پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۳۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
درحالی که می توانیم سالانه دست کم 30 میلیارد دلار از ورود گردشگران بین المللی درآمد به دست آوریم و ضریب وابستگی اقتصاد ایران را به درآمد ارزی ناشی از صادرات نفت و فرآورده های نفتی کاهش داده و صدها هزار شغل مدرن ایجاد کنیم،اما به دلیل گوناگون از ین توانایی ایران استفاده نمی کنیم. این رقم 30 میلیارد دلاری درآمد گردشگری ایران را برمبنای تحلیل سید حسین پیمان و امارها ی ارایه شده از سوی وی به دست می آید .

شعار سالسید حسین پیمان مدیر کل دفتر آمار های فرهنگی ، بازرگانی و خدمات مرکز آمار ایران در یک همایش برگزار شده در باره گردشگری ضمن ابراز خرسندی از این که سمینار طرح گردشگران ملی به میزبانی پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 اجرا شده است، گفت: گردشگری یکی از اهداف برنامه ششم توسعه است . پیمان افزود: 16 در صد از جمعیت جهان گردشگرهستند که تعداد آن ها حدود یک میلیارد و 200 میلیون نفر میشود. در این میان حدود220 میلیارد دلار هزینه حمل و نقل این تعداد گردشگر در جهان است. وی افزود: در ایران هدفگذاری در صنعت گردشگری رساندن تعداد گردشگران ورودی از 5 میلیون نفر به 25 میلیون نفر است. وی با بیان این که از هر گردشگر حدود 1200 دلار ارز وارد کشور می شود ، گفت: این رقم معادل فروش 30 بشکه نفت است و اهمیت گردشگری را در اقتصاد کشور به ویژه با رویکرد اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به نفت را نمایان می سازد.

 یک محاسبه ساده نشان می دهد درآمدکل گردشگری ایرا معادل 30 میلیارد دلار درسال خواهدشد که ازضرب عدد1200دلاردرآمد حاصل ازورود هرگردشگر ضربدر 25 میلیون گردشگر است.وی تصریح کرد: گردشگری از 3 بعد عرضه، تقاضا و توسعه پایدار برای کشور اهمیت دارد. لذا با توجه به این 3 بعد باید نظام تصمیم سازی مناسبی داشته باشم که پایه های آن را آمار و اطلاعات و بررسی و مطالعه این ابعاد در استان ها تشکیل می دهد. وی از جمله مطالعات مهم در این زمینه را، شناسایی ظرفیت های بالقوه استان ها و تبدیل آن ها به ظرفیت های بالفعل و موثر وتغییرات ناشی از گردشگری و همچنین بررسی زیر ساخت های لازم برای گردشگری استان ها از جمله حمل و نقل و اسکان ذکر کرد. پیمان تاکید کرد: نقش آمار و اطلاعات در این عرصه بسیار مهم است چرا که گردشگری با راهبرد و به طور استراتژیک در استان ها باید برنامه ریزی شود. وی افزود: گردشگری نه تنها از جنبه اقتصادی بلکه از جنبه تعاملات فرهنگی کشورها اهمیت دارد.پیمان افزود: براساس آخرین نتایج طرح های آمارگیری مرکز آمار، 55 درصد خانوارها در ایران سفر های داخلی و1،36 در صد از آن ها در هر فصل، سفر های خارجی در سال دارند. همچنین 57 درصد خانوارها در سفر های داخلی اقامت شبانه داشته و 63 در صد از آن در خانه آشنایان و اقوام خود اقامت می گزینند. همچنین بر اساس آمار ها 77 در صد از سفر ها جنبه تفریحی و 11 درصد آن ها ، گردشگری سلامت می باشد.وی در ادامه مسافر پذیر ترین استان ها را ، استان های گیلان، مازندران و خراسان رضوی و مسافر فرست ترین استان ها را استان های تهران و گیلان ذکر کرد.

 وی از کارشناسان استان ها خواست تا با توجه به اهمیت این طرح، به راهنمای اجرای طرح به طور دقیق عمل کرده و نسبت به آن حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.

سمینار آموزشی این طرح با عنوان گردشگران ملی – بهار 96 ، از 11 تیر ماه به مدت 3 روز با حضور کارشناسان این طرح از سازمان برنامه و بودجه استان ها و همچنین کارشناسان مرکز آمار ایران ، برای اولین در در شهر تبریز برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این طرح ، بهبودی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان آذر بایجان شرقی، ضمن بیان جاذبه های گردشگری استان، گفت: 21 شهرستان استان آذر بایجان شرقی ، حدود 3 میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد و از این میزان جمعیت، 45 درصد آن مربوط به شهر تبریز با یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت است . وی افزود: این استان با زمینه های تاریخی و طبیعی مختلفی همچون روستای کندوان ، مسجد کبود، بازار تبریز و ارگ علی شاه، دارای ظرفیت گردشگری بالاست و علاوه بر آن یکی از مقاصد گردشگری سلامت برای شهر های دیگر و کشورهای همسایه به شمار می رود.

 بهبودی در ادامه گفت: بر اساس تصمیم مجمع اصلی سازمان کشور های اسلامی، تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 انتخاب شده است. بهبودی تصریح کرد: بپذیریم که گردشگری یکی از محور های مهم توسعه کشور ها به شمار می رود و گردشگری علاوه بر این که از جنبه اقتصادی زمینه توسعه کشور ها را فراهم می کند، موجب تعامل جوامع و نزدیک شدن بیشتر آن ها را فراهم می نماید. همچنین آ شمس معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه این استان تهیه نقشه راه برای گردشگری را مستلزم داشتن آمار و اطلاعات لازم در این حوزه و این سمینار را گامی موثر برای تهیه این آمارها ذکر کرد. در پایان این سمینار، از 7 استان برتر در حوزه اجرای طرح آمارگیری گردشگری شامل استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، مرکزی،آذر بایجان شرقی، لرستان و قم ، تقدیر به عمل آمد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت 24 ، تاریخ انتشار 19 تیر 96، کدمطلب:276308 ، www.saat24.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
0
0
وقتی نفت رو متوسط بشکه ای 50 دلار می فروشی،30 برابرش می شه 1500 دلار. این پولیه که دارید روش مانور می دین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین