پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۳۶۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱
گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد شاخص تورم نقطه‌ به نقطه از دی ماه سال گذشته به سمت دورقمی شدن میل کرده است.

شعارسال: با وجود تبلیغات دولت یازدهم درباره تک‌رقمی کردن تورم، آمارهای خود دولتی‌ها نشان می‌دهد این پدیده، تا چند ماه دیگر دوام نخواهد آورد.

گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد شاخص تورم نقطه‌ به نقطه از دی ماه سال گذشته به سمت دورقمی شدن میل کرده است.

از آنجا که شاخص تورم نقطه به نقطه، شاخص پیش‌نگر محسوب می‌شود، طبیعی است که تورم میانگین نیز با فاصله چند ماهه صعودی خواهد شد که این اتفاق از ابتدای امسال رخ داده است.بدین ترتیب شاخص تورم میانگین در فروردین و اردیبهشت امسال، پس از مدت‌ها که نزولی بود، رو به افزایش گذاشته است.

از آنجا که دولت در یک ماه اخیر به بهانه انتخابات، سیاست پول‌پاشی گسترده‌ای اتخاذ کرد، یقینا در ماه‌های آینده تاثیر تورمی این سیاست‌ را در آمار تورم خواهیم دید.

افزایش شدید قیمت مواد خوراکی در سال جاری نیز تاثیر خود را بر تورم خواهد گذاشت و به زودی در سال جاری، تورم تک‌رقمی از لیست افتخارات دولت روحانی پاک خواهد شد.

البته در گزارش‌های بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه از آذرماه سال گذشته دوباره به سطح دورقمی رسید و در فروردین ماه امسال هم از ۱۲.۶ درصد عبور کرد. تورم میانگین فروردین امسال مطابق گزارش بانک مرکزی به ۹.۵ درصد افزایش یافت و اگر آمارها دستکاری نشوند در همین یکی دو ماه آینده شاهد تورم میانگین دورقمی در آمار بانک مرکزی هم خواهیم بود.

البته لازم به ذکر است نفس تک‌رقمی یا دورقمی بودن تورم، موضوع مهمی نیست؛ اگر در سال جاری نرخ تورم دورقمی شود اما اندکی از کسادی و رکود، برطرف شود، قابل دفاع است. اما اگر شرایط رکود فعلی باقی بماند و مردم مجبور به تحمل تورم دورقمی هم باشند، آن موقع عملکرد اقتصادی دولت روحانی بیش از پیش قابل دفاع نخواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مشرق، تاریخ انتشار: 3خرداد1396، کدخبر: 728600: www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
0
0
همه ما هم می دونیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین