پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۴۳۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
این روزها ادعای مالکیت نظرگاه خضر زنده میان اوقاف و مردم شدت گرفته به طوری که اوقاف ادعا می کند که از یک وجب حق خود نمی گذرد و مردم سنندج هم با جمع آوری امضا از شهروندان اعتراض خود را نسبت به این مالکیت اعلام داشته اند.

شعار سال: از میدان گاز به سمت کوه آبیدر که پیش می رویم کوهنوردان و مردمانی را می بینیم که به خضر زنده می روند،در زبان کردی به نظرگاه خضر زنده « خه یرزنه» می‌گویند که یکی از اماکن زیارتی سیاحتی در دامنه آبیدر بزرگ است، این قدمگاه که در سه کیلومتری از هفت آسیاب قرار دارد دارای چشمه پرآب و زلال به نام چشمه خه یرزنه است که منبع آن از زیر کوه آبیدر نشات می گیرد.

مردم بنا به روایت های تاریخی معتقدند که حضرت خضر به آب این چشمه نظر کرده و همین نظر خضر موجب شفابخشی آب شده است و هم اکنون مردم کردستان از آب این چشمه باهدف درمان بیماری کلیوی از جمله دفع سنگ کلیه می آشامند مدعی دفع سنگ کلیه با نوشیدن آب از چشمه خه یر زنه هستند.

به گزارش روایت های شفاهی که سینه به سینه از افراد محلی قدیم نقل می شود از سالیان متمادی این چشمه سرازیر است و تاکنون قطره ای از میزان دبی آب این چشمه که گفته می شود محل دیدار و زیارت عرفا و اولیای خدا با خضر بوده است، کم نشده است.

هم اکنون بنا به همین روایت های تاریخی هر ساله مراسم های ویژه آیینی از جمله مولودی خوانی، ذکر و سماع درویشان در این مکان مقدس برگزار می شود.


اعتراض مردم با جمع آوری امضا

مدتی است که عده ای از مردم بنرها و کاغذهایی را در شهر می چرخانند و می خواهند اعتراض خود را نسبت به اینکه اوقاف استان کردستان بخواهد خضر زنده را در دست بگیرد امضای اعتراضی جمع می کنند این در حالی است که میان بقعه و آرامگاه در بین مردم و اوقاف اختلاف افتاده است.


نکوهش هرگونه تجاوز و دست‌درازی به طبیعت آبیدر

صلاح حقیقیان، به نمایندگی از تشکل‌های غیردولتی معترض، آبیدر را نماد زندگی و خاطرات نوستالژیک مردم شهر هزارتپه «سنه‌دژ» توصیف کرد و هرگونه تجاوز و دست‌درازی به طبیعت آبیدر را نکوهش و از رییس شورای تامین شهرستان سنندج که خود دانش آموخته دکتری باستان شناسی است، خواست آبیدر و خضر زنده که نماد معنوی قلب مردم است را از گزند تصرف نجات دهد.

این فعال مدنی و کوهنورد نام آوازه سنندجی، حفاظت و صیانت از خضر زنده را رسالت هماهنگی شهروندان و مسئولان دانست و فریاد زد حضور تحمیلی اوقاف، خضر همیشه زنده در قلب مردم را می‌میراند.


حضور معنوی مردم در نظرگاه خضر زنده نظارت و سرپرستی اوقاف را نمی‌خواهد

رییس کانون کوهنوردی کردستان با اعلام این‌که حضور معنوی مردم در نظرگاه خضر زنده نظارت و سرپرستی اوقاف را نمی‌خواهد؛ گفت:«برخي ارگان‌ها با نصب تابلو ، برداشت معدن و علامت‌گذاري محدوده خضر زنده ضربه مهلکی به محدوده این نظرگاه زده‌اند اما با تلاش مردم و پیگیری مسئولان وقت، ادامه برداشت معدن متوقف و علایم تابلوگذاری نیز برداشته شد.»

این منطقه بیش از اندازه مورد استقبال مردم واقع شده است

جلال شریعتی به عنوان عضوی از هئیت امناء خضر زنده از مدیر کل اداره اوقاف استان کردستان خواست: با ورود اداره اوقاف به جهت ارائه خدمت در این زمینه انتظارمی رود،در مرحله اول این خدمت رسانی به صورت شفاف ارائه شود، و دوماً اگر اداره اوقاف بخواهد خیلی برجسته در این عرصه ورود پیدا بکند و بخواهد کل این مجموعه را به جهت ورود و خروج تحت تاثیر قراردهد طوری که مردم به آنجا رغبت نداشته باشند بهتر است که این کار را انجام ندهد.به دلیل اینکه این منطقه بیش از اندازه مورد استقبال مردم واقع شده است.


حدود پنج هکتار از محدوده این قدمگاه به نام نظرگاه خضر زنده است و ما از این سند دفاع می کنیم

حجت الاسلام مصطفی نوروزی مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان اظهار کرد: با توجه به موقعیت مناسب این مکان مذهبی این اداره کل قصد دارد پروژه ساماندهی و توسعه فضای قدمگاه را در دستور کار قرار داده و شرایط میزبانی از زائران را بیش از پیش مهیا کند و هرگونه فعالیت عمرانی با رعایت شرایط محیط زیستی منطقه انجام خواهد پذیرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان بیان کرد: ساماندهی راه دسترسی به قدمگاه و افزایش فضای اطراف مسجد از اولویت‌های اوقاف استان برای توسعه این مکان مذهبی است.

وی با اشاره به اقدامات مناسب انجام گرفته طی سالهای اخیر در این مکان مقدس عنوان کرد: دارا بودن آب چشمه طبیعی، وجود تفرجگاه‌های طبیعی متعدد و حس و حال معنوی قدمگاه خضر زنده پتانسیل بسیار مناسبی برای جذب گردشگر مذهبی است که امیدواریم با همکاری سایر نهادها و مردم شریف شهر سنندج بتوانیم بهترین شرایط را برای رونق گردشگری مذهبی فراهم آوریم.

وی یادآور شد: اوقاف از یک وجب حق خود نمی گذرد چرا که ما منکر زحمات تشکل‌ها و میراث فرهنگی- گردشگری در خضر زنده نیستیم؛ اما طبق قانون، مدیریت اماکن مذهبی با اوقاف است.

وی با تاکید بر این‌که حق و وحقوق موقوفات منطبق با نیت واقف باید پرداخت شود گفت:« ما بر اساس ادعای مسئولان ورزش و امور جوانان کردستان فعالیت خانه کوهنورد در قدمگاه خضر زنده را غیرقانونی اعلام کرده ایم و این نظر رسمی ما نبوده و نیست.»

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت:« حدود پنج هکتار از محدوده این قدمگاه به نام نظرگاه خضر زنده است و ما از این سند دفاع می کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت کردتوی، تاریخ 14 آبان 97، کد مطلب: 31360: www.kurdtoday.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین