پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۲۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
خراسان جنوبی علی رغم اینکه توانمندیهای زیادی در زمینه هنرهای دستی دارد اما نبود بازار فروش و زمینه صادرات سود گنج های استان را نصیب دیگر استان ها می کند.

شعار سال: خراسان جنوبی دارای دستانی توانمند در گرایش های مختلف صنایع دستی از جمله جاجیم بافی، گلیم بافی، حصیر، ماشته بافی و غیره بوده که می‌تواند نقش بسزایی در کسب درآمد استان داشته باشد.

اگرچه طی سال های اخیرتوجه خوبی به رونق این هنرهای دیرینه در خطه کویری شده است اما هنوز هم برخی مشکلات مانند نبود برند استانی، نبود چرخه های تولیدی و نبود بازار فروش گریبانگیر هنرمندان بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

*ضعف عملکرد در حوزه معرفی صنایع دستی

یکی از فعالان حوزه صنایع دستی بیان کرد: در خراسان جنوبی در حوزه معرفی صنایع دستی ضعیف عمل شده است.

محمد یوسفی بیان کرد: باید پوستر و بنرهایی در راستای معرفی صنایع دستی در ورودی شهرها و اماکن شلوغ نصب شود.

وی با بیان اینکه باید صنایع دستی استان را برند سازی کنیم، اظهار کرد: برند هر محصول مانند شناسنامه ای، معرف آن محصول است.

یوسفی ادامه داد: بسیاری از محصولات خراسان جنوبی اعم از کشاورزی و صنایع دستی با برند دیگر استان‌ها به فروش می‌رسد.

این هنرمند بیرجندی بیان کرد: باید زمینه فروش صنایع دستی خراسان جنوبی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه باید زمینه صادرات صنایع دستی به دیگر استان‌ها فراهم شود، گفت: برند سازی و مارک دار کردن محصولات صنایع دستی می‌تواند زمینه فروش آن‌ها در دیگر استان‌ها را فراهم کند.

*بازاریابی مهم‌ترین مشکل صنایع دستی

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی هم بازاریابی را مهم‌ترین مشکل پیش روی صنایع دستی دانست و گفت: باید صنایع دستی را در دیگر استان‌ها نیز به فروش برسانیم.

نفیسه نخعی با بیان اینکه باید صنعتگران علاوه بر کمیت، کیفیت آثار تولیدی را مورد توجه قرار دهند، افزود: همچنین باید در تولید صنایع دستی تنوع و طرح‌ها متناسب با نیاز روز بازار باشد.

وی توجه به صنایع دستی را بسیار موثر در رفع معضل بیکاری دانست و گفت: عدم سرمایه گذاری کلان، سهولت در راه اندازی کارگاه های اقتصاد مقاومتی و نیاز نداشتن به مواد خارجی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

نخعی بیان کرد: باید هنر صنعت های بومی استان را به نسل جوان و علاقه مند به صنایع دستی معرفی کنیم تا از نابودیان نیز جلوگیری شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۱۸ شرکت تعاونی بانوان در بیرجند فعال بوده که نیازمند افزایش است.

*تسهیلاتی که پرداخت نمی‌شوند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳۲ تعاونی صنایع دستی در خراسان جنوبی وجود دارد.

عالیه خورشید زاده با بیان اینکه هزار و ۹۷۰ نفر در خراسان جنوبی عضو این تعاونی‌ها هستند، افزود: از این تعداد هزار و ۷۳۵ نفر خانم و ۲۳۵ نفر آقا هستند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در راستای فعالیت این تعاونی‌ها، هزار و ۱۷۲ فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی بیان کرد: این افراد در گرایش هایی اعم از خدماتی، پوشاک، صنایع غذایی، کارهای هنری، فرهنگی و تبلیغاتی فعالیت می‌کنند.

خورشید زاده با اشاره به مشکلات پیش روی صنایع دستی استان گفت: فروش، بازاریابی و تسهیلات بانکی مهم‌ترین مشکلات است به طوری که هنرمندان موفق به دریافت تسهیلات نمی‌شوند.

*ایجاد گمرک تخصصی صنایع دستی مهم‌ترین دغدغه مسئولان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم بیان کرد: صادرات صنایع دستی و ایجاد گمرک تخصصی از دغدغه های این اداره کل است.

حسین عباس زاده ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کالاها از گمرک خراسان جنوبی صادر نمی‌شوند و اغلب از سیستان و بلوچستان و خراسان های رضوی و شمالی صادر می‌شوند.

در حال حاضر بسیاری از صنایع دستی خراسان جنوبی از گمرکات استان های سیستان و بلوچستان و خراسان های رضوی و شمالی صادر می‌شوند وی تاکید کرد: باید در سامانه گمرکی کشور کدی برای صادرات صنایع دستی خراسان جنوبی تعریف شود تا به وسیله آن، این محصولات را از استان صادر کنیم.

عباس زاده بیان کرد: صنایع دستی خراسان جنوبی به نام گمرک استان های دیگر ثبت می‌شود که این امر مشکلاتی برای استان به وجود می اورد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: با انجام این امر، آماری از صادرات صنایع دستی منطقه به دست نمی‌آید.

*صادرات ۲ میلیون دلاری صنایع دستی

عباس زاده بیان کرد: ایجاد گمرک تخصصی برای صادرات صنایع دستی نیازمند تامین زیرساخت های برای اقامت، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و تجهیز مرز است.

وی اظهار کرد: با فراهم کرن بستر ایجاد گمرک برای مبادله صنایع دستی در پایانه مرزی، تجارت نیز رونق می‌گیرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: گلیم، حوله، چرم و جاجیم از جمله اقلامی بوده که نیازمند گمرک تخصصی هستند.

عباس زاده با اشاره به وضعیت رونق صنایع دستی در استان بیان کرد: در حال حاضر استقبال از این هنرها در استان در حال افزایش است.

وی با اشاره به صادرات صنایع دستی بیان کرد: طی سال گذشته بیش از دو میلیون دلار صادرات صنایع دستی به کشور افغانستان داشته‌ایم.

*نداشتن برند دغدغه ای جدی

وی نداشتن برند برای محصولات صنایع دستی استان را یک دغدغه جدی دانست و گفت: به عنوان مثال حوله بافی خراشاد به عنوان روستای ملی حوله بافی در کشور ثبت شده است اما ممکن است همین امروز و فرداهایی استان های دیگر حوله این منطقه را به نام خود ثبت کنند.

عباس زاده با بیان اینکه تا کنون همتی در برند سازی محصولات در بین صنعتگران استان وجود نداشته است، عنوان کرد: دستگاه های دولتی متولی پیگیری ثبت برندها و انجام فرایند ثبت ها نیستند و باید صنعتگر خودش در این حوزه ورود پیدا کند.

ممکن است همین امروز و فرداهایی استان های دیگر هنر دست این منطقه را به نام خود ثبت کنند وی با اشاره به پیگیری های انجام شده در خصوص برند سازی محصولات بیان داشت: فرم هایی در اختیار آنها قرار داده ایم و آن ها را به شرکت های خصوصی در زمینه طراحی برند معرفی کرده ایم.

*چرخه تولید صنایع دستی در استان راه اندازی شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت رونق اقتصادی صنایع دستی بیان کرد: خوشبختانه هر ساله شاهد رشد فروش صنایع دستی هستیم.

حسن رمضانی ادامه داد: طی سال گذشته بیش از دو میلیون و ۸۸ هزار صادرات صنایع دستی استان شامل گلیم و شیشه های سنتی از مرز ماهی رود به افغانستان صادر شده است.

وی با بیان اینکه این امر نشان دهنده رونق صنایع دستی استان است، افزود: مهم‌ترین مشکل موجود در این حوزه، نبود چرخه های تولید صنایع دستی است.

رمضانی با تاکید بر اینکه باید چرخه تولید صنایع دستی در استان راه اندازی شود، گفت: برای تحقق این امر باید هنرمندان در زمینه های مختلف صنایع دستی یکدیگر را شناسایی کنند.

وی بیان کرد: این امر باعث می‌شود که محصولات تولیدی ارزان تر به دست مصرف کننده برسد و کیفیت محصول نیز افزایش یابد.

رمضانی نبود بازارهای ارزی صنایع دستی را از دیگر مشکلات پیش روی صنایع دستی دانست و گفت: باید صنایع دستی را وارد زندگی مردم کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: باید فضاهایی برای فروش صنایع دستی در شهرستان‌ها ایجاد شود.

با توجه به خشکسالی های پیاپی و نبود شرایط مناسب برای دامداری و کشاورزی، توجه به صنایع دستی می‌تواند عاملی در رفع بیکاری و منبعی برای درآمد مردم به خصوص شهروندان باشد. باید با رفع مشکلات موجود در این حوزه، این هنر دیرینه را از خطر افول و نابودی حفظ کنیم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 29 خرداد 1396، کد مطب: 4008791 :www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین