پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
تعدادی از کشاورزان به دلیل اینکه هر سه انبار ذخیره سازی گندم شهرستان کهگیلویه پر شده و اداره غله با توجه به وعده‌های خود مبنی بر تخلیه به موقع اقدام نکرده بود جلوی انبارهای ذخیره سازی مرکز خرید از نبود محل تحویل بار و سرگردانی خود گلایه داشتند.

شعار سال: گندم بخاطر نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند، یک محصول استراتژیک در تمام دنیا به حساب می‌آید به طوری که اهمیت اقتصادی و سیاسی این محصول کشاورزی از همه محصولات دیگر کشاورزی بیشتر است و به همین جهت هر آنچه مربوط به گندم می‌شود از تولید، واردات و توزیع بسیار اهمیت دارد و سیاستمداران و اقتصاددانان بسیار به آن حساس هستند.

با توجه به استراتژیک بودن گندم از نظر تولید و سطح زیر کشت مهمترین محصول کشاورزی ایران است و افزایش محصول آن روز به روز مورد توجه قرار گرفته واز نظر اقتصادی و تامین غذای اصلی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

امسال با توجه به بارندگی خوب و پراکنش مناسب باران در سال زراعی برداشت گندم در شهرستان کهگیلویه 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و از طرفی یکی از راه های ایجاد انگیزه در کشاورزان برای کشت و تولید محصول استراتژیک گندم خرید تضمینی و به موقع آن است و در صورتی که نسبت به این امر مهم کوتاهی شود سبب دلسردی کشاورزان و روی آوردن آنها به سوی محصولاتی دیگری مانند هندوانه و ... می‌شود که برای کشور اولویت چندانی ندارد.

از نجا که بیشترین میزان تولید گندم در استان کهگیلویه وبویراحمد توسط کشاورزان شهرستان کهگیلویه انجام و بخش اعظمی از سطح زیر کشت به صورت دیم کشت می‌شود و از طرفی امسال میزان پراکنش باران نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده شاهد افزایش قابل توجه محصول گندم در شهرستان هستیم و می‌طلبد که مسئولان به فکر ایجاد یک سیلوی ذخیره گندم در این شهرستان باشند.


سهل‌انگاری اداره غله در انجام وظیفه

خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در شهرستان کهگیلویه هر سال توسط اتحادیه تعاون روستایی انجام می گرفت اما امسال با سال های دیگر اندکی تفاوت داشت و اینکه اداره غله شهرستان نیز که متولی اصلی خرید تضمینی محصول کشاورزان بود به صورت مستقیم با آماده نمودن یک انبار قدیمی و مستهلک خود وارد این کار شد و متاسفانه یکی از وظایف اصلی خود که تخلیه به موقع انبارهای ذخیره سازی شهرستان و انتقال گندم از این انبارها به سیلوی گچساران و یاسوج بود را بنا به هر دلیلی به خوبی انجام نمی‌دهد.

با خبر شدیم که تعدادی از کشاورزان شهرستان برای فروش گندم مازاد بر مصرف خود به انبارهای خرید و ذخیره سازی گندم مراجعه کرده اما به دلیل اینکه هر دو انبار ذخیره سازی اتحادیه شهرستان کهگیلویه پر شده و اداره غله با توجه به وعده‌های خود مبنی بر تخلیه به موقع اقدام نکرده بود، جلوی انبارهای مرکز خرید گندم از نبود محل تحویل بار و سرگردانی خود گلایه شدید داشتند.

یکی از کشاورزان شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه یک کامیون گندم را برای فروش به انبارهای ذخیره سازی آوردم اما مرکز خرید تضمینی به دلیل اینکه انبارهایش پر شده از ما تحویل نمی‌گیرد، اظهار داشت: کمباین‌های درون مزرعه پر شده و چندین ساعت است که منتظر برگشت کامیون و تخلیه بارشان هستند اما متاسفانه الان بیش از 12 ساعت است که اینجا معطل تخلیه هستیم.

وی گفت: متاسفانه اجازه نمی‌دهند که محصولاتم را به شهرها و استان‌های همجوار ببرم و از طرفی آن را هم از من تحویل نمی‌گیرند و مدت زیادی است که معطل و سرگردان شده‌ام.

یکی دیگر از کشاورزان ضمن گلایه شدید از صف‌های طولانی و معطلی زیاد در مرکز خرید شهرستان کهگیلویه، عنوان کرد: خودشان در زیر کولرهای خنک قرار دارند اما ما کشاورزان در این گرد و خاک و هوای گرم مجبوریم در صف‌های طولانی منتظر بمانیم و امروز هم به دلیل اینکه انبارهای مرکز خرید پر شده گندم‌های ما را تحویل نمی‌گیرند و محصول من در ماشین جلوی انبار معطل مانده است.

در حالی که بین کشاورزان و کارگران مرکز خرید دعوا شده بود یکی از کشاورزان با صدای بلند فریاد می‌زد که الان بیش از 12 ساعت است که اینجا معطل شده‌ایم، چرا کسی به داد ما نمی‌رسد.

یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه چند روز پیش برای تحویل گندم به مرکز خرید آمده بودم و به دلیل اینکه انبار گندم دروم پر شده بود آن را از من تحویل نمی‌گرفتند، افزود: به من گفتند تنها می‌توانی با دادن رضایت و تعهد نامه، گندم دروم خود را به انبار گندم معمولی تحویل دهی در صورتی که گندم دروم قیمت بالاتری دارد، چرا کشاورز باید ضرر کم کاری آنها را پرداخت کند.

یکی دیگر از کشاورزان در حالی که با ناامیدی و نارحتی و شدت گرما توان زیادی برای حرف زدن نداشت گفت: شما خبرنگاران داد و فریاد ما را به مسئولان رده بالای کشور انتقال دهید شاید مشکلات ما را حل کنند.

متاسفانه علی‌رغم اینکه این مرکز خرید چندین سال است که محصولات کشاورزان را خریداری می‌کند اما توجه خاصی به آن نشده و زمین و جاده اطراف آن خاکی و در ایام خرید گندم که ترافیک شدید انواع ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین ایجاد و با حرکت ماشین‌ها گرد و خاک زیادی در هوا بلند می‌شود که لازم است مسئولان برای آن چاره‌ای بیندیشند.

از دیگر مشکلاتی که کشاورزان همه به آن اذعان داشتند صف‌های طولانی و معطل شدن زیاد که گاهی تا بیش از 12 ساعت هم طول می‌کشید، نبود امکانات رفاهی مناسب از قبیل آب سرد کن و سرویس‌های بهداشتی بود.

مرکز خرید شهرستان از 8 صبح تا 13 ظهر و عصر نیز از ساعت 15:30 تا 21:30 شب کار می‌کند و متاسفانه اگر کشاورزی محصول خود را ساعت 22 شب برای تحویل به مرکز خرید بیاورد باید تا صبح منتظر بماند و اینکار علاوه بر ایجاد صف‌های طولانی در جلوی مرکز خرید سبب نارضایتی کشاورزان نیز می‌شود اما مسئولان می‌توانند با افزایش شیفت‌ها و خرید 24 ساعته علاوه بر کاهش زمان تخلیه محصول و رضایت کشاورز از هدر رفت محصول در مزرعه نیز جلوگیری کنند.

البته با توجه به افزایش محصول گندم شهرستان در چند سال گذشته و عدم پیش‌بینی متناسب برای افزایش انبارهای ذخیره سازی باید تخلیه به موقع این انبارها با سرعت بیشتری انجام و اداره غله شهرستان که متولی این امر است انجام این کار را با جدیت بیشتری پیگیری نماید.

بر اساس شنیده‌ها به دلیل اینکه سال گذشته دستمزد کامیون‌های حمل گندم به سیلوهای گچساران و یاسوج با تأخیر زیاد پرداخت شد، امسال کامیون داران حاضر به همکاری نشدند.


افزایش میزان برداشت گندم در کهگیلویه

رئیس اتحادیه تعاون روستایی اظهار داشت: امسال به دلیل پراکنش خوب باران میزان برداشت گندم در شهرستان رشد زیادی داشته است.

حبیب دیبا با بیان اینکه اتحادیه تعاون روستایی برای ذخیره سازی گندم 2 انبار بزرگ با قابلیت 15 هزار تن گندم دارد، افزود:یکی از انبارها مسقف و دیگری روباز است.

وی با بیان اینکه در شهرستان کهگیلویه اتحادیه تعاون روستایی مسئول خرید گندم معمولی کشاورزان و اداره غله مسئولیت خرید گندم دروم کشاورزان را بر عهده دارد، افزود: 22 اردیبهشت ماه اداره غله برای ذخیره سازی گندم با مشکل مواجه شد و ما برای همکاری به مدت یک هفته و آن هم به صورت امانت انبار مسقف خود را در اختیار آن‌ها قرار دادیم و قرار بود که ظرف مدت یک هفته آن را خالی نماید اما متاسفانه به تعهد خود عمل ننموده و انبار دیگر اتحادیه در حال حاضر مملو از گندم است.

دیبا با بیان اینکه متاسفانه به علت عدم بارگیری به موقع انبار ما پر شده و برای حمل آن همکاری لازم صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: در صورتی که انبارهای گندم ما تخلیه شوند آمادگی خرید گندم از کشاورزان را داریم.

از آنجا که گندم مهم‌ترین محصول زراعی کشور است و به دلیل بالا بودن جهش تولید گندم و از آنجا که خرید گندم در مدت 3 تا 4 ماه صورت می‌گیرد و نقطه اوج این خرید نیز در خرداد و تیر ماه هر سال است متاسفانه در این چند سال در زمینه خرید و ذخیره سازی با مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شویم که باید تدارکات لازم برای ساخت سیلوهای گندم و تأمین محل نگهداری و انبار این محصول استراتژیک در سال‌های آینده پیش بینی شود.

با توجه به فضای اعلام اقتصاد مقاومتی، برای مقابله با تحریم و تهدید استکبار، حال که در آستانه فصل برداشت گندم قرار داریم و خرید تضمینی محصولات کشاورزی، ضمانتی از دولت به کشاورزان است، بدون وجود زیر ساخت¬ها انجام صحیح عملیات ذخیره سازی امکان پذیر نیست و تنها با انتخاب و تأسیس سیستم‌های ذخیره سازی استاندارد و استفاده از تجهیزات مناسب، فضا و بستری مطلوب برای حفظ تولید گندم ایجاد می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار ۰۹ خرداد 1396، کد مطلب:1423621 : www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین