پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
بزرگراه سراب- بستان‌آباد باوجود گذشت پنج سال از زمان آغاز ساخت، همچنان مردم استان را با وعده‌های مسئولان چشم‌انتظار گذاشته است.

شعار سال : نگاهی به تاریخچه آغاز ساخت بزرگراه سراب بستان‌آباد که بیندازیم ما را به سال‌های دور می‌برد، پروژه‌ای که زمانی جزو طرح‌های مهر ماندگار بوده و وعده‌های زیادی از زمان آغاز طرح تاکنون به مردم استان در خصوص تکمیل آن داده‌شده است.

این وعده‌ها از سوی مسئولان دولت قبلی آغاز شد تا نوبت به عباس آخوندی، وزیر کنونی راه و شهرسازی برسد. وی نیز در چندین وعده، خبر از افتتاح این بزرگراه تا شهریور و سپس پاییز ۹۴ داده است، وعده‌ای باوجود پایان یافتن پاییز محقق نشد.

قرار داشتن این مسیر دریکی از راه های ترانزیتی استان و همچنان آمار بالای کشته‌شدگان تصادفات این مسیر ضرورت احداث بزرگراه را چندین برابر کرده است و مردم سراب و بستان‌آباد همچنان به امید افتتاح این مسیر در نزدیک‌ترین زمان ممکن هستند.

*روند کند تکمیل قطعه دوم بزرگراه

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: این پروژه از سال ۸۹ آغازشده و عمری پنج‌ساله دارد و در سه قطعه در حال ساخت است.

توحید اخلاقی ادامه می‌دهد: قطعه اول این پروژه از سمت شهرستان سراب به طول ۲۷ کیلومتر در حال تکمیل بوده، همچنین قطعه سوم نیز به طول ۱۵ کیلومتر از سمت بستان‌آباد تکمیل می‌شود که پیشرفت فیزیکی این دو قطعه بسیار مناسب است.

وی با اشاره به اینکه کار تکمیل قطعه دوم به‌کندی پیش می‌رود، می‌گوید: قطعه دو توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با طول ۲۲ کیلومتر تکمیل می‌شود که پیشرفت این قطعه در مقابل دو قطعه دیگر ناچیز است.

*هر سه قطعه بزرگراه باید همگام با یکدیگر تکمیل شوند

اخلاقی ادامه می‌دهد: در قطعه دوم مشکلاتی همچون تملک اراضی به وجود آمده و این امر روند ساخت این قطعه از بزرگراه را کند کرده است اما امیدواریم هر چه زودتر این مشکلات رفع شده و بتوانیم هر سه قطعه را همگام با یکدیگر به‌پیش ببریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره‌ای به‌ضرورت ساخت هر چه زودتر این بزرگراه می‌گوید: با توجه به آمار بالای تصادفات و همچنین ترافیک بالا در این مسیر نیازمند تکمیل هر چه سریع‌تر آن هستیم، همچنین با افتتاح این مسیر شاهد میزان صرفه‌جویی بسیار بالا در مصرف سوخت خواهیم بود.

وی همچنین اشاره‌ای به میزان اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه کرده و می‌گوید: تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل بزرگراه هزینه شده و تکمیل بقیه این مسیر نیز نیاز به اعتباری در حدود ۳۵۰ میلیارد ریال دارد.

*عملیات زیرسازی قسمت عمده قطعه اول بزرگراه تمام‌شده است

فرماندار شهرستان سراب نیز که خود تا چندی پیش، آبان ماه سال جاری را موعد تحویل ۳۵ کیلومتر از این بزرگراه اعلام کرده بود، هم‌اکنون افتتاح این بزرگراه را منوط به بهبود یافتن اوضاع جوی می‌داند.

داود گرشاسبی در گفتگو با مهر اشاره‌ای به اهمیت این محور داشته و می‌گوید: با توجه به اهمیت بزرگراه و اتصال آن به استان‌های شمالی و شمال غرب کشور باید هر چه سریع‌تر شاهد اتمام این بزرگراه باشیم.

وی ادامه می‌دهد: عملیات آسفالت‌ریزی در بخش گسترده‌ای از قطعه اول انجام‌شده اما با توجه به عدم امکان خط‌کشی و برخی عملیات جزئی دیگر در فصل سرما منتظر هستیم تا شرایط جوی فرصت افتتاح این قسمت را به ما بدهد.

فرماندار سراب در خصوص قطعه دوم نیز می‌گوید: بخشی از امور زیرسازی قطعه دوم نیز در حال انجام بوده و درصورتی‌که اعتبار خوبی به پروژه تعلق گیرد روند انجام آن تسریع خواهد شد.

وی در خصوص مشکلات قطعه دوم این بزرگراه نیز می‌گوید: پیشرفت پایین این پروژه ناشی از وجود معارضین این قطعه بوده هرچند این مشکل نیز به‌تدریج در حال حل شدن است.

*پیگیری‌هایی که برای افتتاح بزرگراه مؤثر واقع نشد

در این میان نماینده مردم سراب در مجلس نیز از پیگیری‌های لازم در طول چندین سال برای تکمیل این پروژه خبر داده و به خبرنگار مهر می‌گوید: در دوره‌های مختلف نامه‌های زیادی به وزارت شهرسازی و دیگر ارگان‌های مرتبط نوشته و خواستار تکمیل هر چه سریع‌تر این بزرگراه شده‌ایم، هرچند در هر دوره‌ای شاهد وعده‌های مسئولان مربوطه برای تکمیل پروژه بوده‌ایم.

مهناز بهمنی ادامه می‌دهد: اگر نگاهی به اخبار حوادث اتفاق افتاده در این جاده بیندازیم شاهد میزان بالای تصادفات در این جاده خواهیم بود و این میزان تأخیر در ساخت این بزرگراه به‌هیچ‌وجه قابل توجیه نیست.

وی با انتقاد از روند کند قطعه دوم می‌گوید: پیشرفت فیزیکی قطعه دوم حدود ۱۵ درصد است که این میزان به ازای پنج سالی که از آغاز پروژه گذشته است، ناچیز بوده و باید سرعت بیشتری یابد چراکه در صورت کامل نشدن قطعه میانی، اتمام تمامی بزرگراه مدت‌ها زمان خواهد برد.

باوجود گذشت پنج سال از آغاز کار ساخت این بزرگراه و گذشت روزها از آخرین وعده داده‌شده برای تکمیل آن، مردم سراب و بستان‌آباد همچنان چشم‌انتظار تکمیل این بزرگراه هستند تا پس‌ از این دیگر شاهد تصادفات در این محور و از دست دادن عزیزان خود در این تصادفات نباشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ نشرخبر : 25 آذر 1394 کد مطلب : 3001331 www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین