پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اطلاح طلبان خراسان جنوبی گفت: استاندار موضوع اشتغال و توسعه استان را در اولویت برنامه کاری خود قرار دهد.

شعار سال: این روزها فضای سیاسی استان خراسان جنوبی ملتهب ماندن و یا نماندن، تغییر و یا ابقاء است.

از ایجاد کانال‌های تلگرامی و کمپین‌های حمایتی گرفته تا مکاتبات و نامه‌های گروه‌های سیاسی به رئیس جمهور برای ماندن استاندار فعلی و معرفی چهره‌های جدید برای استان خراسان جنوبی کهدر همه حال خراسان جنوبی از ابتدای تاسیس تاکنون 6 استاندار را به خود دیده است، 6 استاندار غیربومی که مقتضیات و شرایط هر یک در زمان خود قابل بحث و بررسی بوده است.

در این میان آنچه همواره مورد تاسف بوده و هست و بر اساس ضرب المثل پیر قدیم که گفته است "آب در خانه گندیده است" حکایت استاندار بومی در خراسان جنوبی هم امروز به این مثل شبیه گشته استنه امروز که از سالیان گذشته این روند تکرار شده است.

سخن اینجاستمگر خراسان جنوبی قطع‌الرجال داردمگر خراسان جنوبی نیروهای کاردان، مدیر و مدبر، تحصیل کرده، کارآفرین و توانمند در خود ندارد؟ البته که داردآنان در جای جای این کشور خود به تنهایی یک استاندار هستند و هم اکنون هم در استان و کشور منشاء خدمات و برکات هستند.

کمبود زیرساخت‌هایتوسعه خراسان جنوبی از گذشته‌های دور ضربه‌ای که خورده، می‌خورد و خواهد خورد از عدم اتحاد درون استانی و وحدت نیروهای متخصص، تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز است و در این برهه می‌طلبد تا انسجامی واحد برای ابقاء استاندار فعلی و انتخاب استاندار جدید صورت گیرد.

احمد حاجی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه و نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اطلاح‌طلبان و از فعالان سیاسی استان در گفت‌وگوی تفضیلی با خبرنگار تسنیم از دیدگاه اصلاح‌طلبان خراسان جنوبی برای ابقاء و یا انتخاب استاندار جدید سخن گفت. آنچه در ادامه می‌آید، سوالات خبرنگار ما و پاسخ حاجی‌زاده در این رابطه است.

مهمترین مؤلفه استاندار ایده‌آل در خراسان جنوبی چیست؟

حاجی‌زاده: استان خراسان جنوبی با شرایط خاصی که دارد به استانداری احتیاج دارد که نسبت به امور زیربنایی و توسعه‌ای اطلاع کافی داشته و به سمت انجام کارهای زیربنایی و توسعه استان برود.

مشکل اصلی خراسان جنوبی با توجه به وجود نیروی تحصیل کرده و متخصص در استان بحث اشتغال است که استاندار ایده‌آل باید بحث موضوع اشتغال و توسعه استان را در اولویت برنامه کاری خود قرار دهد.

شاخص‌های توسعه در خراسان جنوبی نسبت به نرم کشوری در رده پایین‌تری است چه از لحاظ سطح درآمد مردم، اشتغال و سایر شاخص‌ها توسعه‌ای در نرم پایین‌تری قرار دارد و استاندار کاملا باید به این موضوع واقف بوده و در راستای برطرف کردناین مشکل و توسعه استان گام بردارد.

ملاک‌های اصلی جبهه اصلاح‌طلبان برای انتخاب استاندار چیست؟

حاجی‌زاده:کارآمدی و شایسته‌سالاری مهمترین ملاک و معیار جبهه اصلاح‌طلب برای استاندار و سایر پست‌های مدیریتی است. استاندار باید با دردها و مشکلات مردم آشنایی داشته باشد و منطقه را به خوبی بشناسد و در جهت برطرف کردن موانع و مشکلات آن تلاش کرده و حداکثر توان خود را برای توسعه استان به‌کار گیرد.

با توجه به شاخص آشنایی که از ملاک‌های شما برای استاندار است گزینه بومی یا غیربومی چقدر مدنظر جبهه اصلاح‌طلبان است؟

حاجی‌زاده:تأکیدی بر بومی بودن ندارم همانطوری که گفتم شایسته سالاری و کارآمدی مهمترین مسئله است اما در مرحله بعدی گزینه بومی بودن از اهمیت خاصی برخوردار استمسلما مدیری که با منطقه آشنایی کامل داشته و از ظرفیت‌ها و محدودیت‌های استان آگاه باشد مطمئناً بهتر می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها و توسعه استان موفق عمل کند و از طرفی استاندار بومی معمولا نسبت به مسائل استان دلسوزتر نیز خواهد بود و در ارزیابی مدیران باید حداقل 25 درصد نمره را برای گزینه بومی بودن در نظر گرفت یعنی اگر قرار است در ارزیابی یک استاندار نمره 100 را در نظر بگیریم حداقل باید 25 نمره را به گزینه بومی بدهیم.

عملکرد استاندار فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حاجی‌زاده:عملکرد استاندار را باید براساس آمار و ارقام ارزیابی کرد و باید با کارنامه کاری استانداران قبلی مقایسه کرد و یا با استان‌های مشابه و هم تراز مقایسه کرد که آیا استاندار فعلی کارنامه قابل دفاعی دارد یا خیر اما متأسفانه جناح‌های سیاسی و برخی از افراد صرفاً به این مسئله با دید سیاسی نگاه کرده و فقط به این دلیل که استاندار از جناح ما نیست و اوامر ما را گوش نمی‌کند پس باید تغییر کند در حالی که باید وضعیت استان و سازمان‌ها را بررسی کنیم و مسائل زیربنایی استان مثل آب، راه، راه‌آهن، گردشگری، محصولات استراتژیک کشاورزی و ظرفیت‌های استان در کویر و معادن، صنایع گمرکات و بازارچه‌های مرزی و غیره را بررسی کنیم که چه تغییری کرده آیا توسعه و پیشرفت داشته و عملکرد استاندار در این مورد قابل دفاع بوده یا نه و اینکه فقط از دید سیاسی به موضوع تغییر استاندار نگاه شود اصلا منصفانه نیست و باید یاد بگیریم وقتی پای منافع استان و مردم در میان است از اختلافات حزبی و سیاسی دوری کنیم.

نظرم در مورد عملکرد استاندار فعلی در این مدت یک ساله کاملاً مثبت است و می‌گویم که پرویزی کارنامه کاری قابل قبولی داشته است.

اگر بی‌طرف و منطقی از مردم عادی استان بدون دخالت احزاب نظرسنجی شود خواهید دید که عملکرد استاندار در این مدت کوتاه قابل قبول بوده و خوب کار کرده است من می‌خواهم برای معرفی و پیشنهاد فرد مورد نظر در سمت مدیریت استان از عموم مردم نظرسنجی کرده و طیف خاصی مدنظر نمایندگان قرار نگیرد.

وقتی یک مدیر 4 ساله بخواهد تغییر کند ارزیابی راحت است و می‌گوییم مدیر به اندازه کافی وقت داشته تا مسائل و برنامه‌ها را عملیاتی و اجرایی کند اما یک سال برای اجرای برنامه‌های مدیریتی یک استان با شرایط خراسان جنوبی کافی نیست و پرویزی در این مدت هم توانسته کارنامه قابل قبولی داشته باشد و به عنوان عضو جبهه اصلاح‌طلب بر ابقاء ایشان تأکید دارم.

به همه گزینه‌هایی که در فضایی مجازی و محافل مدنظر گروه‌ها است احترام می‌گذارم و باز هم می‌گویم نتیجه تغییر مدیریت این است که حداقل شش ماه کارها و عملیات اجرایی استان متوقف می‌شود تا مدیریت‌ها و عزل و نصب‌ها انجام شود.

از نمایندگان استان خواهش می‌کنم اگر قرار است تغییری اتفاق بیفتد به نظرات مردم هم توجه شود و گزینه کارآمدتری را معرفی کنند و مدیری معرفی شود که بدون دخالت‌های سیاسی از مدیر فعلی قوی‌تر باشد چرا که در غیر این صورت ظلم در حق مردم است چرا که عملا چند ماه جریان توسعه و پیشرفت استان متوقف شده و مشکلات افزایش می‌یابد و همه کسانی که در جهت تغییر گام بر می‌دارند بدانند که در صورتی که مدیر بعدی ضعیف‌تر باشد در پیشگاه خدا و ملت مسئول هستند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 22 شهریور 96، کدمطلب:1517518، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین