است.براساس مدارک موجود، زمان احداث مسجد مربوط به دوره‌ی قاجار بوده و به دستور امان‌الله خان والی کردستان در سال 1228 هجری قمری ساخته شده است.این مسجد دو ایوانی است با یک حیاط مرکزی که در پیرامون آن 12 حجره برای طلاب علوم دینی ساخته شده است.مسجد، شبستانی بزرگ با 24 ستون دارد و اطراف شبستان و سر ستون‌ها با آیات کلام‌الله مجید مزین شده است.برای تزیین دیوارهای مسجد از کاشی‌های هفت‌رنگ استفاده شده و در ازاره‌های آن سنگ مرمر به کار رفته است.

خانه کرد(عمارت آصف)


خانه کرد، موزه‌ی مردم‌شناسی مناطق کردنشین و بزرگترین موزه‌ی مردم‌شناسی مربوط به یک قوم در کشور ایران است، که در خیابان امام خمینی(ره) شهر سنندج واقع شده است.این موزه در عمارت آصف دایر شده و این عمارت یکی از بزرگترین عمارت‌های اعیانی شهر سنندج است، که ارزش‌های ویژه‌ی معماری به لحاظ آجرکاری و گچ‌بری و اروسی‌سازی دارد و حمام آن زیباترین حمام خصوصی بین حمام‌های سنندج است.بنای اولیه این عمارت مربوط به دوره‌ی صفویه بوده و در دوره‌های قاجار و پهلوی تکمیل‌تر شده است.

موزه قرآن نگل


در 65 کیلومتری غرب سنندج در مسیر جاده‌ی سنندج - مریوان، در داخل مسجد روستای نگل، قرآنی خطی از دوران گذشته وجود دارد که بنا به اعتقادات مردم یکی از چهار قرآن خطی است که در زمان خلیفه‌ی سوم به رشته‌ی تحریر درآمده و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده است.قطع قرآن رحلی بزرگ، جلد آن چرمی و صفحات کاغذی ضخیم آن به علت تشابهی که با پوست دارد بین مردم به پوست آهو شهرت یافته است.این قرآن در بین مردم جایگاه والایی داشته و همه روزه عده کثیری از نقاط دوردست برای زیارت آن به این روستا می‌آیند.

سوغات کردستان

كردستان نيز همانند ساير مناطق كشور داراي شيرينيهاي خاص و ساير خوراكي‌هائي كه مجموعاً سوغات استان را تشكيل مي‌دهند مي‌باشد. مهمترين شيريني‌كه خاص شهر سنندج است شيريني كنجد است از ساير شيرينيها مي‌توان به نان‌برنجي، بادام‌سوخته، نوعي باسلوق اشاره كرد كه معمولاً توسط گردشگران به عنوان سوغاتي خريده مي‌شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت سلامت نیوز، تاریخ 26 اسفند 92، کد مطلب: 107895: www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین