پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۶۲۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
مسئول مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه بسته خروج از رکود دولت هیچ نسبتی با تدبیر اقتصادی نداشت، گفت: در این بسته، دولت با استفاده از پایه پولی که در گذشته استفاده از آن در مسکن مهر را نقد می‌کرد، وام خودرو داد.

شعار سال: محمد امینی رعیا مسئول مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به عدم وجود برنامه اقتصادی ویژه از طرف دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم، اظهار داشت: دولت به دنبال رفع رکود و حل مسائل اقتصادی است اما در تشخیص مسئله و ارائه راهکارها ضعیف عمل کرده است. در بسته خروج از رکود دوم، دولت با استفاده از پایه پولی که پیشتر استفاده از آن در مسکن مهر را نقد می‌کرد وام خودرو داد.

وی افزود: این روش استفاده از منابع بانک مرکزی به خروج از رکود نینجامید و تنها سبب خالی شدن انبار خودروسازان شد. خودروسازان با رانت و قدرت زیادی که داشتند، توانستند این منابع را به سمت خود جذب کنند و خودروهایی که تا قبل از آن به دلیل قیمت بالا و کیفیت پایین مورد انتقاد مردم بود و فروش نمی‌رفت را به راحتی با این طرح دولت به فروش برسانند.

این فعال دانشجویی با تأکید بر اینکه بسته دوم خروج از رکود دولت هیچ نسبتی با تدبیر اقتصادی نداشت، گفت: اینکه هم اکنون تورم کاهش یافته است، بیش از آنکه دلیلش سیاست‌های اقتصادی باشد، رکودی است که بر اقتصاد کشور حاکم شده است.

امینی رعیا در ادامه با اشاره به رکود خود ساخته دولت، تصریح کرد: وقتی اقتصاد تحرکی ندارد و بیش از نیمی از بنگاه‌های اقتصادی به گفته رئیس اتاق بازرگانی با ظرفیت پنجاه درصد و کمتر از آن فعالیت می کنند و مردم نیز قدرت خریدشان کاهش یافته است،‌ خرید و فروشی در اقتصاد انجام نمی شود، بالتبع تورم هم در این شرایط پایین می‌آید.

مسئول مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت دلیل آنکه تورم بیش از پیش بینی تیم اقتصادی دولت کاهش یافته را رکود سنگین حاکم بر اقتصاد دانست و گفت: در این شرایط باید از سیاست های اقتصادی مبتنی بر شرایط کشور استفاده شود. برای مثال از دیگر سیاست های دولت در بسته خروج از رکود کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک هاست که اصلا مبتنی بر شرایط کشور نیست.

وی افزود: این سیاست در وضع فعلی به سبب نابسامانی و ناکارآمدی نظام بانکی، با افزایش قدرت خلق پول بانک‌ها بدون ضابطه منجر به افزایش مشکلات نظام بانکی می شود. اگر می‌خواهیم از رکود خارج شویم، باید از اصلاح بانک مرکزی و نظام بانکی شروع کنیم اما نه با شعار بلکه در عمل.

امینی رعیا با بیان اینکه اگر امروز نرخ تورم کاهش یافته اما سود بانکی کماکان بالاست، ناشی از مشکلات نظام بانکی است، گفت: البته بانک مرکزی همه این مشکلات را ناشی از موسسات غیر مجاز می‌داند اما اینطور نیست.اگر بانک مرکزی بخواهد این موسسات را کنترل و مدیریت کند، شدنی است اما وقتی این موسسات ورشکسته می شوند، مدیریت آنها سخت می شود. باید پیش از ایجاد بحران در این زمینه اقدام کرد.

این فعال دانشجویی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که توسط دولت فراموش شده است بحران ازدواج است. ازدواج در کشور طی 5 سال آتی از سالانه حدود 900 هزار به سالانه حدود 720 هزار رسیده و این درحالیست که تراکم جمعیتی کشور به سن ازدواج رسیده است. با وجود این بحران که مشکلات اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارد، دولت و بانک مرکزی اقدام درخوری صورت نداده اند.

وی ادامه داد: وام ازدواج کماکان 3 میلیون تومان است و 500 هزار نفر هم در صف دریافت آن هستند. این درحالیست که بانک ها منابع قرض الحسنه لازم برای افزایش وام ازدواج به 10 میلیون تومان که بسیار مهم تر از وام خودرو است را دارند. حدود 9 هزار میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه بانک ها صرف وام به کارکنانشان شده است در حالی که کل مصارف وام قرض الحسنه ازدواج در حال حاضر حدود 6 هزار میلیارد تومان است.

مسئول مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: 12 نماینده مجلس به رئیس جمهور در این خصوص نامه نوشتند اما نه پاسخی به این نامه داده شد و نه اقدامی در مورد آن صورت گرفت. این مسئله نیز ریشه در نظام بانکی دارد. بانک ها 70 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری دارند که وقتی گفته می شود بخشی از آن را به صورت قرض الحسنه وام دهید می گویند این منابع ماندگاری در بانک ها ندارد در حالیکه خود بانک ها این سپرده ها را که با نرخ صفر جذب کردند با نرخ های بالای 25 درصد وام می دهند.

امینی رعیا امحا سیب زمینی برای جلوگیری از افت قیمت را از دیگر تصمیماتی دانست که در آن نیز تدبیری دیده نشد، در همین رابطه نیز گفت: می شد به نحوی این منابع و نعمت‌های خداوندی در بازار و به ویژه میان نیازمندان پخش شود که هم کاهش قیمتی شاهد نباشیم و کشاورزان متضرر نشوند و هم از آن بهتر استفاده شود.

وی در پایان گفت: اگر دولت بخواهد کار بکند،‌ می‌تواند جلوی مسائل این چنینی را بگیرد اما اگر بنا بر این باشد که در هر مسئله راحت ترین راه حل اجرا شود،‌ اتفاقات اینگونه و حتی بزرگتر از آن خیلی عجیب نخواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار 27 آذر 1394، کد مطلب: 13940927000178: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین