پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۰۰۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
اکنون زمان آن رسیده است که دولت های اروپایی و شرکت های بین المللی با نادیده گرفتن واشنگتن و کشورهای حاشیه خلیج فارس اصلاحات اقتصادی در تهران را دنبال کنند.

شعار سال: قرارداد توتال برای بازگشت به ایران پس از غیبت 5 ساله می تواند مزیت بزرگی برای توافق هسته ای باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا باشد که در سال 2015 میان گروه 1+5 و ایران به امضا رسید.

این توافق بسیار مهم و حیاتی است چرا که اعتماد توتال برای بازگشت به بازار ایران علی رغم اظهارات و مواضع ضدایرانی واشنگتن، ریاض و ابوظبی را کسب کرده است. هدف این سه کشور انزوای ایران و ممانعت از سرمایه گذاری بین المللی در این کشور است.

توتال به عنوان یک معامله در بخش انرژی توافقی پیشگام محسوب نمی شود و این احتمال وجود ندارد که بتواند قفل ها را یکی پس از دیگری بشکند و منجر به ورود فوری تجارت و سرمایه گذاری فوری به ایران شود. اما این توافق می تواند فرصتی برای حسن روحانی رئیس جمهور ایران با هدف تقویت و پیش برد برنامه های اصلاحات اقتصادی و تقویت میانه روها باشد.

از سوی دیگر باید گفت که توافق با توتال برای دولت روحانی در شرایطی حیاتی صورت گرفت.

انتخاب مجدد روحانی با وعده بازسازی اقتصاد ایران در دوران پسابرجام در حالی است که رئیس جمهور ایران در داخل کشور و از سوی نخبگان اصولگرا با انتقاداتی درباره وعده بهبود شرایط اقتصادی و سود کم حاصل از برداشته شدن تحریم ها برای مردم رو به رو است.

چشم اندازی اقتصادی دولت روحانی این پیش بینی را مطرح می کند که تجارت خارجی و سرمایه گذاری فنی می تواند به تنوع بخشیدن به اقتصاد ایران و بالا بردن نرخ اشتغال کمک کند.

بر اساس این گزارش، روحانی امیدوار است که بیش از 50 میلیون دلار سالانه سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

رقبای داخلی روحانی استراتژی اقتصادی روحانی و متکی بودن آن به سرمایه گذاری خارجی را زیر سوال می برند چرا که از کاهش نفوذ خود در عرصه های اقتصادی در ایران نگران هستند.

در همین شرایط، تمایل توتال برای بازگشت به ایران سیگنال مثبتی به شرکت های محافظه کار بین المللی ارسال کرد، شرکت هایی درباره همکاری با بازار ایران محتاط عمل می کنند و از سوی دیگر نگران سیاست های آمریکا نیز هستند.

برای موفقیت روحانی، توافق نامه های سرمایه گذاری بزرگتر و ارتباط بانکی بین المللی میان تهران و جهان باید برقرار شود. اکنون نوبت دولت های اروپایی و شرکت های خارجی شده است که با نادیده گرفتن لفاظی های واشنگتن ریاض و ابوظبی اصلاحات اقتصادی در ایران را پیش بگیرند. این کار می تواند درها را به روی اصلاحات سیاسی بیشتر در ایران باز کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری نامه ، تاریخ انتشار 18 تیر 96، کدمطلب:۴۱۵۸۵۲، www.namehnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
0
البته اگر هوشمندانه استفاد ه شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین