پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
سند مالکیت کاداستری قلعه ۱۴۰۰ ساله توسط اداره ثبت‌اسناد و املاک شهرستان مروست صادرشده و در خصوص اعتباربخشی به اسناد رسمی اموال غیرمنقول و سنددار شدن‌ تمامی املاک و اراضی کشور انجام‌شده است. سعیده اکبری، مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مروست با بیان اینکه قلعه ۱۴۰۰ ساله مروست روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود شش متر با وسعتی قریب هشت هزار مترمربع واقع‌شده که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ هر بیننده‌ای می‌‏‌کشد، گفت: این قلعه در نوع خود منحصربه‌فرد و هرساله شاهد حجم بالایی از گردشگران است که برای بازدید از این قلعه به این منطقه سفر می‌‏‌کنند.

شعارسال: سعیده اکبری مسؤول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مروست گفت: سند مالکیت کاداستری قلعه ۱۴۰۰ ساله توسط اداره ثبت‌اسناد و املاک شهرستان مروست صادرشده و در خصوص اعتباربخشی به اسناد رسمی اموال غیرمنقول و سنددار شدن تمامی املاک و اراضی کشور انجام شده است.

سنددار شدن قلعه ۱۴۰۰ ساله شهرستان مروست یزد

مسؤول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مروست با بیان اینکه قلعه ۱۴۰۰ ساله مروست روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود شش متر با وسعتی قریب هشت هزار مترمربع واقع‌شده که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ هر بیننده‌ای می‌‏‌کشد، افزود: این قلعه در نوع خود منحصربه‌فرد و هرساله شاهد حجم بالایی از گردشگران است که برای بازدید از این قلعه به این منطقه سفر می‌‏‌کنند.

اکبری ادامه داد: این اثر با ارزش در هسته اصلی بافت تاریخی شهر مروست جای دارد و با توجه به اهمیت قلعه مروست در این بافت تاریخی، می‌‏‌توان بیان کرد که این بنا به‌عنوان یک نشانه‌‏ شهری برای مروست خودنمایی می‌‏‌کند.

وی درخصوص خصوصیات معماری قلعه عنوان کرد: شکل آن در پلان به صورت یک ذوزنقه با پایه مربع است، کنگره‌‏‌های بارو‌ها نیز ریتمی زیبا را در قسمت بالای بارو‌ها و در لبه مشترک با خط آسمان ایجاد کرده است و در گوشه جنوب غربی و ضلع غربی قلعه ساختمان با پلان مستطیلی وجود دارد که ارگ قلعه محسوب می‌‏‌شود.

مسؤول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مروست اضافه کرد: هشتی این بنا با یک پلان هشت‌ضلعی امکان ورود و خروج به قلعه، دسترسی به بام ورودی، دالان ورودی و نیز یک فضای کوچک دیگر در کنار آن فراهم می‌آورد.

شهرستان مروست در فاصله ۱۸۰ کیلومتری از مرکز استان یزد قرار دارد و از شمال با شهرستان مهریز، از شمال غربی با شهرستان‌های تفت و ابرکوه و از جنوب با شهرستان خاتم همسایه است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 14بهمن1402، کدخبر: 14021114000926، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین