پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
رفلکسولوژی طبی است که در آن با ماساژ و اعمال فشار بر نقاط خاصی از دست، پا یا گوش می‌توان بر سایر قسمت‌های بدن اثرات درمانی گذاشت. برای آشنایی با نقاط مختص رفلکسولوژی با ما همراه باشید.
شعارسال: رفلکسولوژی طبی است که در آن با ماساژ و اعمال فشار بر نقاط خاصی از دست، پا یا گوش می‌توان بر سایر قسمت‌های بدن اثرات درمانی گذاشت. برای آشنایی با نقاط مختص رفلکسولوژی با ما همراه باشید.

چندین نقطه خاص عصبی به نام رفلکس در سراسر پا، دست و گوش وجود دارد که با سیستم‌ها و ارگان‌های مختلف بدن در ارتباط است. فشار دادن این نقاط رفلکس، سیستم عصبی را تحریک کرده و از طریق مسیرهای انرژی، انواع ارگان‌های بدن را تحریک و فعال می‌کند. این کار به نوبه خود باعث بهبود عملکرد ارگان‌های مربوطه می‌شود.

در ادامه به ۱۰ بیماری اشاره می‌کنیم که می‌توانند از طریق بازتاب شناسی یا رفلکسولوژی بهبود یابند:

۱- افسردگی

افسردگی شامل دو نوع واکنشی و بالینی است. افسردگی واکنشی توسط یک عامل خارجی مانند یک تراژدی شخصی ایجاد می‌شود، در حالی که افسردگی بالینی نتیجه یک فعالیت شیمیایی هورمونی نامنظم در بدن است.

برای مبارزه با افسردگی، مطابق شکل بالای انگشتان پای خود را ماساژ دهید. این کار باعث واکنش مغز و افزایش تولید سروتونین (هورمون ضدافسردگی) در بدن می‌شود. این کار را حداقل ۳ بار در یک جلسه انجام دهید.

۲- حالت تهوع

رفلکسولوژی علائم تهوع را از بین می‌برد. بخش‌های زیادی از بیمارستان‌ها در سراسر جهان برای مبارزه با حالت تهوع بیماران سرطانی از رفلکسولوژی کمک می‌گیرند.

مطابق شکل، ۳ سانتی‌متر از انگشت دوم پا پایین بروید و کف این قسمت را با حرکات دایره‌ای به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه ماساژ دهید تا علائم تهوع بهبود یابد.

۳- ورم مفاصل و استخوان‌ها و رماتیسم مفاصل

رفلکسولوژی دست و پا به تسکین علائم دردناک ورم مفاصل و استخوان‌ها و رماتیسم مفاصل کمک می‌کند، آسیب مفاصل را به حداقل می‌رساند و اضطراب را کاهش می‌دهد.

مطابق شکل، ۳ سانتی‌متر از انگشت کوچک پا فاصله بگیرید و این قسمت را به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه ماساژ دهید تا درد و گرفتگی ناشی از ورم مفاصل و استخوان‌ها و رماتیسم مفاصل را تسکین دهید.

۴- فشارخون بالا

فشارخون بالا باعث حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های کلیوی و نارسایی قلبی می‌شود.

مطابق شکل زیر انگشتان پا را به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه ماساژ دهید تا جریان خون آرام شود. این کار را سه مرتبه تکرار کنید.

۵- گرفتگی‌های عضلات در دوران قاعدگی

همه زنان در سراسر جهان گرفتگی‌های قاعدگی را تجربه کرده‌اند که اغلب نیز تنها با دارو فروکش می‌کند.

رفلکسولوژی دست و پا می‌تواند یک روش ارزان‌تر جایگزین دارو برای گرفتگی‌های قاعدگی باشد. مطابق شکل بالای پاشنه را به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه ماساژ دهید.

۶- بی‌خوابی

بی‌خوابی مشکلی پزشکی است که به شدت بر کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد. روال خواب مناسب برای عملکرد طبیعی تمام فرآیندهای بدن لازم است.

کسانی که مبتلا به بی‌خوابی هستند، می‌توانند از تکنیک‌های رفلکسولوژی برای داشتن خوابی راحت استفاده کنند.

مطابق شکل، زیر انگشت کوچک داخل دست را به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه ماساژ دهید تا به آرامش برسید و خوابتان ببرد.

۷- میگرن

یک درد سوزاننده در یک یا هر دو طرف سر مشخصه میگرن است. اغلب، همراه با میگرن یک احساس حالت تهوع نیز وجود دارد. با گذشت زمان، میگرن می‌تواند وابستگی به داروهایی مانند آسپرین که در درازمدت مضر هستند را افزایش دهد.

قسمت بالای انگشتان دست خود را به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه ماساژ دهید تا گردش خون روان شده و آرامش به دست آورید.

۸- سرماخوردگی

رفلکسولوژی یک روش تست شده برای از بین بردن علائم سرماخوردگی است. تحریک رفلکس تنفسی واقع در زیر انگشتان پا باعث ترویج حرکت اندام‌هایی مانند ریه و در نتیجه کاهش سرفه و خلط می‌شود.

مطابق شکل، زیر انگشت شست پا را به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه ماساژ دهید تا سینوس‌ها تسکین یافته و تنفس از راه بینی بهبود یابد.

۹- آسم

رفلکسولوژی یک تکنیک مکمل برای تسکین آسم است. نقاط رفلکس ریه در دست‌ها و پاها واقع شده‌اند که در درجه اول باید از طریق راه رفتن روی نوک انگشتان پا تحریک شوند.

مطابق شکل وسط کف پا را به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه ماساژ دهید تا تنفس بهتری داشته باشید.

۱۰- ناباروری

رفلکسولوژی می‌تواند یک روش مؤثر برای درمان ناباروری هم در مردان و هم در زنان باشد.

آخرین تحولات در زمینه رفلکسولوژی نشان می‌دهد که با استفاده از رفلکسولوژی دست و پا می‌توان عضو‌های باروری مانند رحم و تخمدان در زنان و پروستات و بیضه در مردان را تحریک کرد. این عمل به افزایش میل جنسی و بارداری کمک خواهد کرد.

مطابق شکل روی مچ دست را به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه ماساژ دهید تا تولید هورمون‌ها و سلول‌های جنسی را تحریک کرده و احتمال باروری را افزایش دهید.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مجله اینترنتی فوت و فن، تاریخ انتشار: 2 دی 1395 ، کدخبر: 25841، www.footofan.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین