پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۰۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۰
دو هفته پیش، یک هیأت دیپلماتیک آمریکایی وارد فلسطین اشغالی شده و درباره ایجاد مناطق کاهش تنش در بخش های جنوبی سوریه و در مرز اردن و فلسطین اشغالی با این کشور، به عنوان یک راهکار برای کاهش درگیری در سوریه و پایان دادن به جنگ در این کشور با مقامات ارشد اسرائیلی گفت وگو کرده اند. در این گفت وگو، مقامات اسرائیلی به نمایندگان آمریکا تأکید کرده اند که مخالف مسئولیت و رصد آتش بس و اتفاقاتی که در این منطقه می افتد، از سوی روس ها هستند.

شعارسال: نشریه هاآرتص با بیان این ادعا مطرح می کند که ایده ایجاد مناطق کاهش تنش بعد از آنکه دونالد ترامپ در ژانویه 2016 به ریاست جمهوری رسید، کلید خورده است و هم کاخ کرملین و هم کاخ سفید از این ایده به عنوان راه حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه استقبال کرده اند. در همین رابطه، ماه آوریل نیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز بر اهمیت این ایده تأکید کرده و از آن به عنوان وسیله ای برای دور نگاه داشتن ایران و حزب الله از مرزهای فلسطین اشغالی یاد کرده است.

بنابراین، به ادعای نشریه اسرائیلی هاآرتص، سه تن از مقامات ارشد این رژیم ـ که نخواسته اند نام آنها فاش شود ـ اکنون بیان کرده اند که ایده مناطق کاهش تنش در سوریه و بحث پیرامون آن از ماه گذشته و در پی مذاکرات چراغ خاموش بین روسیه، آمریکا و اردن، شدت گرفته بوده است. در حالی که اسرائیل مستقیم در این مذاکرات نقشی نداشته و تنها در جریان مفاد مذاکرات قرار می گرفته است.

به گفته هاآرتص منبع اصلی کسب اطلاعات اسرائیل از این گفتگوها ایالات متحده بوده است و وزارت دفاع آمریکا و این رژیم مستقیما در باره این مساله در ارتباط بوده و همچنین وزارت خارجه اسرائیل نیز در جریان مذاکرات قرار میگرفته است.

به گفته یکی از این مقامات، مذاکرات در رابطه با ایجاد مناطق کاهش تنش بسیار سری و طی روزهای گذشته نیز با سرعت و فشار زیادی در جریان بوده است. آمریکا به گفته وی، مواضع خود را با اسرائیل هماهنگ می کرده و به عنوان نماینده اسرائیل در این مذاکرات با روسیه و سایر بازیگران بین المللی مذاکره می کرده است.

بنابراین، دو هفته پیش «برت مک گرک»، نمیانده ویژه آمریکا در امور ائتلاف عیله داعش برای سخنرانی در یک کنفرانس امنیتی وارد بیت المقدس شده و از این فرصت برای دیدار با سران رژیم اسرائیل از جمله وزارت دفاع، امور خارجه و همچنین مقامات IDF پیرامون این موضوع استفاده کرده است.

همچنین چند هفته قبل از آن نیز «مایکل راتنی» نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در فلسطین اشغالی بوده و در رابطه با مناطق کاهش تنش، دیدارهایی با مقامات اسرائیلی داشته است. این موضوع طی هفته گذشته و در دیدار بین آویگدو لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل با جیز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا مورد بحث قرار گرفته بوده است.

به گفته هاآرتص در همه این دیدارها، اسرائیل سه خواسته را مصرانه مطرح کرده بوده است؛

نخست اینکه مذاکره پیرامون مناطق کاهش تنش به شکلی اساسی از مذاکرات در آستانه قزاقستان در رابطه با صلح سوریه، که در آن ایران و ترکیه عمیقا درگیر و فعال هستند، جدا باشد.

همچنین اسرائیل درخواست کرده است که ایران و ترکیه اساسا از تعیین هرگونه ماهیت و هویت مناطق کاهش تنش در سوریه ممنوع باشند؛ بنابراین، ایالات متحده با پذیرش این موضع، مذاکرات در این مورد را جداگانه با روسیه و اردن به پیش برده است.

دومین درخواست اسرائیل این بوده که ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه، منجر به دور شدن هرچه بیشتر ایران، حزب الله و سایر گروه های نظامی شیعه از مرزهای فلسطین اشغالی و اردن شود.

سومین درخواست نیز این بوده است که بیرون ماندن از جنگ داخلی سوریه به عنوان خط قرمز اسرائیل تعیین شود و بر این اساس این رژیم هیچ گونه مداخله ای در برقراری آتش بس و عملیات در مناطق کاهش تنش در سوریه نداشته باشد.

به گفته هاآرتص، یکی از دغدغه های مهم اسرائیل در این مورد این بوده که نحوه برقراری آتش بس در مرزهای اردن و فلسطین اشغالی و اینکه چه کسی مسئول اعمال آن باشد، بوده است. یکی از مقامات اسرائیلی در این رابطه بیان کرده، روسیه پیشنهاد داده که نیروی نظامی این کشور مسئولیت این کار در مرزهای جنوبی سوریه را بر عهده داشته باشد؛ اما اسرائیل به شدت با این مسأله مخالفت و این موضوع را به نمایندگان آمریکا ابلاغ کرده است.

بنابراین، رژیم اسرائیل ترجیح داده است که نیروهای آمریکایی، مسئول برقراری آتش بس در مرزهای جنوبی سوریه باشند. دولت دونالد ترامپ این موضوع را مد نظر قرار داده، ولی هنوز در رابطه با آن تصمیم گیری نشده است. یکی از مقامات اسرائیلی، با اشاره به دیدار پوتین و ترامپ در نشست گروه 20 بیان کرده که مذاکرات زیادی در مورد این مسأله وجود دارد و این دیدار تعیین کننده ماهیت اصلی مناطق کاهش تنش در سوریه خواهد بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار: 18تیر1396، کدخبر: 710637: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
0
اینها به جایی نمی رسد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین