پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۶۹۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
روزنامه آرمان در شماره چهارشنبه دوم دی در یادداشتی به قلم مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون حمل و نقل مجلس می نویسد موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما چند سالی است که طبق قانون برنامه پنجم مطرح شده است.

شعارسال : در این یادداشت آمده است: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی هیچ راهی جز آزادسازی قیمت ها ندارد. باید توجه داشت که زیرساخت های آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در کشور فراهم نیست. اگر هدف از آزادسازی، رقابت در ارتقای امکانات، خدمات دهی مناسبت تر، و... باشد، اقدام خیلی خوب است. 

آزادسازی نرخ ها بدون فراهم کردن امکانات، خدمات و هواپیماهای جدید هیچ معنی ندارد. سن ناوگان هوایی ما بالاست و همه آن هم به خاطر اعمال تحریم ها علیه کشورمان نیست. بخشی از آن به خاطر آن است که سرمایه داران سودی عایدشان نمی شود و به همین خاطر وارد این عرصه نمی شوند. 
ورود شرکت های جدید هواپیمایی هم با این نگاه صورت می گیرد. به غیر از حمل و نقل هوایی باید توجه ویژه ای به حمل و نقل ریلی داشته باشیم. حمل و نقل ریلی یکی از موثر ترین وسایل در چند سال اخیر است که با استقبال مردم هم رو به رو شده است. برخی کارشناسان معتقدند که می توان بخش حمل و نقل را به بخش خصوصی واگذار کرد.

نمی توان حمل و نقل را به بخش خصوصی واگذار کرد؛ زیرا در بخش خصوصی بر خلاف بخش دولتی یارانه به هزینه های حمل و نقل تعلق نمی گیرد و این بخش مجبور می شود هزینه های خود را از مردم تامین کند. دولت در بخش حمل و نقل باید به زمان دریافت بلیت که می تواند در قیمت موثر باشد و کیفیت خدمات توجه زیادی داشته باشد.

اگر زمان دریافت بلیت مشخص باشد هزینه خدمات ارائه شده محاسبه می شود و می توان برای آن برنامه ریزی کرد. به عنوان مثال فردی از دو ماه قبل بلیت تهیه کرده است و فردی دیگر از چند روز قبل بلیت می گیرد. هزینه ارائه خدمات برای شخصی که از دو ماه قبل بیلت تهیه کرده است محاسبه می شود و بالطبع کیفیت خدمات برای او بهتر خواهد بود. در زمینه آزاد سازی قیمت ها نباید صرفا به افزایش قیمت توجه داشت بلکه امکان کاهش در هزینه های های تمام شده وجود دارد.

آزادسازی قیمت ها به معنای افزایش قیمت نیست بلکه این کار باعث شفافیت در قیمت ها و اعلام نرخ آنها در مسیرهای مشخص می شود. بعضی کارشناسان متنوع سازی و آزادسازی قیمت ها را فقط به منزله افزایش قیمت می دانند، در حالی که آزاد سازی موضوع وحشتناکی نیست که از آن بترسیم بلکه یک اصل اقتصادی پذیرفته شده در تمام دنیا است که اجرای آن در تمام کشور ها پیامد های مثبتی داشته است. نرخ های تکلیفی بلیت مانع رشد و توسعه ناوگان هوایی و ریلی و ارتقای کیفیت خدمات می شود در حالی که با پیاده کردن آزادسازی نرخ بلیت، همراه با آزادسازی قیمت حامل های انرژی، متوسط سن ناوگان هوایی و ریلی به تدریج کاهش می یابد و شاهد ارتقای کیفیت خدمات خواهیم بود.

اگر بخش حمل و نقل با افزایش قیمت رو به رو بود باید کیفیت خدمات را بالا ببرد و اگر کیفیت خدمات را حفظ نکند بر روی مردم تاثیر منفی خواهد گذاشت. به طور کلی حمل و نقل باید به سمت رقابتی شدن پیش برود. رقابتی شدن بازار حمل و نقل حافظ منافع مصرف کنندگان است و از طرفی رقابت در بازار موجب کاهش قیمت و تامین منافع مصرف کننده می شود.

در حوزه حمل و نقل ریلی باید روز به روز بر ناوگان این بخش اضافه کرد، چرا حمل و نقل ریلی یکی از پر رفت و آمد ترین بخش های حمل و نقل است و باید توجه جدی به این بخش شود. منتقدان هم باید به برنامه های بلندمدت وزارت راه و شهر سازی توجه داشته باشند؛ زیرا آزادسازی در بلندمدت عملکرد گسترده و مثبتی خواهد داشت و این نتیجه مثبت به نفع مصرف کنندگان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار چهارشنبه 02 دی 1394 ، کد مطلب (5064923)81890568 : www.Irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین