پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۴۰۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
کشاورزان غرب اصفهان این روزها در انتظار ثمر دادن کاشته‌های خود هستند اما به اعتقاد آنها توقف جریان آب در زاینده‌رود سبب خشک شدن محصولات شده است.

شعار سال: توقف جریان آب در رودخانه زاینده‌رود بعد از اعتراض کشاورزان شرق اصفهان، این بار گله و شکایت کشاورزان غرب استان را به همراه داشته است.

کشاورزان مناطق غربی اصفهان که برنامه کشت خود را با زمان در جریان بودن آب در رودخانه زاینده‌رود هماهنگ کرده بودند این روزها شاهد خشک شدن محصولاتی هستند که دسترنج تلاش شبانه روزی آنها است، این کشاورزان معتقدند که برنامه جریان آب در رودخانه زاینده رود که به منظور کشت پاییزه دوم آنها صورت گرفته است سبب وارد آمدن خسارت به محصولات آنها شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هفته پیش درباره برنامه‌های این شرکت برای تامین آب کشاورزان غرب استان اصفهان گفت: تأمین آب برای کشاورزان غرب استان بر اساس برنامه ابلاغی شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود انجام خواهد گرفت و افزایش خروجی آب سد زاینده‌رود با توافق کشاورزان انجام می‌شود.

مسعود میرمحمد صادقی همچنین افزود: با توجه به نگرانی کشاورزان غرب استان و جلسات برگزار شده در استانداری اصفهان و ارائه توضیحات لازم و بحث و تبادل نظر با نمایندگان کشاورزان غرب استان، برای ادامه توزیع آب در تابستان مطابق برنامه ابلاغی، توافقات لازم حاصل شد.

کشاورزان از خشک شدن محصولات می‌گویند

این در حالی است که کشاورزان از برنامه بازگشایی زاینده رود راضی نبوده و صحبت از وعده‌هایی را مطرح می‌کنند که عملی نشده و سبب خشک شدن دسترنج آنها شده است.

یکی از کشاورزان این منطقه در این باره گفت: زمانی که نیازمند آب هستیم، میزان موردنظر در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، این در حالی است که محصولات ما از جمله کرفس و سیب زمینی خشک شده است.

این کشاورز اصفهانی ادامه داد: ما برای کشت محصولات خود از آبیاری قطره‌ای استفاده کردیم تا در این شرایط خشکسالی صرفه جویی نیز کرده باشیم، می‌دانیم شرایط تامین آب به دلیل خشکسالی‌های اخیر مناسب نیست اما با وجود همین کمبود آب می‌توانستیم پیش بینی لازم را انجام دهیم.

کشاورز دیگری گفت: در وزارت نیرو برای تامین آب کشاورزان برنامه‌ ریزی می‌شود و می‌گویند مثلا این مقدار آب را برای کشاورزی اصفهان در نظر گرفته‌ایم اما این برنامه‌ها نتیجه نمی‌دهد.

این کشاورز اصفهانی بیان کرد: به خاطر نرسیدن آب کافی به محصولاتمان امسال سود که نکرده هیچ، ضرر هم کرده‌ایم، زمین‌های ما خشکیده است و اگر قول نداده بودند ما نیز این مقدار محصول را نمی‌کاشتیم که امروز شاهد از بین رفتن آنها شویم.

کشاورزان می‌گویند آب کشاورزی باید تحت اختیار جهاد کشاورزی باشد و موضوع امسال تجربه‌ای است برای سال‌های آینده.

براساس برنامه به کشاورزان آب داده‌ایم

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان درباره اعتراض کشاورزان مبنی بر اینکه مدت جریان آب در زاینده‌رود براساس وعده‌ها نبوده است، گفت: شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود با حضور نماینده کشاورزان، استانداران و ریاست وزیر نیرو تشکیل می‌شود. این برنامه هر سال ابلاغ می‌شود و ما براساس آن برای غرب و شرق اصفهان توزیع را انجام می‌دهیم.

مسعود میرمحمد صادقی با بیان اینکه کشاورزان در جریان برنامه بوده‌اند و آب هم براساس همان برنامه داده شده است، افزود: با توجه به محدودیت‌های ما در منابع آبی و خط قرمزهایی که برای آب شرب اصفهان بزرگ داریم باید تا آذر و دی آب شرب مردم این منطقه را تامین کنیم، بنابراین باید طبق این برنامه عمل کنیم و اکنون براساس برنامه به کشاورزان آب داده‌ایم.

کشاورزان و جهاد کشاورزی از ابتدا در جریان برنامه بوده‌اند

وی همچنین درباره مطابقت نداشتن میزان آب و زمان جاری بودن آن تصریح کرد: کشاورزان و جهاد کشاورزی از ابتدا در جریان برنامه بوده‌اند، این برنامه به جهاد کشاورزی و محیط زیست ابلاغ می‌شود. البته آنچه که مد نظر کشاورزان است جریان آب ممتد است که با توجه به وضعیت منابع آبی امکان پذیر نیست و اگر این طور شود در تامین آب پنج میلیون نفر دچار مشکل می‌شویم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه آب در ابتدای تیرماه به مدت 20 روز برای کشت غرب شامل تمام کشاورزی‌ها از سد چم آسمان به پایین‌دست بازگشایی می‌شود، گفت: تصمیمات اخذ شده درباره آب به صورت شورایی گرفته شده است و آب فقط برای کشاورزی نیست و بخش شرب و صنعت هم نیازمند آب هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 30 خرداد 96، کد مطلب: 1441356:www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین