پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۷۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
مدبرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تالاب بین‌المللی گاوخونی یکی از کانون‌های بحرانی کشور به شمار می‌رود که باید برای احیای آن اقدامی جدی صورت داد.

شعار سال: حمید ظهرابی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اصفهان با تأکید بر لزوم احیای حوزه آبریز زاینده‌رود اظهار داشت: منابع و مصارف این رودخانه باید هم طراز شود تا به احیا و زنده شدن دائمی این رودخانه منجر شود.

وی با بیان اینکه زاینده‌رود در حال حاضر مانند یک بنگاه ورشکسته است، تصریح کرد: همان اقداماتی که برای حل مشکلات یک بنگاه اقتصادی انجام می‌دهیم باید برای این رودخانه نیز صورت دهیم تا مردم در همه فصول از حیات زاینده‌رود حیات بگیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه احیای زاینده‌رود سبب احیای تالاب گاوخونی خواهد شد، گفت: در حال حاضر در استان اصفهان یک میلیون و 100 هزار هکتار اراضی داریم که کانون بحرانی هستند و باید مهار شوند. یکی از اقدامات لازم برای جلوگیری از توسعه این کانون‌ها احیای زاینده‌رود است و مهمترین کانون، برخوار تا گاوخونی بوده که زمانی تالاب بوده اما امروز با کوچک ترین وزش باد هوای شهر را آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: تالاب گاوخونی امروز یکی از کانون‌های بحرانی است چراکه هرچه آلودگی ناشی از فلزات سنگین در مسیر رودخانه بوده به این تالاب وارد شده است و در واقع، اگر برای نجات تالاب تلاش نکنیم در آینده با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد.

ظهرابی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته مردم شرق اصفهان و کشاورزان هنوز بدنه تالاب مرطوب است؛ با این حال، اگر این کانون فعال شود آسیب‌های زیادی را ایجاد خواهد کرد اما ما به دنبال این هستیم تا سلامت نسل حاضر و آینده را فراهم کنیم.

وی با اشاره به تشکیل گروه ذی‌نفعان گاوخونی با همکاری استان‌های حوضه آبخیز زاینده‌رود، گفت: ذی نفعان کنار هم نشسته و از رایزنی‌های آنها برنامه‌ای در راستای احیای تالاب گاوخونی تدوین خواهد شد که براساس مصوبات 9 ماده ای آب و در راستای احیای تالاب گاوخونی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به مناسبت روز جهانی محیط زیست، با اشاره به افزایش درجه حرارت کره زمین اظهار داشت: با گذشت زمان شاهد تغییر اقلیم در جهان، ایران و اصفهان هستیم. در گوشه‌ای از جهان خشکسالی و در گوشه‌ای دیگر سیلاب به راه می‌افتد و این نتیجه تغییر اقلیم است و به دنبال انتشار گازهای گلخانه‌ای و حبس این گازها در جو ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه پاریس در جهت افزایش حرارت کره زمین آخرین اقدامی بود که در زمینه حفظ و حراست از کره زمین صورت گرفت، گفت: دولت خودخواه آمریکا اخیرا از این تفاهم نامه خود را کنار کشید، این اقدام آمریکا حتی در درون این کشور نیز منتقدانی داشت، منتقدان این اقدام ترامپ اعلام کردند که همه مردم جهان بر یک کشتی سوار هستند و باید به این تفاهم نامه پایبند بود، امیدواریم این خودخواهی آمریکا سبب انزوای روزافزون این کشور در بعد بین الملل شود.

ظهرابی با اشاره به آلودگی هوای اصفهان خاطرنشان کرد: برآوردهای کارشناسی نشان می داد 1772 تن آلودگی به صورت شبانه‌روزی توسط دو نیروگاه به هوای اصفهان پمپاژ می شد، اما همه مسئولان تلاش کرده و با اقدامات انجام شده نیمی از مشکلات آلودگی هوای اصفهان برطرف شد. واحدهای آلاینده نیز در ادامه کار به ما کمک کردند و به خاطر همین اقدامات است که تعداد روزهای سالم ما در پایان سال 95 به 294 روز رسید.

وی با اشاره به موضوع حفاظت از تنوع زیستی در استان اصفهان، گفت: در یکی دو سال گذشته مناطق حفاظت شده را گسترش دادیم، در این راستا به بحث نذر علوفه نیز باید اشاره کنیم، مردم ساز و کاری در این زمینه ایجاد کرده و در جایی که حیات وحش در مضیقه بود با نذر علوفه از محیط زیست حمایت کردند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 19 خرداد 1396، کدخبر: 1431436، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین