پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۷۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷
مسجد جامع افین که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است، بنای ماندگار با طراحی و معماری بسیار زیبا یادگار دوران سلجوقی است بنای فعلی مسجد به صورت خرابه‌ای درآمده که دیواره‌ها به همراه گلدسته‌های اطراف ایوان باقی مانده است و هر آن چه مانده گویای معماری دوره سلجوقی می‌باشد که در دوره‌های بعدی الحاقاتی به آن افزوده یا بخش‌هایی از آن مرمت و بازسازی شده است. بنا نگهبان ندارد و منبر آن در حال نابودی است. منتظر دریافت گزارش میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی هستیم.

شعارسال: مسجد جامع افین یادگاری برجای مانده از دوره سلجوقی، علاوه بر روحانیت معنوی دارای زیبایی بی‌نظیر همچون نگینی در بین آثار تاریخی، مذهبی روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی است.

مسجد جامع افین در حال نابودی و بی خیالی میراث فرهنگی خراسان جنوبی

روستای افین با فاصله ۴۰ کیلومتری از مرکز شهرستان زیرکوه به جهت دارا بودن جاذبه‌های زیبای تاریخی و گردشگری از جمله مسجد جامع، قلعه، بافت تاریخی، کاروانسرا، آسیاب‌های آبی، برج‌ها و همچنین برخورداری از طبیعتی جذاب و باغزار‌های بزرگ زرشک یکی از بهترین مناطق گردشگری شهرستان زیرکوه است. مسجد جامع افین که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده، بنای ماندگار با طراحی و معماری بسیار زیبا یادگار دوران سلجوقی است بنای فعلی مسجد به صورت خرابه‌ای درآمده که دیواره‌ها به همراه گلدسته‌های اطراف ایوان باقی مانده است و هر آن چه مانده گویای معماری دوره سلجوقی می‌باشد که در دوره‌های بعدی الحاقاتی به آن افزوده یا بخش‌هایی از آن مرمت و بازسازی شده است.

مسجد جامع افین در حال نابودی و بی خیالی میراث فرهنگی خراسان جنوبی

مسجد جامع افین همانند مسجد جامع قاینات دارای یک ایوان اصلی و بزرگ در وسط و دو شبستان در اطراف ایوان است، طول گلدسته‌ها ۱۵ متر است که در حال حاضر ۱۲ متر آن باقی مانده است و از میان گلدسته‌ها راهرو پله‌ای شکلی وجود دارد که می‌توان به طبقات بالایی مسجد رفت.

مسجد جامع افین در حال نابودی و بی خیالی میراث فرهنگی خراسان جنوبی

خبر می‌رسد که منبر مسجد در حال نابودی است. مسجد نگهبان ندارد و میراث فرهنگی هم گویا حساسیت لازم به حفاظت و مرمت، از خود نشان نمی‌دهد. منتظر دریافت توضیحات هستیم.

تعداد بازدید : 5

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین