پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۱۶۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵
استاندار اصفهان در رابطه با احیای زاینده‌رود گفت: این مسأله به دلیل پیچیدگی‌های امنیتی، در اواسط کار قرار دارد و برای احیای گاوخونی نیز در ابتدای راه هستیم.

شعار سال: رسول زرگرپور پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از فعالان محیط‌زیست استان اصفهان گفت: روز جهانی محیط‌زیست فرصت مناسبی برای آگاهی عمومی نسبت به اهمیت این مسأله و همچنین ارزیابی عملکرد مسؤولان امر است.

وی در ادامه افزود: مروری بر کارنامه 50 ساله ایران در حوزه محیط‌زیست نشان می‌دهد در هیچ دورانی به‌ جز چهار سال گذشته، محیط‌زیست در اولویت دولت‌ها قرار نداشته و شرایط هر زمان در این امر تأثیرگذار بوده است.

استاندار اصفهان اظهار داشت: در قبل از انقلاب به دلیل رشد پایین کشور و توسعه نیافتن همه‌جانبه، نیازی برای حفظ محیط‌زیست احساس نمی‌شد و محیط‌زیست محور کارها قرار نمی‌گرفت.

زرگرپور تأکید کرد: این بی‌توجهی حتی در جانمایی صنایع نیز در آن دوران مشاهده‌ شده و صاحبان ذی‌نفوذ، با اعمال سلیقه خود در جانمایی صنایع، حقوق محیط‌زیستی را نادیده می‌گرفتند.

وی اذعان کرد: در اوایل انقلاب اسلامی اما حفاظت محیط‌زیست، به شیوه کم‌نظیر در قانون اساسی گنجانده شد و آن زمان، نقطه عطف قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه پایدار بود.

استاندار اصفهان با توجه به جنگ تحمیلی و سیاست‌های سازندگی پس‌ از آن خاطرنشان کرد: پس از برطرف شدن شرایط خاص در کشور، در دولت اصلاحات، به دلیل شرایط زیست‌محیطی کشور، قوانین جدیدی در حمایت از محیط‌زیست تصویب شد و سازمان محیط‌زیست نیز از حاشیه‌نشینی خارج شد.

وی یادآور شد: در دولت یازدهم، محیط‌زیست در اولویت امور قرارگرفته و برای تحقق اصل 50 قانون اساسی، اقدامات مهمی به اجرا گذاشته‌ شده است.

زرگرپور با اشاره به لوایح تقدیم شده به مجلس متذکر شد: در این چهار سال، دولت تلاش زیادی برای قوانین زیست‌محیطی انجام داد و اهداف محیط‌زیستی خود را با کمک مجلس به قانون تبدیل کرد.

به گفته استاندار اصفهان، احیای شورای عالی محیط‌زیست پس از 8 سال، لغو کلیه مصوبات مغایر با قوانین محیط‌زیستی دولت قبل، تشکیل کمیته خاص محیط‌زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام و عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط‌زیست، مهم‌ترین اقدامات قانونی دولت در این زمینه بوده است و در کنار آن، کارهای اجرایی نظیر احیای دریاچه ارومیه، احیای هور العظیم و پیگیری احیای حوضه آبریز زاینده‌رود، دیگر اقدامات اجرایی دولت بوده‌اند.

وی حذف بنزین پتروشیمی را اقدامی مثبت قلمداد کرد و افزود: سازمان محیط‌زیست در کنار این اقدام، لوایحی همچون قانون هوای پاک، قانون مقابله با آلودگی خاک، حفظ تالاب‌ها و مقابله با حیوان آزاری را در سال‌های گذشته اجرایی کرده است.

زرگرپور همچنین تصریح کرد: در استان اصفهان نیز به دلیل شرایط حاکم، محیط‌زیست اصلی‌ترین چالش بود و در طول چهار سال اخیر تلاش‌های زیادی برای رفع این چالش صورت گرفت.

وی اعلام کرد: تدوین و عملیاتی کردن طرح جامع کاهش آلودگی هوا، کاهش ریز گردها، بهبود کیفیت آب، اجرای مصوبه 9 ماده‌ای احیای زاینده‌رود، احیای تالاب گاوخونی و کنترل آلودگی صنایع استان از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در این حوزه بود.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: در طرح کاهش آلودگی هوا کاهش یک هزار و 770 تن آلاینده موجود در هوای اصفهان در دستور کار قرار گرفت که تاکنون 75 درصد پیشرفت در آن حاصل‌شده است.

زرگرپور ادامه داد: در ابتدای اجرای این طرح، هر اصفهانی به‌ طور متوسط روزانه در معرض 900 گرم آلودگی قرار داشت.

وی در رابطه با احیای زاینده‌رود نیز یادآور شد: این مسأله به دلیل پیچیدگی‌های امنیتی، در اواسط کار قرار دارد و برای احیای گاوخونی نیز در ابتدای راه هستیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 22 خرداد 1396، کد مطلب:13960322000789 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین