پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
رئیس‌جمهور دیروز در بحبوحه مبارزات انتخاباتی، به معدن حادثه دیده یورت رفت؛ جایی که معدنچیان بی‌پروا و به صراحت انتقاد‌های معیشتی و دیگر دغدغه‌های خود را خطاب به رئیس‌جمهور مطرح می‌کردند.
شعارسال: این انتقاد‌ها بلافاصله با واکنش‌های مختلف چه در فضای مجازی و چه در خارج از آن مواجه شد. سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مخالف دولت به‌طور گسترده این خبر را پوشش دادند.

در همین رابطه به نقل از معدنچیان نوشت: «کارگران خشمگین معتقد بودند که حسن روحانی برای سفر تبلیغاتی و گرفتن رای به آزادشهر سفر کرده و می‌گفتند چرا مسوولان دولتی و رئیس‌جمهور در این چند سال که کارگران مشکل داشته و تجمع می‌کردند به آنان توجهی نداشتند.» این رسانه‌ها تاکید داشتند که هدف اصلی سفر رئیس‌جمهور در مقطع کنونی صرفا اهداف انتخاباتی است.

رسانه‌ها همچنین گزارش دادند که روحانی به‌دنبال اعتراض معدنچیان ناچار به ترک معدن شد. با این همه برخی دیگر نیز بودند که تاکید داشتند رئیس‌جمهور با علم به وجود اعتراض‌ها و ناملایمات تصمیم گرفته‌است تا این سفر را به هر قیمتی انجام دهد. حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور از مخالفت استاندار گلستان با سفر رئیس‌جمهور به محل معدن حادثه دیده نوشت و اضافه کرد که رئیس‌جمهور در پاسخ به این مخالفت تاکید کرده‌است: «من رئیس‌جمهور زمان درد مردم و التهاب آنان هستم و اگر فریاد آنان در برابر من سبب آرامش ملی خواهد شد، من باید بروم.» ابوطالبی اضافه کرد: «من تنها به معدن می‌روم تا معدنچیان با فریاد کشیدن بر سر بالاترین مقام اجرایی کشور احساس آرامش و راحتی کنند، این افتخار من است.»

حسام‌الدین آشنا نیز در این باره گفت: «براي رئيس جمهور اين مهم است که بي‌واسطه و با عبور از رويه‌هاي مرسوم اداري حقايق را از نزديک و از دهان مردم بشنود.»

حسام‌الدین آشنا که با خبرآنلاین گفت‌و‌گو می‌کرد با اشاره به اينکه حسن روحاني در طول رياست‌جمهوري خودش را موظف مي‌دانست که صداي اقشار مختلف مردم را بشنود، افزود: «ايشان هم به صداي دانشجويان در 16 آذر گوش دادند هم اعتراضات معلمان را در روز معلم شنيدند و هم ناله‌ها و گلايه‌هاي معدنکاران را در بازديد از معدن يورت.»با این همه حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در جریان سفر به استان گلستان با حضور در محل معدن یورت آزادشهر در گفت‌وگو با معدنکاران با آنان اظهار همدردی کرد. رئیس‌‌جمهور حادثه معدن زغال‌سنگ آزادشهر استان گلستان را زنگ خطر، هشدار و بیدارباشی برای همه مسوولان دانست و بر ضرورت نظارت مداوم، تنظیم مقررات لازم و تامین تجهیزات و امکانات پیشرفته در محیط‌های کار ناامن تاکید کرد. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: مقصران و خاطیان حادثه انفجار معدن آزادشهر باید محاکمه و در صورت اثبات تقصیر یا قصور به اشد مجازات محکوم شوند.

روحانی همچنین تاکید کرد: بی‌شک مقصران وقوع این حادثه تلخ پس از صدور حکم قضایی به مردم معرفی خواهند شد. رئیس‌جمهوری با تصریح بر اینکه خسارت مالی قابل جبران است، اما موضوع جان افراد متفاوت است، افزود: هیچ کس در قبال وارد شدن آسیب به جان مردم استثنا نیست و نباید از کنار این قصورها که به وارد شدن تلفات جبران‌ناپذیر منجر شد، به آسانی گذشت. وی بیان کرد: پیش از این قرار بود معاون اول رئیس‌جمهوری به گلستان بیاید و از این معدن آسیب‌دیده بازدید کند، اما ترجیح دادم به واسطه گستردگی ابعاد فاجعه و خسارت‌های فراوان آن شخصا به منطقه بیایم و علاوه‌بر دیدن روند امداد‌رسانی، با خانواده‌های معدنچیان جان‌باخته دیدار کنم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در گفت‌وگوی کوتاهی با معدنکاران با بیان اینکه امروز چشم همه ملت ایران به این محل است و همه مردم غصه‌دار هستند، گفت: هیچ تفاوتی بین کسی که در این محل حادثه دیده با کسی که در تهران یا سایر شهرها حادثه می‌بیند، وجود ندارد.

* برنامه‌های دولت برای امنیت معادن

روحانی با بیان اینکه دولت برنامه‌های زیادی برای امنیت معادن دارد و آنها را با قوت دنبال می‌کند، تاکید کرد: نباید بگذاریم چنین حوادثی دوباره تکرار شود. رئیس‌‌جمهور افزود: بلافاصله بعد از اینکه در این معدن حادثه رخ داد تلفنی با استاندار گفت‌وگو کرده و مسوولان مربوطه را موظف به رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان کردم. روحانی با اظهار تسلیت و همدردی با کارگران و خانواده داغدار معدنکاران، ابراز امیدواری کرد با لطف خدا به سلامت و زنده از معدن خارج شوند. رئیس‌‌جمهور تصریح کرد: دولت همه توان و امکاناتش را برای امدادرسانی در این حادثه بسیج می‌کند و از همه کارگرانی که داوطلبانه از سراسر کشور برای حمایت و کمک به اینجا آمده‌اند، تشکر می‌کنم. روحانی تاکید کرد: علل وقوع این حادثه با دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به مردم اعلام خواهد شد که چه کسی یا چه کسانی مقصر آن بودند. کسانی که در تامین امنیت و سلامت این معدن مقصر بودند در هر رده‌ای که باشند، باید با آنان با قوت و جدیت برخورد شود و هیچ کس در این زمینه استثنا نیست و این موضوعی است که دولت و شخصا بر آن تاکید دارم. رئیس‌‌جمهور تصریح کرد: مسوولان نسبت به جان کارگران و معدنکاران مسوول هستند و دولت وظیفه دارد مسائل مربوط به این موضوع را پیگیری کند. رئیس‌‌جمهور تاکید کرد: دولت مسائل و مطالبات شما را با جدیت پیگیری خواهد کرد و وزرای مربوطه موظف هستند تمام مشکلات را شناسایی و برطرف کنند.

* دیدار با خانواده جانباختگان

روحانی همچنین در جریان سفر به منطقه آزادشهر استان گلستان در دیدار خانواده جان باختگان حادثه معدن، با ابراز تسلیت و همدردی و دلجویی از آنان تاکید کرد: وزرای مربوطه باید باز هم به این منطقه آمده و از استاندار می‌خواهم به تک‌تک خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند در هر کجای استان هستند، سرکشی کرده و مشکلات آنها را حل و فصل کنند. رئیس‌‌جمهور همچنین نظارت مستمر بر اماکنی که کار سخت و خطرناک در آن انجام می‌‌شود را مورد تاکید قرار داد و گفت: در منشور حقوق شهروندی ماده‌ای وجود دارد که در آن بر محیط کار سالم و امن تاکید شده است و باید اجرای آن را دنبال کنیم. روحانی با بیان اینکه در دنیای امروز محیط‌های کار ایمن‌سازی شده است، گفت:‌ در کشور ما نیز باید از تکنولوژی و امکانات روز دنیا برای ایمن‌سازی اماکن کار استفاده شود و اگر در جایی این امکانات وجود ندارد، باید آن کار متوقف شود. رئیس‌‌جمهور گفت: در این حادثه همه مسوول هستیم و باید مشکلات موجود را پیگیری و کاستی‌ها را جبران کنیم.

* دستور به وزرای کار و مسکن

رئیس‌‌جمهور رسیدگی به موضوع حقوق و بیمه کارگران، جانباختگان و مصدومان حادثه معدن را مورد تاکید قرار داد و گفت: وزیر کار باید به وضعیت خانواده‌های کسانی که در این معدن جان خود را از دست داده یا مصدوم شده‌اند، رسیدگی کند و مشکلات آنان باید حل و فصل شود. روحانی افزود: به وزیر مسکن نیز دستور می‌دهم تا تیمی را تعیین کرده و همه خانواده‌هایی را که عزیزان خود را از دست داده‌اند و مشکل مسکن دارند، شناسایی و مشکل آنان را برطرف کند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید سریعا کمیته‌ای تشکیل شده و مسوولیت و وظایفی را که باید انجام شود، پیگیری کند و همه مطمئن باشند که این حادثه را مسوولان تا آخر پیگیری خواهند کرد. همچنین به گزارش خبرآنلاین، رئیس‌جمهوری تاکید کرد: معادن فاقد امکانات و تجهیزات ایمن و کافی با هدف جلوگیری از بروز اتفاقات و حوادثی مانند انفجار معدن آزادشهر، باید تعطیل شود.

* گلایه معدنچیان یورت از رئیس‌جمهور

حضور حسن روحانی در محل حادثه معدن یورت، اما به گلایه معدنچیان پایان نداد. معدنچیان که از وضعیت پیگیری مطالبتشان توسط دولت گله‌مند بودند با شعارهایی گلایه خود را به رئیس‌جمهوری اعلام کردند. برخی از کارگران معدن یورت در بیان مشکلات و گلایه خود به حسن روحانی گفتند: «آقای رئیس‌جمهور خوش آمدید، اما واقعا دیگه فایده ندارد.» یکی از معدنچیان نیز گفت: «آقای رئیس‌جمهور کارگر این معدن یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد. وجدانا شما با یک میلیون تومان می‌توانید زندگی کنید؟ شما بگید چطوری زندگی می‌کنید؟» این معدنچیان در ادامه خطاب به روحانی گفتند: «آقا بیمه‌های ما را نمی‌ریزند. ما یک سال کار می‌کنیم 6 ماه بیمه ما را می‌ریزند. بیمه‌ ما را کتابخانه رد می‌کنند. بیمه ما را آرایشگری رد می‌کنند. سختی کار و زیان‌آوری کار به ما نمی‌دهند. آقای رئیس‌جمهور چه کار کنیم ما؟»

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1396، کدخبر: 315005، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین