پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۸۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
معاون میراث فرهنگی کشور با ارایه پیشنهاد ایجاد محاکم ویژه میراث فرهنگی در کشور گفت: دو کاخ مهم سعدآباد و نیاوران متعلق به خاندان پهلوی نیست، بنابراین چون این اموال عمومی و برای بیت المال است، بنیاد مستضعفان نمی تواند آنها را تصرف کند.

شعار سال: محمد حسین طالبیان در نشست خبری چهارشنبه خود با اشاره به اینکه ایران یک کشور بزرگ میراث فرهنگی است و دارای مجموعه‌های وسیع تاریخی است، اظهار داشت: همه نهادها و مردم باید برای حفظ شناسایی این آثار تاریخی کمک کنند زیرا اصلا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اینهمه اعتبار ندارد.

طالبیان با بیان اینکه ایران بیش از یک میلیون اثر تاریخی وجود دارد ولی ثبت همه آنها زمانبر است و باید همه نهادها طبق قانون همکاری کنند، افزود: در بیشتر شهرهای دنیا این شهرداری‌ها هستند که نمی‌گذارند خانه‌های قدیمی و آثار تاریخی تخریب شود مثلا اگر شهرداری یزد همکاری نمی‌کرد امکان نداشت این شهر جزو شهرهای مهم جهانی قرار گیرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان داشت: یکی از مطالبات از شوراهای شهر همین بحث شناسایی و حفظ آثار تاریخی است. همچنین درخواست داریم تا محاکم ویژه میراث فرهنگی ایجاد شود زیرا هم اکنون کارشناسانی که در محاکم برای بررسی آثار میراث فرهنگی فعال هستند آنطور که باید و شاید به قوانین میراثی آشنا نیستند.

طالبیان با گلایه از عدم همکاری نهادهای به مانند بنیاد مستضعفان به خصوص درباره دو کاخ سعدآباد و نیاوران عنوان کرد: کاخ‌موزه‌های سعدآباد و نیاوران در دوران پهلوی به وزارت دربار تعلق داشته و با هزینه بیت‌المال احداث شده است؛ بنابراین جزو اموال خاندان پهلوی به‌حساب نمی‌آید و جزو بیت‌المال است و به‌ استناد فرمان حضرت امام خمینی(ره) مورخ 1357،12،13 مالکیت این دو کاخ برعهده دولت است، و بنیاد مستضعفان نمی تواند این دو کاخ را تصرف کند.

وی ادامه داد: براساس ماده یک لایحه قانونی مصوب شورای انقلاب به‌تاریخ 1359،1،23 تمام کاخ‌ها از جمله نیاوران و سعدآباد با محوطه و تأسیسات آنها برای ایجاد موزه در اختیار وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت قرار گرفت؛ ضمن اینکه براساس ماده 2 همین لایحه تمام اشیای عتیقه برای حفظ و نگهداری در موزه‌ها تحویل وزارت فرهنگ و آموزش عالی (سازمان میراث‌فرهنگی) می‌شود و از سال 1359 تاکنون تمام مجموعه‌موزه‌های موصوف در حال عرضه خدمات به عموم است.

طالبیان تصریح کرد: سازمان میراث‌فرهنگی به‌لحاظ قانونی خود را ملزم به حفاظت و صیانت از این دو اثر تاریخی می‌داند و با توجه به ظرفیت فرهنگی این دو کاخ‌موزه و همچنین با توجه به اینکه سعدآباد و نیاوران دو پهنه سبز تهران محسوب می‌شوند، باید حفاظت و نگه‌داری از این دو مجموعه به دستگاه تخصصی متولی امور میراث‌فرهنگی و تاریخی، یعنی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، واگذار شود. بنابراین مالکیت سازمان میراث‌فرهنگی بر سعدآباد و نیاوران قانونی است، زیرا در تمام دنیا مدیریت کاخ‌موزه‌ها برعهده سازمان‌ تخصصی است.

*شناسایی خانه‌های تاریخی قبل از سال 55

همچنین فرهاد نظری - مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره وضعیت خانه ثابت پاسال نیز عنوان کرد: یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی این است تا هر اثر تاریخی و قدیمی که ارزش میراثی دارد برای شناسایی و حفظ آن اقدام کنیم مثلاً درباره خانه ثابت پاسال حتی اگر اداره میراث فرهنگی تهران نیز توانایی کارشناسی نداشته باشد سازمان به طور مستقل این جایگاه دارد برای ثبت ملی ورود کند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره مشکلاتی در زمینه ثبت خانه ها تاریخی خاطرنشان کرد: مثلا کمیته امداد از ما درخواست کرد تا خانه های قدیمی را از نظر قدمت و ارزش به آنها معرفی کنیم، بنابراین یکی از پیشنهادات این است تمام خانه های قبل از سال 1355 مورد بررسی ارزش تاریخی قرار گیرد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 10 خرداد 1396، کد مطلب: 1424689:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
0
داری آروم آروم داستان درست می کنی ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین