پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۹
عبدالکریم ساروخان یکی از فعالان کُرد سوری -نخست‌وزیر کانتون جزیره ، تاکید کرد که ارتباطی با دولت مرکزی ندارند اما نمی‌خواهند جنگی هم‌ با دولت داشته باشند.

شعارسال: «عبدالکریم ساروخان» گفت: پروژه‌ای که ما الان‌ در حال پیاده کردن‌ آن هستیم، سیستم ملت دموکراتیک‌ است که جدا از مسئله قومیت و مذهب و صرفا براساس ارزش‌های اخلاقی و انسانی برای سوریه متحد و‌ نه تجزیه‌شده تلاش می‌کند.

وی هرگونه جدایی از سوریه را رد کرد و لازمه بازگشت آرامش به سوریه را پایبندی همه جناح‌های سوریه به جامعه و فکر دموکراتیک‌ دانست.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

*در حال حاضر ارتباط شما با دولت مرکزی به چه صورتی است؟

ارتباطی بین ما و دولت مرکزی وجود ندارد چون که دولت سوریه سیستم خودمدیریتی ما در شمال سوریه را به رسمیت‌ نمی شناسد، ما هم ارتباطی با دولت نداریم.

* آیا به این صورتی‌که شما فکر می کنید در جنگ با تروریسم که موضوع مشترک مردم سوریه است، موفق خواهید شد؟

اگر سوریه به سمت دموکراسی و فدرالیته حرکت کند، سروری سوریه ملاک‌ قرار خواهد گرفت.

*برخی معتقدند سیستم مدیریتی که شما به دنبال آن هستید، قصد ایجاد منطقه مستقل کُردی را دارد، در این‌باره قدری توضیح دهید.

ما هیچ برنامه برای جدایی از سوریه نداریم و قصد قطع شدن از کشور را نداریم. اما مسئله اصلی ملت سوریه، زندگی تحت اراده خودشان است. پروژه‌ای که ما الان‌در حال پیاده کردن‌ آن هستیم، سیستم ملت دموکراتیک‌ است که جدا از مسئله قومیت و مذهب و صرفا براساس ارزش های اخلاقی و انسانی برای «سوریه متحد و‌ نه تجزیه‌شده» تلاش می‌کند.

* شما به عنوان نیروهای کُرد در حال مبارزه با داعش هستید و برخی از نقاطی که عربی است را به کنترل خود درآورده‌اید، برنامه شما در این‌ مناطق چیست؟

پروژه ما برای شمال سوریه ملت دموکراتیک‌ است و ما تحت این عنوان‌ مناطق زیادی را از وجود داعش پاکسازی کرده‌ایم که برخی از این مناطق کُردی، عربی، سریانی و چچنی و ارمنی و یا ترکیبی از این‌ اقوام است.اما پروژه ما یک‌ پروژه تمام‌کُردی و تنها برای کُردها نیست و که به سمت «شوونیسم» حرکت کند، بلکه پروژه ما به دنبال ایجاد یک‌ سیستم دموکراتیک‌ با وجود همه اقوام و ادیان و مذاهب است که همه در آن‌ دارای حقوق برابر باشند، همچنان که امروز هر کدام از این‌اقوام و مذاهب با حفظ زبان و خط و فرهنگ خود در سیستم جای گرفته‌اند. بر همین‌ اساس مناطقی که از وجود تروریست‌ها آزاد می‌شود توسط مردم‌ محلی آن مناطق اداره شده و مجلس مدیریتی، کار اداره منطقه و شهر را در دست‌ می‌گیرند. مثلا در شهر منبج که چند ماهی است آزاد شده، آمار کُردها نسبت به عرب‌ها کمتر است اما سیستمی که آنجا وجود دارد توسط مردم‌ محلی اداره شده و ما هیچ نقشی در اداره منطقه نداریم و همین روش در نقاط دیگر هم وجود دارد.

* وضعیت اداره رقه که شما الان در آن در حال جنگ‌ با داعش هستید، به چه صورت خواهد بود؟

در فردای آزادسازی رقه هم‌ به همین‌صورت‌ بود که اشاره کردم و اگر مردم رقه نخواهند بخشی از سیستم‌ ما باشند ما نمی‌توانیم به زور مردم‌ را مجبور به این کار کنیم. لذا مردم این‌ مناطق خود درباره آینده‌شان‌ تصمیم می‌گیرند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 22تیر1396، کدخبر: 1463110: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین