پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
صبح امروز تعدادی از اهالی روستای افین شهرستان زیرکوه خراسان‌جنوبی در اعتراض به آنچه که مشکلات احتمالی ناشی از ساخت سازه بتنی بر روی رودخانه این روستا می‌خواندند مقابل استانداری تجمع کرده و خواستار توقف اجرای این طرح شدند.
شعارسال: صبح امروز تعدادی از اهالی روستای افین شهرستان زیرکوه خراسان‌جنوبی در اعتراض به آنچه که مشکلات احتمالی ناشی از ساخت سازه بتنی بر روی رودخانه این روستا می‌خواندند مقابل استانداری تجمع کرده و خواستار توقف اجرای این طرح شدند.

صبح امروز حدود 300 نفر از اهالی روستای افین شهرستان زیرکوه خراسان‌جنوبی به آنچه که مشکلات احتمالی ناشی از ساخت سازه بتنی بر روی رودخانه این روستا می‌خواندند مقابل استانداری تجمع کرده و با پلاکاردها و شعارهایی از استاندار خراسان‌جنوبی درخواست کردند تا اجرای این طرح متوقف شود. خشک شدن قنوات روستای افین، اراضی و باغات از جمله اعتراضات افراد تجمع کننده مقابل استانداری خراسان‌جنوبی بود.

*ساخت این سازه قطعا تبعات بدی برای مزارع، قنوات و باغ‌های روستا خواهد داشت

حسن‌علی احمدی یکی از معترضین حاضر در این تجمع در گفتگو با خبرنگار فارس خراسان‌جنوبی اظهار داشت: حدود 18 کیلومتر پایین تر از روستای افین روستای اسفدن قرار دارد که با تصمیم مسؤولان سازمان آب و فاضلاب استان قرار است سازه‌ای روی رودخانه افین ساخته شود اما مسأله این است که این رودخانه متعلق به افین است و از باغات افین می‌گذرد که ساخت این سازه قطعا تبعات بدی برای مزارع، قنوات و باغ‌های روستا خواهد داشت.

*سازه‌ای که 10 سال پیش نیز احداث شده بود سبب خشکی چندین قنات شده است

وی افزود: سازه‌ای که قبلا حدود 10 سال پیش نیز احداث شده بود سبب خشکی چندین قنات شده است و اکنون نیز با ساخت این سازه جدید قطعا قنات‌ها و چاه‌های آب اشامیدنی روستا خشک می‌شوند که این اتفاق خسارت زیادی به منابع آبی و اراضی کشاورزی روستا وارد خواهد کرد.

*نابودی 5 هزار اصله درخت با تغیر مسیر آب

این فرد معترض عنوان داشت: باغ‌های اهالی روستای افین قبلاً در مسیری که در حال حاضر آب از آن می گذرد قرار داشته که با تغییر مسیر آب حدود 5 هزار اصله درخت از بین رفته است.

احمدی ادامه داد: در روستای اسفدن تعدادی حلقه چاه حفر شده اما در روستای افین علی‌رغم محرومیت و مشکلات فراوان و سابقه درخشان این روستا در تقدیم بیش از 12 شهید و تعداد زیادی جانباز در 8 سال دفاع مقدس هیچ توجهی به خواست اهالی صورت نگرفته و تنها 2 حلقه چاه حفر شده است.

یکی دیگر از معترضین نیز در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه چند شب پیش عده‌ای سودجو با سوء استفاده از شرایط موجود، موتورسیکلتی را در کنار رودخانه آتش زدند و این اتفاق را به اهالی افین نسبت دادند گفت: متأسفانه برخی از مسؤولین پس از این اتفاق با نسبت دادن لقب اراذل به ما توهین کرده و ما را مخل امنیت نظام شمردند که این مسأله تأسف آور و غیرقابل قبول است.

*در ساخت و اجرای این سازه باید نظر مردم افین نیز درنظر گرفته شود

وی ادامه داد: چند وقت پیش نیز در یکی از روزنامه‌ها به دروغ عنوان شده بود که مردم افین به گروه تحقیقاتی این پروژه سنگ پرتاب کرده و وسایل و ابزار آن‌ها را آتش زده‌اند، اما باید بگویم اهالی روستا هیچ‌گونه بی‌احترامی‌ای نکرده و تنها محترمانه اعلام کردند که در ساخت و اجرای این سازه باید نظر مردم افین نیز درنظر گرفته شود زیرا این زمین‌ها متعلق به مردم افین است و ما در آب شریک هستیم که پس از این گفت‌وگو این گروه بدون هیچ مسأله‌ای آن‌جا را ترک کردند.

این فرد معترض با بیان اینکه قبلا به فاصله تقریباً دو کیلومتر پایین‌تر از مکان فعلی سازه، دو سازه دیگر احداث شده بود که بسیاری از منابع آبی و قنات‌های روستا را خشک کرده و سبب اتلاف هزاران ماهی موجود در این رود شده بود، تاکید کرد: مستندات این مدعا نیز موجود است، علاوه براین روستای خطیبی نیز که پایین تر از روستای افین قرار دارد در گذشته در هر دقیقه 12 لیتر آب داشته که به دلیل ایجاد این سازه‌ها این مقدار به دو لیتر کاهش یافته است.

*تخریب حدود 30 هکتار از راضی کشاورزی روستای خطیبی

یکی دیگر از اهالی معترض روستا که در این تجمع حضور داشت در گفتگو با خبرنگار فارس عنوان داشت: دو سازه ای که 10 سال پیش در قسمت پایین دست روستای افین احداث شده بود باعث تخریب حدود 30 هکتار از اراضی کشاورزی روستای خطیبی گردید.

وی افزود: سازه جدید مشکلی را حل نخواهد کرد، همان‌طور که سازه قبلی تاکنون موجب مرگ هزاران ماهی شده و خشک شدن منابع آبی حداقل دو روستای هفتادخانواری را در پی داشته است.

این معترض با بیان اینکه زیر سازه جدیدی که قرار است ساخته شود چشمه‌ بزرگی با قطر حدود 5 اینچ قرار دارد که آب اشامیدنی روستا از این چشمه تامین می شود، تصریح کرد: این سازه علاوه بر خشک کردن آب اشامیدنی روستا قطعا موجب متضرر شدن اهالی روستاهای پایین‌دست از جمله روستای خطیبی و دوست‌آباد نیز خواهد شد.

*از مراجعه و مکاتبات مکرر و بی‌پاسخ با ادارات و سازمان‌های ذی‌ربط خسته شده‌ایم

وی با اشاره به پیگیری های مکرر و بی‌ثمر اهالی روستا در این مورد، عنوان داشت: از مراجعه و مکاتبات مکرر و بی‌پاسخ با ادارات و سازمان‌های ذی‌ربط خسته شده ایم چرا که به تمام اداراتی که در ساخت این پروژه نقش دارند نامه زده‌ایم اما هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده‌ایم و قطعا این زیبنده نیست که ما به عنوان معترض پس از بارها پیگیری مکرر بی‌پاسخ به مرکز استان آمده و مقابل استانداری تجمع کنیم.

*تاکنون هیچ مسؤولی برای پاسخگویی در جمع معترضین حاضر نشده است

این معترض ادامه داد: تاکنون 5 نفر از معترضین به نمایندگی وارد استانداری شده‌اند اما تا کنون هیچ یک از مسؤولان برای پاسخ گویی به میان اهالی معترض روستای افین نیامده‌اند که این مسأله تاسف‌آور است.

فرد دیگری از اهالی معترض روستای افین در خصوص پیگیری‌های انجام شده در این رابطه اظهار داشت: چند روز قبل معاونت آب منطقه‌ای به روستا آمد و اعلام کرد سعی خواهد شد این پروژه با مشارکت و رضایت اهالی روستا انجام شود اما با این حال پس از بازگشت به مرکز استان نظرشان عوض شد.

وی ادامه داد: در این مورد به فرمانداری و آب منطقه‌ای و استانداری خراسان‌جنوبی نامه ارسال کردیم اما هیچ جوابی نگرفته‌ایم و حتی با وجود تهیه استشهاد محلی باز هم پاسخ قانع کننده‌ای از مسؤولین دریافت نکرده‌ایم.

این معترض با بیان اینکه متصدی ساخت این سازه سازمان آب و فاضلاب قاین است افزود: با بستن این سازه حجم زیادی از منابع آبی افین و این رودخانه که متعلق به افین است به سمت اسفدن هدایت خواهد شد.

وی افزود: با اینکه سازمان آب و فاضلاب شهرستان قاین تعدادی حلقه چاه آب، در دشت اسفدن برای اهالی این روستا حفر کرده‌اند، اما با این حال می خواهند با اعمال نفوذ آب رود افین را نیز به سمت اسفدن هدایت کنند و علی‌رغم اعتراضات اهالی افین، هیچ مسؤولی در این زمینه پاسخگو نیست و برای انجام این پروژه هیچ نظرخواهی‌ای از اهالی افین صورت نگفته است چرا که ما معتقدیم اجرای این طرح با نابودی منابع آبی و به تبع حیات روستای افین همراه خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس نیوز خراسان جنوبی، تاریخ انتشار: 14 مرداد 1396 ، کدخبر: -،  www.khorasan-jonubi.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین