پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: مطالعه ساخت 10 سد جدید در مازندران در حال انجام است.

شعار سال: محمدابراهیم یخکشی در آیین آغاز آبگیری سد بتنی گلورد در شرق مازندران که با حضور وزیر نیرو، استاندار مازندران، نماینده شرق مازندران در مجلس و فرمانداران شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه برگزار شد، ضمن قدردانی از حمایت های وزارت نیرو و استانداری مازندران، پیگیری‌های شاعری نماینده شرق مازندران در مجلس، همکاری مردم روستاهای هزارجریب و به ویژه تعامل خوب مردم روستای رودبار برای جابه جایی این روستا از محل سد، اظهار کرد: 270 هکتار از عرصه سد گلورد متعلق به منابع طبیعی است.

وی افزود: باوجود آنکه سرانه آب مازندران از سرانه آب کشور بالاتر است این استان مشکلات تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت دارد که این مشکل به دلیل نبود زیرساخت‌های تامین، انتقال و توزیع آب در حوزه های کشاورزی است و عقب ماندگی تاریخی محسوب می شود.

یخکشی خاطرنشان کرد: استان مازندران بالاترین میزان برنج کشور را تولید می کند و در کشاورزی رتبه‌های برتر دارد و جمعیت مقیم و مسافر زیادی در مازندران وجود دارد که نیاز به تقویت زیرساخت‌ها دارد اما زیرساخت‌ها متناسب با نیازها توسعه پیدا نکرده است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: در حوزه تامین آب تا کنون فقط توانستیم حدود  نُه درصد آب های مازندران را تنظیم و مهار کنیم در حالی که در بحث آب شرب نیاز به آب تنظیم شده داریم و در بحث کشاورزی از آنجایی که کشاورزی غالب مازندران شالی است و آبرسانی به شالیزارها نیاز به مدت محدودی ذخیره آب دارد که در این زمینه مشکلاتی داریم.

یخکشی با بیان اینکه در حوزه تقسیم و توزیع آب کشاورزی حدود 15 هزار هکتار شبکه مدرن در حال بهره برداری داریم و باید در این بخش توسعه دهیم، افزود: در مورد مشکل آب شرب برنامه های جامع و کاملی طراحی شده و ریل تامین آب از زیرزمینی به سطحی تغییر کرده و از آنجایی که 45 درصد جمعیت مازندران روستایی است دو مجتمع آبرسانی شهرستانی احداث و به سدها وصل می شوند و آبرسانی به شهرها و روستاها را انجام می دهند.

وی افزود: در بحث سدسازی تاکنون نُه درصد آب تنظیم شده در مازندران داریم و طبق برنامه ریزی به 42 درصد افزایش می یابد که 10 سد در حال بهره برداری حدود نُه درصد آب تنظیم می کند و 3 سد هراز، گلورد و تکمیلی البرز و چالوس در حال ساخت داریم که 23 درصد آب تنظیم می کنند و 10 سد در حال مطالعه و آغاز فرآیند اجرایی هستند که 10 درصد آب تنظیم می کنند.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران اظهار کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده 200 هزار هکتار شبکه آبیاری مدرن را اجرا می کنیم و در حال حاضر 170 هزار هکتار در دست ساخت داریم.

یخکشی گفت: سد گلورد در منطقه ای احداث شده که مشکل کم آبی وجود دارد زیرا تنها دشت ممنوعه آب زیرزمینی شمال کشور در شرق مازندران واقع شده است و کل آب های سطحی این منطقه رودخانه نکا بوده که سد گلورد بر روی آن احداث شد.

وی تصریح کرد: در حالی که در گذشته هدف سد گلورد تامین آب کشاورزی بوده در حال حاضر هدف اول این سد تامین آب شرب سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه شده است و ردیف اجرایی طرح آبرسانی به این سه شهرستان با اعتبار اولیه 300 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در سال جاری 30 میلیارد تومان اختصاص داده شد و همزمان با آبگیری این سد، آبرسانی را آغاز می کنیم.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران خاطرنشان کرد: در راستای تامین آب کشاورزی شرق مازندران در پایین دست سد گلورد 25 هزار هکتار شبکه در دست اجرا است که بخش عمده آن آماده بهره برداری شده در سال جاری 60 میلیارد تومان برای تکمیل این شبکه اختصاص پیدا کرد که البته فاز نخست این شبکه دو سال گذشته به بهره برداری رسید.

یخکشی گفت: یکی از اهداف مهم احداث سد گلورد، کنترل سیل شهر نکا بوده که در سال های گذشته شهر نکا سیل های مهیبی داشت که تا 30 نفر کشته داد اما با احداث سد گلورد این مشکل رفع شده و شهر نکا ایمن می شود.

وی افزود: هدف دیگر سد گلورد افزایش کارایی آب و تامین و تولید برق است که یک نیروگاه برق چهار  مگاواتی در پایین دست سد گلورد وجود دارد و با تونلی که در مسیر خط آبرسانی سد احداث می شود یک نیروگاه برق چهار مگاواتی دیگر تاسیس می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: یکی دیگر از اهداف سد گلورد، ایجاد فضاهای تفریحی و توریستی است و مشاور تعیین شده که در حال آماده سازی طرح گردشگری سد گلورد است که بخشی از امکانات عمرانی و زیرساختی و بخشی با سرمایه گذاری انجام می شود.

یخکشی تصریح کرد: ایجاد پرورش ماهی در مسیر راهسازی آب و موضوع بهبود شرایط زیست محیطی که معمولا سدهای مازندران با راه سازی هایی که دارند محیط را تلطیف می کنند از جمله اهداف این سد است.

وی خاطرنشان کرد: حجم تنظیمی سد گلورد 100 میلیون مترمکعب است و از نظر تیپ سد سنگ ریزه ای با رویه بتنی محسوب می شود و پنج کیلومتر تونل حفاری کردیم که این سد جزء چهار سد کشور است که با این تیپ اجرا شد و تا کنون 230 میلیارد تومان برای این سد هزینه شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در پایان خاطرنشان کرد: جاده جایگزین دسترسی به روستاهای بالادست سدگلورد از مطالبات مهم مردم این منطقه بود که از تعهدات وزارت نیرو است و در ساخت آن تسریع داده می شود تا به زودی به بهره برداری برسد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 14 تیر 1396، کد مطلب: 96041407131: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین