پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۵۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
ایران و روسیه تا کنون به عنوان متحدانی نزدیک در سوریه همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته اند، اما تعیین آینده این کشور جنگ زده می تواند آنها را در مقابل هم قرار دهد.

شعار سالدر حالی که جنگ داخلی سوریه وارد مرحله ای تازه برای حل و فصل سیاسی شده است، اختلافات جدی میان طرف های مختلف در حال ظهور است. در این میان، روسیه و ایران هم نگرش های مختلفی به آینده تحولات این کشور دارند.

ولادیمیر ساژین، پژوهشگر ارشد «موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه» می گوید این اختلاف ها همین حالا هم بین دو متحد نزدیک سابق بروز کرده است.

او به اسپوتنیک گفت: «در حالی که روسیه و ایران قبلا همکاری نزدیکی در حمایت از دولت قانونی سوریه داشتند، اکنون اختلاف های آشکاری میان دیدگاه های مسکو و تهران درباره آینده سوریه و نقش هر کشور دیده می شود. روسیه و ایران اهداف تاکتیکی مشترکی دارند، اما وقتی چشم انداز استراتژیک مطرح می شود، هیچ اشتراکی وجود ندارد».

به باور ساژین روسیه می خواهد سوریه یک کشور سکولار باشد که در آن اقلیت ها و گروه های مذهبی از حقوق یکسان برخوردار باشند. در مقابل تهران به دنبال حکومتی است که حق رایی برای ایران در سیاست سوریه فراهم کند و نفوذ تهران در منطقه را در هلال شیعه ایران- عراق- سوریه- لبنان گسترش دهد. ایران خواهان یک مسیر تدارکاتی است که حمایت های مالی و نظامی آن از گروه های هوادار ایران، به ویژه حزب الله، را تضمین کند.

ساژین تاکید می کند علی رغم این واقعیت که نقش حزب الله در سوریه در حال کاهش است، این سازمان به عنوان ابزار اصلی برای نفوذ ایران در منطقه باقی خواهد ماند.

مسکو بارها پیشنهاد کرده تا گروه های مسلح شیعه در ارتش سوریه و زیر فرماندهی واحد ادغام شوند، اما این پیشنهاد همواره رد شده است.

ساژین می گوید: «البته که تهران نمی خواهد اهرمش در مقابل دمشق را از دست بدهد. به علاوه، ایران می خواهد چنین ابزار قدرتمندی را در مناطقی از سوریه که برای منافعش حیاتی می داند، حفظ کند».

از آنجا که منافع روسیه در سوریه چند بعدی است، مسکو برای ادامه روابط عادی با تمام طرف های درگیر، از جمله با دشمنان اصلی ایران، یعنی عربستان و اسرائیل، تلاش می کند.

ارزیابی مسکو از سیاست تهران در سوریه مبهم است. روشن است که روسیه از تلاش تهران برای تحمیل خواسته هایش بر دمشق و ایجاد پایگاهی سیاسی و ایدئولوژیک برای گسترش بیشتر نفوذ شیعیان در منطقه خشنود نیست.

چنین سیاستی بی ثبات کننده است و می تواند به آغاز درگیری میان ایران و اسرائیل و میان ایران و کشورهای عرب منجر شود. این سناریویی در خدمت منافع روسیه در منطقه نخواهد بود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این مسئله علت اصلی بروز رقابت روسیه و ایران در سوریه است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار 5 مرداد 96، کدمطلب:۳۷۰۳۳۸، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین