پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۱۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
مرکز آمار ایران اگرچه آمار رسمی رشد اقتصادی کشور در سال 95 را اعلام نکرده، اما بانک جهانی در برآوردهای خود این نرخ را 4.6 درصد اعلام کرده است. حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری نرخ رشد اقتصادی سال 95 را بالای 8 درصد اعلام می‌کند.

شعارسال: مرکز آمار ایران طی سال‌های گذشته در بخش ثابتی در صفحه اول پایگاه اینترنتی خود آمارهای اقتصاد کلان ایران به تفکیک نرخ تورم، رشد و بیکاری را منتشر می‌کرد. این بخش در حال حاضر به طول کامل از صفحه اول مرکز آمار حذف شده است و مراجعه‌کنندگان با جستجو در زیرصفحات می‌توانند آمارهای مهم کشوری را در این سایت پیدا کنند. همچنین نرخ رشد اقتصادی سال 95 از سوی این مرکز اعلام نشده است. این در حالی است که بنا به اعلام نظرهای متعدد مقامات مسئول دولتی از جمله محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت مرکز آمار ایران مرجع رسمی اعلام آمار اقتصادی در مواردی همچون رشد اقتصادی است. با وجود گذشت 2 ماه از سال 96 نرخ رشد اقتصادی سال 95 اعلام نشده است و مقامات دولت نرخ‌های متفاوتی از 6 تا 8 درصد را برای سال 95 اعلام می‌کنند.

حذف آمارهای منسجم و جداول اقتصادی در صفحه نخست سایت مرکز آمار ایران در حالی صورت می‌گیرد که براساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، همه دستگاه‌ها باید آمار و اطلاعات خودشان را بر روی پایگاه‌های اینترنتی خودشان قرار می‌دادند. ماده 2 آیین‌نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که آبان‌ماه سال 93 به تصویب هیأت وزیران دولت یازدم رسید تأکید داشت: مؤسسات مشمول قانون موظفند ذخایر اطلاعاتی مذکور در ماده (۷) این آیین‌نامه را از سال اول ابلاغ این تصویب‌نامه به تدریج طی 3 سال به صورت رقومی تبدیل و با رعایت قوانین و مقررات مربوط در دسترس کاربران در سطوح مختلف قرار دهند.

داده‌های این مرکز در سایر بخش‌های سایت نیز به روز نیستند و در برخی موارد مربوط به 4 تا 5 سال گذشته هستند و رقم‌های جدید به آن وارد نشده‌اند. در حالی که حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مناظرات نرخ رشد اقتصادی را بالای 8 درصد اعلام می‌کند سایت مرکز آمار در زیرصفحات خود به نرخ 5 درصدی رشد اقتصاد در 9 ماهه اول سال 95 اشاره می‌کند. برآوردهای بانک جهانی نیز با این آمارهای مرکز آمار همخوانی بیشتری دارد تا اظهارات رئیس‌جمهور.

تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و اظهارات نامزدهای انتخابات این سوال را به وجود آورده که پیش‌بینی‌ها از شرایط اقتصادی ایران در سال‌های آینده چیست؟ بانک جهانی حداقل تا 2 سال آینده برای اقتصاد ایران رشد پایداری را پیش‌بینی می‌کند. مرکز آمار ایران اگرچه آمار رسمی رشد اقتصادی کشور در سال 95 را اعلام نکرده، اما بانک جهانی در برآوردهای خود این نرخ را 4.6 درصد اعلام کرده است. حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری نرخ رشد اقتصادی سال 95 را بالای 8 درصد اعلام می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد حداقل تا پایان سال 2019 میلادی یعنی 2 سال دیگر ایران نرخ رشد بالای 4 درصد خواهد داشت که البته تقریبا نصف انتظارات برنامه ششم توسعه را محقق می‌کند.

براساس جداول آماری بانک جهانی، ایران پس از تجربه رشد منفی 6.6 درصدی در سال 91 و منفی 1.9 درصدی در سال 92 در سال 93 رشد مثبت را تجربه می‌کند و به نرخ 4.3 درصد می‌رسد. نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 94، 1.7 درصد اعلام شده است و در سال 95 نیز برآورد 4.6 درصدی وجود دارد. برآوردهای بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کنند نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 96، 5.2 درصد باشد. این نرخ برای سال 97، 4.8 درصد و برای سال 2019، 4.5 درصد برآورد می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی شهر، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت1396، کدخبر: 36948: www.shahr.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین