پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۶۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی اصلا ریاضت نیست، بلکه باید در آن اشتغال وجود داشته باشد و پول وارد چرخه مالی شود. به این ترتیب مردم نیز از نظر شخصیتی شکوفا می‌شوند و آزادی به ابتذال کشیده نمی‌شود.

شعار سال: ابراهیم فیاض در نشست «تبیین تئوریک اقتصاد مقاومتی»، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی معنای واقعی اقتصاد است و در بحث اقتصاد مقاومتی اصلا ریاضت نیست اظهار کرد: اقتصاد به معنای لغوی هم عقلانی است و هم عادلانه. در اقتصاد مقاومتی باید اشتغال وجود داشته باشد و پول وارد چرخه مالی شود. در این نوع اقتصاد، رشد اقتصادی متوازن وجود دارد، مردم نیز از نظر شخصیتی شکوفا می‌شوند و آزادی به ابتذال کشیده نمی‌شود.

وی با اشاره به گذشت بیش از پنج سال از طرح اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری و تاکید بر بحث گفتمان‌سازی در بند 21 سیاست های ابلاغی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یک سیاست‌گذاری است که توسط بالاترین مقام کشور مطرح شده است، اما اینکه چرا هنوز بعد از پنج سال به درستی اجرا نشده است، به این خاطر است که ما دچار خطا هستیم و اقتصاد مقاومتی را تنها در اقتصاد خلاصه کردیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر اقتصاد در علم کلان‌تر که علوم اجتماعی است دیده نشود، دچار مشکل می‌شود گفت: در حال حاضر در ژاپن اقتصاد کلان وجود ندارد و آنها اقتصاد را به صورت اقتصاد خرد در شرکت‌ها اجرا کرده‌اند، اما کشور ایران که انقلاب کرده و ادعای جهانی دارد، نمی‌تواند در اقتصاد مثل ژاپن عمل کند، بلکه اگر می‌خواهد برابر اقتصاد سرمایه‌گذاری مقاومت کند، باید اقتصاد را در سطح کلان‌تر اجرا کند.

فیاض اقتصاد را در بعد اجتماعی خون جامعه دانست و ادامه داد: نمی‌توان گفت وقتی به اقتصاد نگاه می‌کنیم به جامعه نگاه نمی‌کنیم. در علوم اجتماعی، اقتصاد بیشتر به بحث قناعت و زهد برمی‌گردد، اما در کشور ما اقتصاد تنها معنای سود را می‌دهد و چیزی که داریم اسراف و زیاده‌روی است.

وی با اشاره به اهمیت حیاتی موضوع اقتصاد بیان کرد: اقتصاد یک ارزش انسانی است، مردم اگر قناعت پیشه کنند، عقل هم به دنبالش می‌آید. اما در حال حاضر خیلی از مردم به دلیل همین مسائل اقتصادی جان خود را از دست می‌دهند. چون اقتصاد کمونیستی شکست خورده است، اقتصاد سرمایه‌گذاری تکاملی اجرا می‌شود در حالی که این صحیح نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پس از انقلاب، همواره بین اقتصاد درونگرا و جهانی در رفت و برگشت بودیم، اظهار کرد: بعد از ورود پهلوی، با نفت وارد اقتصاد جهانی شدیم، سیستم اسراف اجرا و دولت، دشمن اقتصاد مردم شد، دولت پهلوی دوم نیز اقتصاد مبتنی بر نفت را ادامه داد، بعد از انقلاب هم این روش ادامه پیدا کرد و تجمل‌گرایی در ایران اوج گرفت، پس از انتخابات دوم خرداد، اقتصاد بیشتر سمت درونگرایی حرکت کرد و دوره دوم اصلاحات سعی کرد یک اقتصاد عقلانی به کشور برگرداند که موفق نشد، دولت دهم هم برخلاف دولت نهم، ضدعقلانیت و ضدقتاعت شد و حتی طرح هدفمندی رایانه‌ها ضدعدالت بود، زیرا مفاهیم اقتصادی درست مطرح نشده بود.

فیاض همچنین با بیان اینکه بعد از انقلاب و بازسازی پس از جنگ، اصلا اقتصاد اسلامی نداریم افزود: اقتصاد اسلامی باید با مقوله امر به معروف و نهی از منکر اجرایی شود و عدالت هم بحث عمیقی است که هنوز شناخته نشده است. باید توجه داشت عدالت فردی هم باید در کنار عدالت اجتماعی وجود داشته باشد. البته از هرینه‌های رشد، ارزش انسانی هم هست، اما ارزش انسانی نباید مثل کمونیست باعث عدم رشد شود و جامعه بی‌طبقه داشتن درست نیست و باید تبعیض را بپذیریم زیرا باعث رشد جامعه انسانی می‌شود.

وی با اشاره به شعار آمریکایی که «هر که دلار ندارد، مرده است» گفت: در آمریکا حیات مادی و معنوی بر اساس دلار است، به مرور منزلت اجتماعی نابود و بر فقر عمومی و ثروت خصوصی افزوده می‌شود. در حال حاضر برای اولین بار در تاریخ آمریکا، قشر فقیر از قشر متوسط پیشی گرفته است و حتی تعداد زیادی ا ز این قشر فقیر هر روزه جان خود را از دست می‌دهند و اینها از تبعات اقتصاد سرمایه‌داری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین خاطرنشان کرد: در سرمایه‌داری ارزش مصرف از بین می‌رود، بیکاری اوج می‌گیرد، حقوق‌ها نصف می‌شود. با این ساختار آمریکا، اصلا اجتماع وجود ندارد و سطح برنامه‌ریزی تنها مربوط به اقتصاد است، چون با مطرح کردن جامعه، عدالت هم مطرح می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا,تاریخ انتشار 1 دی 1394,کد مطلب: 94100100519 www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین