پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۴۲۴۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۸
اعلام رشد اقتصادی 7.4 درصدی در نیمسال نخست 1395 نسبت به دوره مشابه پارسال مهمترین محور تحلیل و گزارش های اقتصادی مطبوعات طی هفته گذشته بود. روزنامه های اقتصادی همچنین به تصویب کلیات لایحه برنامه ششم توسعه و وضعیت صادرات نفت ایران و برداشت از حوزه گازی پارس جنوبی پرداختند.

شعارسال: افزایش نرخ رشد تولید ناخالص ملی به 7.4 درصد مهمترین خبر اقتصادی طی یک هفته گذشته بود. در این هفته روزنامه های اقتصادی و صفحه های اقتصادی مطبوعات به بررسی دلایل افزایش نرخ رشد اقتصادی و مولفه ها و بخش های تاثیر گذار در این رشد پرداختند. همچنین تصویب کلیات برنامه ششم توسعه و افزایش صادرات نفت ایران مورد توجه مطبوعات اقتصادی قرار گرفت.

*رکوردی تازه در رشد اقتصادی

دولت یازدهم در حالی اداره اقتصاد کشور را به دست گرفت که در سال 1392 نرخ رشد اقتصادی منفی سه درصد بود و یک سال قبل از آن نرخ رشد اقتصادی منفی شش تا هفت درصدی را هم تجربه کرده بود. امروز اما پس از گذشت سه سال نرخ رشد اقتصادی به 7.4 درصد رسیده و این دستاوردها نشان می دهد اقتصاد در مسیر درستی پیش می رود. در هفته گذشته روزنامه های اقتصادی و صفحات اقتصادی مطبوعات به تحلیل عوامل تاثیر گذار در افزایش نرخ رشد اقتصادی و پیش بینی دوام این رشد تا پایان امسال پرداختند.

روزنامه «ایران» یکشنبه گذشته (بیست و هشتم آذر) در گزارشی از با تیتر «رشد اقتصادی 4/7 درصدی در 6 ماهه اول سال» به بازتاب سخنان حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان درباره استمرار افزایش نرخ رشد اقتصادی پرداخت و نوشت: رئیس‌ جمهوری روز شنبه گذشته (بیست و هفتم آذر) و در دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از سفرای کشورهای اسلامی، برای نخستین بار از افزایش نرخ رشد اقتصاد به 4/7 درصد خبر داد و پس از آن مقامات بانک مرکزی جزئیات بیشتری از آن را اعلام کردند.به استناد نرخ رشد اعلامی 2/9 درصدی بانک مرکزی برای تابستان 95،‌ رکورد رشد اقتصادی در 50 فصل اخیر شکسته شد. طبق گزارش ایران؛ پس از لغو تحریم ها، افزایش صادرات نفت ایران و برخی محصولات مانند پتروشیمی، رشد تولید بخش صنعت و کشاورزی بیشترین سهم را در بالا رفتن نرخ رشد اقتصاد داشتند.

روزنامه «اعتماد» هم یکشنبه گذشته در گزارشی با عنوان «رکوردزنی بی‌سابقه رشد اقتصادی در ایران» این افزایش را دومین دستاورد مهم دولت پس از تورم تک رقمی دانست. در گزارش اعتماد آمده است: شاخص‌های اقتصادی یک به یک خود را در اقتصاد ایران نمایش می‌دهند. برای نخستین بار رکورد رشد در اقتصاد ایران شکسته شده، هرچند که اقتصاددانان این افزایش را به معنی رونق اقتصادی نمی‌دانند. با این حال اینکه دولت در عرض سه سال، رشد اقتصاد ایران را از منفی ٨/٥ درصد به ٤/٧ درصد برساند، کار بزرگی است. از همین حالا دولت می‌تواند در کارنامه خود این دستاورد را بارها و بارها مطرح کند و از آن به افتخار یاد کند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گفت وگو با کارشناسان، نرخ رشد اقتصاد را در پایان سال 1395 پیش بینی کرده است. این روزنامه دوشنبه گذشته (بیست و نهم آذر) در گزارشی با عنوان « تخمین رشد در سال ‌95» نوشته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در بدبینانه‌ترین حالت رشد اقتصادی کشور از 5/ 5 درصد پایین‌تر نخواهد آمد. همچنین در حالت خوش بینانه نیز می‌توان پیش‌بینی کرد که رقم رشد اقتصادی تا حدود 7 درصد در سال جاری افزایش یابد. این تخمین با توجه به روندهای کنونی انجام شده است و تنها در صورت شوک‌های بیرونی امکان انحراف از این سطح وجود دارد.

روزنامه «تعادل» روز یکشنبه در گزارشی با عنوان «ورود رشد اقتصادی به کانال 8 درصدی» از دستیابی به رشد 7.4درصدی اقتصاد پس از 12 سال گزارش داد. در این گزارش آمده است: بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ رشد 3ماهه تابستان امسال نسبت به تابستان سال 94 به میزان 9.2 درصد رشد داشته و رشد 7.4درصدی برای اقتصاد 6ماهه ابتدایی امسال گزارش شده است؛ تجربه‌یی که از سال 82 تاکنون بی‌سابقه بوده است. روزنامه تعال در گزارش خود به نقل از «حمید زمانزاد» کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی نوشته است که عامل اصلی را در تحقق رشد 7.4 درصدی چرخش سیاست‌های خارجی از تنش‌زایی به تنش‌زدایی و امضای برجام است.

روزنامه «جهان صنعت» هم در گزارشی با عنوان « دفاع تمام‌قد تیم اقتصادی» که دوشنبه گذشته منتشر شد به موضوع افزایش نرخ رشد اقتصادی پرداخت. این روزنامه مدعی شد تناقض آمار با واقعیت ها شائبه دستکاری آمار نرخ رشد اقتصادی را تقویت می کند.

همچنین روزنامه «تجارت» در گزارش چهارشنبه گذشته خود (یکم دی ماه) با تیتر «فروش نفت عامل رشد اقتصادی ایران است» به گزارش صندوق بین المللی پول در زمینه تحلیل عوامل تاثیر گذار بر افزایش نرخ رشد اقتصادی پرداخت و مهم ترین عامل تاثیر گذار در این رشد را افزایش فروش و صادرات نفت کشور اعلام کرد.

روزنامه «شرق» دوشنبه گذشته در زیر عنوان «شکوفایی نفتی» این پرسش را مطرح کرد که افزایش نرخ رشد اقتصادی محصول «سیاست‌های اقتصادی» دولت است یا محصول دوران پسابرجام و «دیپلماسی» مطرح؟ در پاسخ به این پرسش، «هادی حق‌شناس» کارشناس مسایل اقتصادی گفته است: زمانی که هم قیمت نفت رشد می‌کند و هم میزان فروش آن، طبیعی است که تأثیر چشمگیری بر رشد اقتصادی کشور بگذارد. از سوی دیگر ایران که یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های گندم جهان بود، اکنون به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند به میزان اندکی صادرات هم داشته باشد.

*رای مثبت مجلس به کلیات برنامه ششم توسعه

هفته گذشته نمایندگان مجلس با کلیات برنامه پنج ساله ششم توسعه موافقت کردند. البته این موافقت با اعمال تغییراتی در برنامه پیشنهادی دولت همراه بود. با تغییرات انجام شده بیش از 100 ماده به برنامه اضافه و تعهد مالی دولت 2.5 برابر شد. تصویب مشروط مجلسی ها موضوع بسیاری از روزنامه های اقتصادی و غیراقتصادی در هفته گذشته بود.

روزنامه اعتماد روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «رای با تضمین لاریجانی» درباره تصویب کلیات برنامه ششم توسعه در مجلس نوشت: کلیات برنامه ششم در فضایی رای آورد که بیشتر نمایندگان و رییس سازمان برنامه به آن انتقاد داشتند. به نوشته اعتماد نزدیک به یک سال کش و قوس مجلس و دولت بر سر لایحه برنامه ششم نتیجه‌اش شد تصویب کلیات برنامه‌ای که فرسنگ‌ها با برنامه پیشنهادی دولت فاصله دارد؛ ١١٠ ماده جدید به آن اضافه شده و ٥٨٥ هزار میلیارد بار مالی روی دوش دولت گذاشته است.

روزنامه تعادل هم سه شنبه گذشته ( سی ام آذر) گزارشی درباره اعمال تغییرات پیشنهاد شده از سوی مجلس در برنامه ششم توسعه نوشت. در گزارش تعادل با عنوان «برنامه‌ای به ‌نام دولت و به ‌قلم مجلس» آمده است: در جریان بررسی برنامه ششم توسعه حجم بالای موادی است که در کمیسیون تلفیق به لایحه تقدیمی از سوی دولت افزوده شده است. در حالی که لایحه ارسالی دولت 35ماده داشت در حال حاضر 144ماده در صحن علنی مجلس در حال بررسی است که نشان می‌دهد حدود 110ماده به لایحه اصلی افزوده شده است. افزایش این تعداد مواد دو مشکل عمده را به همراه خواهد داشت. نخست اینکه دولت با حجم انبوهی از اولویت‌ها مواجه است. بنابراین نمی‌تواند به صورت متمرکز روی چند حوزه اصلی کار کند. در عین حال این 110ماده گرچه از سوی کمیسیون تلفیق به برنامه ششم توسعه افزوده شده، اما منابع جدیدی برای آن تعریف نشده است که همین امر می‌تواند تحقق‌پذیری آنها را غیرممکن کند.

*روزهای مطلوب نفتی

روزنامه ها طی هفته گذشته از افزایش صادرات و مشتریان نفت ایران نوشتند. از سوی دیگر تا یک سال دیگر میزان برداشت گاز ایران از حوزه پارس جنوبی به سطح برداشت قطر می رسد که این رخداد از دید برخی روزنامه ها به معنای شکستن طلسمی بیست و نه ساله است.

روزنامه اعتماد چهارشنبه در گزارشی با عنوان «شکست طلسم ٢٩ ساله» با اشاره به افزایش برداشت گاز ایران از حوزه پارس جنوبی نوشت: یک رکورد دیگر در پارس جنوبی، بزرگ‌ترین قطب گازی جهان، به زودی به ثبت می‌رسد. پس از٢٩ سال رقابت نابرابر در برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی با قطر سرانجام سال آینده برداشت ایران از این میدان با قطر برابر می‌شود. این خبر بعد از تولید نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت در روز و البته دیپلماسی موفق شیخ‌الوزرا در اجلاس ١٧١ اوپک برای گرفتن این حق، می‌تواند دستاورد بزرگ دیگری برای صنعت نفت و گاز ایران باشد.

روزنامه جهان صنعت هم چهارشنبه در گزارشی با عنوان «ورود به حیاط خلوت عربستان» درباره افزایش صادرات نفت کشور نوشت: ایران با فروش روزانه 700 هزار بشکه نفت به 15 شرکت و پالایشگر اروپایی درحالی به رکورد جدیدی دست یافته که برای نخستین بار فروش نفت ایران به برخی از مشتریان سنتی عربستان در اروپا آغاز شده است.

روزنامه «ابرار اقتصادی» چهارشنبه گزارشی درباره مشتریان جدید نفتی ایران در اروپا منتشر کرد. در گزارش ابرار اقتصادی با عنوان «اعلام فهرست جدید مشتریان نفت ایران در اروپا» می خوانیم: از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون به طور متوسط روزانه 160 هزار بشکه نفت توسط توتال فرانسه، 60 هزار بشکه توسط هلنیک پترولیوم یونان، 30 تا 65 هزار بشکه توسط ساراس ایتالیا، حدود 80 هزار بشکه توسط لوک اویل روسیه، 60 هزار بشکه توسط سپسای اسپانیا و حدود 150 هزار بشکه نفت توسط توپراش ترکیه خریداری شده که پیش بینی می‌شود این روند برای سال 2017 میلادی هم ادامه یابد.

در ادامه این گزارش آمده است: در کنار قراردادهای بلندمدت و یا یکساله فروش نفت ایران به این 6 شرکت بزرگ نفتی اروپایی، شرکت ملی نفت ایران با 9 شرکت نفتی دیگر اروپایی قراردادهای تک محموله نفت خام و یا میعانات گازی امضا کرده است.تاکنون ایران با شرکت‌های «او ام وی» اتریش، انی ایتالیا، لوتوس و «پی کی ان اورلن» لهستان، «او ام ال» مجارستان، شل و برتیش پترلیوم انگلیس، ویتول سوئیس و رپسول اسپانیا قرارداد تک محموله فروش نفت خام سبک، سنگین و میعانات گازی امضا کرده است.علاوه بر این تاکنون ایران مذاکراتی با شرکت‌هایی همچون روس نفت، زابرژنفت روسیه و چند شرکت دیگر بلوک شرق اروپا برای امضای قراردادهای تک محموله و یا یکساله فروش نفت خام و یا میعانات گازی انجام داده است.از سوی دیگر از کشورهایی همچون بلاروس، اوکراین، بوسنی، بلغارستان، کرواسی، آلبانی، اسلوونی، صربستان، جمهوری چک و ... هم به عنوان بازارهای جدید نفتی ایران در اروپا نام برده می شود و این احتمال دارد که برخی از محموله‌های فروخته شده نفت ایران به شرکت‌های معتبر در پالایشگاه‌های این کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 3 دی 1395، کدمطلب: 82357497 (5735100) ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
ارقام پشت ویترینی داده دولت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین