پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
وزیر جنگ اسرائیل در سخنانی متناقض گفت: «ما قصد دخالت در اوضاع سوریه را نداریم، ولی اجازه نمی‌دهیم مواضع ایران در این کشور تقویت شود.»

شعارسال: "آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ اسرائیل در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «کامرسانت» به تشریح دیدگاه خود در مورد نتیجه دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا، حل و فصل مناقشات در خاورمیانه و نقش روسیه و ایران در اوضاع منطقه پرداخته است.

لیبرمن در مورد توافق رهبران روسیه و آمریکا در مورد ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه، با توجه به نزدیکی این منطقه به مرزهای فلسطین اشغالی گفت: «ما از هر نوع تلاش برای آرام شدن اوضاع در خاک سوریه، از جمله در جنوب این کشور حمایت می کنیم. البته هنوز زود است ارزیابی خاصی از این طرح نمود. تا آنجا که من اطلاع دارم این مسئله قرار است در نشستی بین مقامات نظامی اسرائیلی، آمریکایی و روسی در وین بررسی شود. »

نادیده گرفتن نقش ایران و حزب الله در مبارزه با داعش

وزیر جنگ اسرائیل نقش ایران در اوضاع سوریه را منفی دانست و افزود: «ما تردیدی نداریم که اساس سیاست خارجی ایران مبتنی بر نابودی اسرائیل است و اقدامات ایران در یمن، لبنان و سوریه صرفا علیه اسرائیل است و به همین دلیل ما با این قضیه کنار نیامده و نمی توانیم اجازه دهیم که ایران در جنوب خاک سوریه حضور داشته و مواضع خویش را تقویت کند و این مسئله شرط ما برای هر نوع اقدام برای حل و فصل بحران در سوریه است.»

وی نقش مثبت نیروهای حزب الله لبنان در سوریه که یکی از مهمترین عوامل موثر در مبارزه با گروه تروریستی داعش در خاک سوریه هستند را نیز رد کرده و گفت: «هدف حزب الله در سوریه فقط تبدیل سوریه به عرصه‌ای برای مقابله با اسرائیل است و آنها این قصد خود را پنهان نمی کنند و من مطمئن هستم که سرویس‌های اطلاعاتی در روسیه هم این مسئله را تایید کنند. بنابراین ما نمی توانیم به ایران و حزب الله اجازه دهیم به این هدف خود برسند.»

ادعای عدم دخالت در امور داخلی سوریه

با این حال لیبرمن مدعی شد: «ما قصد نداریم در اوضاع داخلی سوریه دخالت کنیم و هیچ ادعایی نسبت به خاک نه سوریه و نه کشور دیگری نداریم. ولی معتقدیم که دولت سوریه قانونی نیست و این کشور هیچ ثبات سیاسی ندارد. مشکل سوریه جمعیتی است و مقامات دمشق حقوق ملیت‌های مختلف ساکن در این کشور را رعایت نکرده و همین مسئله باعث ایجاد بحران در سوریه شده است.»

وی در مورد اینکه روسیه مخالف چنین دیدگاهی است و دولت سوریه را قانونی می داند، گفت: «مواضع ما در قبال دمشق مشخص و قاطع است، ولی در عین حال کاری به این نداریم که در این کشور چه می گذرد، تا زمانی که این مسئله تهدیدی برای امنیت اسرائیل بوجود نیاورد. ولی زمانی که ارتش سوریه به ما حمله می کند، پاسخ ما مسلما بسیار قاطع است و مطمئن هستم که اگر روسیه هم در چنین وضعیتی قرار می گرفت، پاسخش شدیدتر از ما بود. ما نمی توانیم ساکت بنشینیم، وقتی سوریه در حال تبدیل شدن به جبهه ضداسرائیلی دیگری است.»

لیبرمن به مذاکره با فلسطین هیچ اعتقادی ندارد

آویگدور لیبرمن در مورد چگونگی روابط اسرائیل و آمریکا با روی کار آمدن دولت ترامپ و امکان خارج شدن روند صلح خاورمیانه از بن بست، گفت: «روابط تل آویو و واشنگتن برغم وجود برخی اختلاف نظرات موجود در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، همیشه بسیار نزدیک بوده و اکنون نیز با آغاز به کار دولت دونالد ترامپ، تلاش واقعی برای خارج شدن از بن بست روابط اسرائیل و فلسطین از سر گرفته شده است. البته صادقانه بگویم من به حل و فصل شدن مناقشه بین اسرائیل و فلسطین از طریق مذاکره هیچ اعتقادی ندارم و معتقدم که برای حل شدن مشکل فلسطین باید از راه‌های دیگری اقدام کرد.»

وزیر جنگ اسرائیل تمایل طرف فلسطینی برای مذاکره را تنها بهانه‌ای برای خودداری از حل و فصل مشکلات ارزیابی کرد و گفت که دقیقا مخالفتش با طرح صلح تدریجی با فلسطین، علت برکناری او در دولت آریل شارون بود و تاکید کرد دیگر زمان آن گذشته که امتیازی به فلسطینیان داده شود.

اعتراف به وجود اختلافات در مواضع مسکو و تل آویو

لیبرمن در مورد نقش روسیه در اوضاع خاورمیانه نیز یادآور شد: «ما برای روابط خود با مسکو ارزش زیادی قائل هستیم، هرچند برخی مواقع با مواضع یکدیگر موافق نیستیم، ولی برای یکدیگر احترام قائل هستیم و سعی می کنیم تا از طریق گفتگوهای سازنده منطق یکدیگر را درک کنیم. به عقیده ما، روسیه یک قدرت جهانی است و برای حل و فصل شدن هر نوع مشکلی، نه تنها در خاورمیانه، لازم است تا قبل از هر چیز، بین روسیه و آمریکا توافق حاصل شود و نمونه آن نیز توافق اخیر دو کشور برای ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه است که ممکن است به برقراری صلح در این کشور بیانجامد.»

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 22تیر1396، کدخبر: 1463524: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین