پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۱۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
یکی از بخش هایی که ژاپن در آن حوزه دارای مراودات اقتصادی با ایران است بخش نفت و گاز است که در حال حاضر واردات نفت ژاپن از ایران در سال مالی ٢٠١٦-٢٠١٧ از بیش از ١٣٨ درصد رشد برخوردار شده است.

شعارسال: در روابط ایران و ژاپن از بدو تأسیس تا به امروز، همواره جنبه‌های اقتصادی دارای اهمیت ویژه بوده‌است. از یک طرف ژاپن به نفت و بازار ایران نیازمند می‌باشد و از طرف دیگر ایران نیز ژاپن را همواره بازار عمده برای فروش نفت و تأمین کالاهای صنعتی و فناوری قلمداد کرده‌است.

بنابراین گزارش، روابط بازرگانی بین دو کشور از هنگام نخستین مرحله افزیش قیمت نفت خام در سال ۱۹۷۳، افزایش شدیدی نشان می‌دهد. به عنوان مثال در سال ۱۹۶۷، حجم روابط تجاری دو کشور فقط ۸/۶۰۵ میلیون دلار بود که ۷۷ میلیون دلار آن مربوط به صادرات ژاپن به ایران و ۸/۵۲۸ میلیون دلار آن به واردات از ایران اختصاص داشت. در سال ۱۹۷۷، ژاپن کالاهایی به ارزش ۹۳/۱ میلیارد دلار به ایران صادر نمود و متقابلاً ۲۴/۴ میلیارد دلار از ایران واردات داشت که بدین ترتیب، حجم روابط تجاری در مقایسه با سال ۱۹۶۷، یعنی حدوداً ده سال قبل از آن، ۱۰ برابر افزیش یافت.

این گزارش می افزاید: یکی از بخش هایی که ژاپن در آن حوزه دارای مراودات اقتصادی با ایران است بخش نفت و گاز است که در حال حاضر واردات نفت ژاپن از ایران در سال مالی ٢٠١٦-٢٠١٧ از بیش از ١٣٨ درصد رشد برخوردار شده است. شانا به نقل از خبرگزاری رویترز از توکیو در این زمینه خبر داده است: "وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن اعلام کرد در سال مالی منتهی به ٣١ مارس ٢٠١٧، واردات نفت خام این کشور از ایران از ١٣٨,١ درصد رشد برخوردار شده است. مجموع واردات نفت ژاپن از ایران در سال مالی ٢٠١٦-٢٠١٧ به ١٣ میلیون و ٣٤٤ هزار و ٦٩٨ کیلولیتر رسیده است که حدود هفت درصد از کل واردات نفت ژاپن را شامل می‌شود. این در حالی است که مجموع فروش نفت در این کشور در دوره یاد شده به پایین‌ترین حد در ٤٦ سال اخیر رسیده بود."

یادآور می شود: صادرات نفت ایران به ژاپن در حالی افزایش یافته است که شاهد رشد صادرات نفت به آسیا به میزان ۴۷ درصد هستیم. وزارت نفت به نقل از خبرگزاری رویترز در این زمینه خبر داده است: "بهره‌گیری ایران از فرصت پایان تحریم سبب شد صادرات نفت این کشور به چهار مصرف کننده عمده نفت در آسیا در ماه مارس (اسفند-فروردین) سال ٢٠١٧ میلادی حدود ٢٧ درصد افزایش یابد. چهار خریدار عمده نفت ایران در آسیا، یعنی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن، در ماه گذشته میلادی در مجموع یک میلیون و ٩٧٠ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند. در سه ماه نخست سال ٢٠١٧ میلادی میانگین واردات نفت این چهار کشور از ایران به یک میلیون و ٨٧٠ هزار بشکه در روز رسید که ٤٧ درصد بیشتر از دوره مشابه در پارسال بود. این رشد صادرات همچنین از جمله نتایج پیروزی ایران در توافق اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که طبق توافق ایران اجازه دارد تولید نفت خام خود را ٩٠ هزار بشکه در روز افزایش دهد."

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار: 18اردیبهشت1396، کدخبر: 626981: WWW.shabestan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین