پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
سخنگوی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای تحقق کامل واگذاری نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر دو مقوله مهم استقلال مالی و خودگردان بودن نمایشگاه بدون نیاز به تامین منابع مالی از بودجه عمومی لازم هست.

شعارسال: همایون امیرزاده، سخنگوی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به برخی انتقاد‌های تشکل‌های نشر در پروسه، واگذاری برپایی نمایشگاه کتاب به فعالان صنفی، گفت: واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به صنف از سه‌ سال پیش شروع شده است و در سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران بخش‌های عمده‌ای از مسئولیت‌های اجرایی نمایشگاه کتاب به صنف‌ها واگذار شده است.

وی ادامه داد: در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران پیشنهاد مسئولیت‌های اجرایی، رفاهی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر شد؛ اما از پذیرش مسئولیت دو کمیته خودداری کردند. ولی این آمادگی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشت که مسیر فعالیت‌هایی اجرایی را به صورت کامل واگذار کند. در سی‌امین دوره مسئولیت کمیته‌‌های اجرایی به صنف واگذار شد. مسئولیت رفاهی و پیشتیبانی نیز بر عهده معاونت فرهنگی باقی ماند. با این اقدام هم‌افزایی بهتری ایجاد شد. واگذاری مسئولیت اجرایی به تشکل‌های نشر نشان‌دهنده اراده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سپردن امور به فعالان صنفی است. همچنین کمیته تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه کتاب برای تامین منابع مالی مورد نیاز تشکل‌ها در برگزاری نمایشگاه کتاب و استقلال مالی تشکل‌ها کمیته تبلیغات در نمایشگاه هم در اختیار تشکل‌های صنفی قرار گرفت و حتی برای تقویت استقرار مالی و افزایش درآمدهای نمایشگاه کتاب با مدیریت تشکل‌های نشر، مبلغ 14 میلیارد ریال از طرف معاونت فرهنگی به شهرداری تهران پرداخت شد تا صنوف بتوانند از ظرفیت کامل تبلیغاتی در نمایشگاه کتاب بیش‌ترین استفاده را ببرند. اقدام کم‌نظیر دولت، نشان‌دهنده باورمندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سپردن امور به صنف است. برای تحقق کامل واگذاری نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر دو مقوله مهم استقلال مالی و خودگردان بودن نمایشگاه بدون نیاز به تامین منابع مالی از بودجه عمومی لازم هست.

این مقام مسئول، درباره فرایند نظارت و ارزیابی در نمایشگاه کتاب تهران، توضیح داد: در نمایشگاه امسال فرایند نظارت و بازرسی و رسیدگی به تخلف‌ها با تقویت نظارت‌های درون‌صنفی اثربخش‌تر شده است و حضور موثر، معنادار و پرتعداد نمایندگان صنف در هیأت رسیدگی به تخلف‌ها موجب شده است اقدام‌‌ها پیش‌گیرانه بر برخوردارهای انضباطی ارجحیت پیدا کند.

سخنگوی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: در ایام برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بسیاری از گزارش‌ تخلف‌ها با یک نظارت درون صنفی با اقدام‌های پیشگیرانه حل و فصل شد. اما در مراحلی که این تذکرها مؤثر واقع نشد پس از طی فرایندهای تعیین شده در آیین‌نامه مربوطه، گزارش‌ها در هیات رسیدگی به تخلف‌ها طرح و با آن‌ها برخورد شد.

وی بیان کرد: بر اساس این آمار در بخش داخلی و بین‌الملل شاهد بروز تخلفاتی بودیم که به‌نظر می‌رسد جهت برخورد ریشه‌ای با معضلات و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، نیازمند اصلاح آیین‌نامه‌های مربوطه و بازنگری در شیوه توزیع یارانه‌های مربوط به نمایشگاه هستیم.

سیاُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری کتاب ایران، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت1396، کدخبر: 247926: www.ibna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین