پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۹۷۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دوره ریاست جمهوری «جیمی کارتر» در سن ۸۹ سالگی درگذشت.
شعارسال: «زبیگنیو برژینسکی» مشاور امنیت ملی جیمی کارتر رئیس جمهوری اسبق آمریکا در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

از جمله حوادث مهم دوران حضور وی در کاخ سفید می توان به انقلاب اسلامی ایران و اشغال لانه جاسوسی آمریکا، حمله شوروی سابق به افغانستان در دهه ۷۰ اشاره کرد.

وی از معدود کارشناسان سیاست خارجی آمریکا بود که درباره عواقب تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی هشدار داد.

فوت وی که در بیمارستانی در ایالت «ویرجینیا» آمریکا اتفاق افتاد از سوی دخترش «میکا برژینسکی» اعلام شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 6 خرداد 1396، کدخبر: 3989305 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
او در ۲۸ مارس ۱۹۲۸ در شهر ورشو، پایتخت لهستان به دنیا آمد. پدرش (Tadeusz Brzeziński) یک ناسیونالیست لهستانی بود که در جوانی با سلطه روسیه بر لهستان مبارزه مسلحانه می‌کرد. بعدها او وارد دیپلماسی لهستان شد. او در سال ۱۹۳۹ که هیتلر و استالین لهستان را میان آلمان و شوروی تقسیم کردند، سفیر لهستان در کانادا بود.
او در ۱۹۴۵ وارد دانشگاه مک گیل کانادا در مونترال شد و در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس تحصیل کرد. سپس به آمریکا رفت و در ۱۹۵۳ از دانشگاه هاروارد در رشته علوم سیاسی دکترا گرفت. در ۱۹۵۸ شهروند آمریکا شد، ولی احتمالاً تابعیت لهستانی خود را حفظ کرد. با وجود آنکه خانواده او سالها در کانادا سکونت داشتند، او هرگز تبعه کانادا نشد.
او در سیاست آمریکا در حزب دمکرات به فعالیت پرداخت و در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۶۰ آمریکا حامی جان اف کندی بود. پیشنهادهای برزینسکی به جان اف کندی در بحران موشکی کوبا باعث شد که فعالانه تر در عرصه سیاسی آمریکا وارد شود و در مسائل شوروی و اروپای شرقی به اظهار نظر بپردازد. او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۶۴ آمریکا حامی جانسون بود و در آن دولت بر اساس خصومت قبلی اش با شوروی، در جریان جنگ ویتنام به لیندن جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا پیشنهادهای گوناگونی داد.
او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۷۶ آمریکا حامی جیمی کارتر بود. در دولت کارتر، از آنجا که کارتر آشنایی کامل به مسائل خارجی و بین‌المللی نداشت، برژینسکی را به مشاور ارشد امنیت ملی در کاخ سفید گماشت. از مهم‌ترین فعالیت‌های او در این دوران به دور ساختن مصر از شوروی با ترتیب دادن قرارداد کمپ دیوید و صلح مصر و اسرائیل می‌توان نام برد.
در دوران او مناسبات آمریکا با چین به حالت عادی درآمد و کارتر به چین رفت. سپس به خاطر دشمنی که با شوروی داشت، با کمک عربستان سعودی و پاکستان مجاهدان مسلمان را در افغانستان بر ضد شوروی مجهز کرد.
برژینسکی از حامیان مسلح کردن شبه نظامیان مجاهدین علیه دولت حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود و توانست کارتر را متقاعد کند که این اقدام موجب می‌شود تا "ارتش شوروی برای مداخله در افغانستان" تحریک شود.
تنها مورد شکست برژینسکی در مورد ایران بود که با سیاست‌های خود باعث سقوط شاه در پی انقلاب ۱۳۵۷ ایران و خروج کامل ایران از حوزه نفوذ آمریکا و گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا شد، رویدادی بود تا آن زمان سابقه نداشت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
زيبيگنيو برژينسكي مي‌گويد: مي‌دانم با ايراني‌ها چه‌طور بايد برخورد كرد، پس به اوباما توصيه مي‌كنم كه به گزينه جنگ با ايران و حمله به تاسيسات هسته‌اي تهران، حتي فكر هم نكند. حتي در صورتي كه اين موضوع به ضرر او در انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو تمام شود. برژينسكي از تجربه تاريخي سه دهه پيش خود، در زمان بحران گروگانگيري سفارت آمريكا در تهران مي‌گويد.
او مي‌گويد: كارتر براي آزادي 52 گروگان در سفارت، با مقامات تهران وارد مذاكره شد؛ مذاكراتي كه در نهايت منجر به آزادي اين 52 نفر شد. جيمي كارتر انتخابات سال 1980 را به دليل همين موضوع از دست داد. اما گروگان‌ها در نهايت آزاد شدند. آنها در زمان رياست‌جمهوري رونالد ريگان ديگر در تهران نبودند و به وطن بازگشتند.
برژينسكي مي‌گويد: گزينه نظامي، گزينه مطلوبي براي برخورد با فعاليت‌هاي هسته‌اي تهران نيست. شروع جنگ براي ايران آسان‌تر و سريع‌تر از پايان دادن به آن خواهد بود. اگر جرقه جنگ با ايران زده شود، مطمئنا اين ايالات‌متحده خواهد بود كه در درجه اول از لحاظ جاني و مالي متحمل هزينه هنگفتي خواهد شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا ، برژینسکی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره موضع واشنگتن در قبال حمله هوایی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران می گوید : " اسرائیل برای حمله به ایران باید از آسمان عراق بگذرد، در این حالت لابد سربازان آمریکائی باید بنشینند و تماشا کنند ! "
وی در پاسخ به سوالی درباره حمله اسراییل بدون هماهنگی و اطلاع آمریکا به ایران از آسمان عراق گفت : " آمریکا باید کاملا جدی به آنها بفهماند که اجازه این کار را به آنها نخواهد داد . به عبارت بهتر اسراییل باید بداند که مخالفت ما تنها در حرف نیست بلکه در عمل هم جلوی حمله آنها به ایران را خواهیم گرفت " .

برژینسکی افزود: اگر اسرائیل بخواهد از آسمانی که تحت کنترل ماست بگذرد باید هواپیما های شکاری ما به پرواز درآیند و با آنها مقابله کنند. در این حالت هواپیماهای اسرائیلی دو راه در پیش دارند، یا باز گردند یا باز نگردند. البته کسی آرزو نمی کند که چنین وضعی پیش آید ولی اگر چنین اتفاقی روی دهد ممکن است واقعه ای عکس حادثه " لیبرتی " پیش بیاید .
"لیبرتی" یک کشتی جاسوسی آمریکایی بود که در جنگ شش روزه اعراب و اسراییل در ژوئن 1967 ، مورد حمله هوایی و دریایی اسرائیلی ها قرار گرفت که طی آن بیش از 200 آمریکایی کشته و زخمی شدند .
این اظهارات برژینسکی در تاریخ مناسبات اسراییل و آمریکا بی سابقه به حساب می آید و نشان از عمق اختلاف نظر دولت دموکرات آمریکا با دولت راست گرای اسراییل است .
برژینسکی در این مصاحبه خود همچنین نسبت به تحرکات لابی اسراییل در آمریکا به دولتمردان کاخ سفید و کنگره و نیز اسراییلی ها هشدار داده است .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
برژینسکی در مصاحبه ای با اندیشکده "چتم هاوس" با اشاره به شرایط جاری در بحران سوریه، انتظار کشورهای غربی از آغاز ناآرامی ها در این کشور مبنی بر سقوط بشار اسد را انتظاری بر مبنای یک پیش بینی غیر واقع بینانه از تفاوت سوریه با دیگر کشورهای درگیر بهار عربی دانست و گفت که او از همان ابتدا می دانست روند تحولات در سوریه به سمت دموکراسی نیست بلکه بیشتر یک درگیری فرقه ای خشونت بار است.
این دیپلمات آمریکایی درباره توافق هسته ای اخیر با ایران نیز گفت، شانس موفقیت نهایی توافق و مذاکرات ایران و قدرت های جهانی در ژنو وجود دارد اما هم در ایران و هم در آمریکا و نیز در منطقه، گروه ها و کشورهایی هستند که مخالف روند توافق هستند و ممکن است اقدامات و فشارهای این گروه ها روند توافق را با شکست مواجه سازد.
برژینسکی با اظهار خوش بینی محتاطانه خود نسبت به موفقیت توافق هسته ای با ایران گفت: «اگر بخواهم به طور صریح درباره مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های جهانی نظر دهم باید بگویم این مذاکرات کم و بیش و در اصل مذاکرات بین ایران و آمریکا است و شکست در این مذاکرات، دو کشور را وارد مرحله رویارویی نهایی خوهد کرد.»
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
سوگند وفاداري مايكل ويكرز (چپ) براي پذيرش منصب "مشاور ارشد" وزير جنگ آمريكا - اكتبر 2008

مایکل ویکرز (Michael Vickers)، سرکرده و بنیانگذار اصلی تشکیلات تروریستی داعش و همه گروه های تروریستی خاورمیانه و طرف سوم حوادث اخیر جهان عرب است.

بر اساس گزارش‌های موجود، ویکرز از "ستاره"های اطلاعات و امنیت دولت آمریکا است و به او لقب "مرد گروهک‌ها" را اعطا کرده‌اند. او شاگرد "زبیگنیو برژینسکی" و یکی از "گرگ‌های خاکستری" اوست که یکی از نویسندگان عرب در کتاب خود با عنوان «برژینسکی، سرِ افعی»، از او بسیار یاد کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین