پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۹
نزاع بین لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر محدوده مرزهای آبی و منابع نفتی، همچنان ادامه دارد. در این میان تلاش های چندباره مقام های آمریکایی در فشار به لبنان برای صرفنظر کردن از حق خود در برابر صهیونیست ها نتیجه بخش نبوده است.

شعارسال: نزاع نفتی و گازی بین لبنان و رژیم صهیونیستی پس از آن آغاز شد که کمتر از یک ماه پیش «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که بلوک نهم نفت و گاز لبنان نه به این کشور که به رژیم صهیونیستی تعلق دارد.

ادعای لیبرمن گرچه واکنش های تند مقام های لبنانی را در پی داشت و آنها بر حق این کشور در بهره برداری از منابع خود تاکید کردند اما با توجه به سابقه تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به تمامیت لبنان، این نگرانی ایجاد شد که صهیونیست ها طمع ورزی خود را عملی کنند.

نزاع بر سر محدوده مرزهای دریایی در حالی است که همزمان بحث بر سر ساخت دیوار حائل از سوی رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان نیز بر شدت اختلاف های دو طرف افزوده است. لبنان می گوید بین دو طرف بر سر 13 نقطه مرزی اختلاف نظر وجود دارد و به دلیل تعیین نشدن محدوده مرزها، رژیم صهیونیستی نباید دست به ساخت و ساز در این منطقه بزند.

**پیشنهاد آمریکا: خط هوف

در این میان آمریکا از حدود سه هفته پیش تلاش کرد که در نزاع مرزی بین لبنان و رژیم صهیونیستی میانجی گری کند. هرچند که بسیاری از جمله «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در این نقش آمریکا تردید کردند و گفتند که آمریکا میانجی صادقی نیست و بیش از هرچیز به دنبال تامین منافع تل آویو است.

«دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا ماموریت میانجی گری بین دو طرف را برعهده گرفت. او سه بار به لبنان سفر کرد. در این میان یک بار نیز «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به بیروت آمد.

طرح پیشنهادی آمریکا که به «خط فردریک هوف» موسوم است، منطقه مورد مناقشه بین لبنان و رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه را بین دو طرف تقسیم می کند.

این طرح در زمان «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در سال 2012 در میانجی گری فردریک هوف آمریکایی ترسیم شد اما هیچ گاه لبنان آن را نپذیرفت.

خط هوف 40 درصد از منطقه دریایی متعلق به لبنان که حدودا معادل 330 کیلومتر مربع می شود به اسرائیل می دهد و به لبنان تنها اجازه می دهد 60 درصد از آن یعنی معادل 530 کیلومتر مربع را برای خود بداند.

اما لبنان تاکنون با پیشنهاد آمریکا مخالفت کرده است. مقام های بیروت می گویند که مالکیت بر سر منابع نفت و گاز این کشور، به مثابه یک حق است و نمی توان از آن صرفنظر کرد.

**در سومین سفر پیاپی ساترفیلد به لبنان چه گذشت؟

معاون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گذشته پس از بازگشت از فلسطین اشغالی به بیروت آمد و با «جبران باسیل» وزیر خارجه، «ژوزف عون» فرمانده ارتش، «سعد الحریری» نخست وزیر و «نبیه بری» دیدار و درباره نزاع مرزی بین لبنان و رژیم صهیونیستی به ویژه منطقه دریایی گفت و گو کرد.

آنطور که در خبرهای رسمی منتشر شد جبران باسیل به ساترفیلد گفت که لبنان از حقوق نفتی اش صرفنظر نخواهد کرد. نبیه بری نیز در دیدار با معاون وزیر خارجه آمریکا موضع خود در دیدار قبلی با او را یادآور شد که در آن با طرح آمریکا مخالفت کرده بود.

روزنامه «البناء» در این ارتباط نوشت: دست هیات آمریکایی در بازگشت از فلسطین اشغالی خالی بود. ساترفیلد بر همان طرح و مواضع قبل پافشاری کرد و از طرق مختلف همان ها را تکرار کرد. او باری دیگر عدم پذیرش مقامات لبنان و انسجام آنها در حفظ حقوق شان را مشاهده کرد. مقامات لبنانی به معاون وزیر خارجه آمریکا گفتند که «ما حتی از یک وجب از زمین مان و از یک قطره از دریا و نفت کشورمان کوتاه نخواهیم آمد.»

روزنامه «الجمهوریه» هم با اشاره به اینکه پس از بازگشت ساترفیلد روشن است که مواضع مقامات دشمن اسرائیلی از جمله لیبرمان در مورد مالکیت بلوک 9 نفت لبنان همچنان همان است، عنوان کرد که «این امر باعث می شود نفت لبنان در این منطقه به طناب گره خورده اسرائیلی آویزان باشد.»

این روزنامه نوشت: ژنرال ژوزف عون به ساترفیلد تاکید کرده است که ارتش با تمام قوا حافظ حاکمیت کامل لبنان از نظر زمینی و آب های منطقه ای و اقتصادی است.

به گفته منابع الجمهوریه، موضع باسیل هم چنین بوده است و وزیر خارجه لبنان هرگونه کوتاه آمدن یا تجدید نظر در حقوق کشورش را رد کرد. او به مقام آمریکایی تاکید داشته است که لبنان بر موضع خود در مالکیت و حقوقش در بلوک 9 نفتی ثابت است.

به نقل از منابع این روزنامه، در دیدار معاون وزیر خارجه با باسیل هیچ بحثی درباره مالکیت بلوک 9 لبنان مطرح نشده و فقط دو طرف درباره مناطق مورد مناقشه تبادل نظر کرده اند.

به نوشته الجمهوریه، منابع نخست وزیری ترجیح دادند از محتوای دیدار الحریری با ساترفیلد چیزی را بروز ندهند و جزئیات را به عهده مقامات لبنان گذاشتند.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع خود افزود: در سفرهای پیاپی و رفتار آمریکایی مشخص است آنها با عجله به دنبال بستن این پرونده هستند، اما زمانی که در برابر مقامات لبنانی قرار می گیرند، با آرامش کامل از تمایل خود برای یافتن راه حلی جهت پایان اختلافات لبنان و اسرائیل سخن می گویند و از آمادگی اسرائیلی ها برای مذاکره صحبت می کنند.

**سخنان بری درباره معادله اسرائیلی

رسانه های لبنانی با ذکر اینکه مقام آمریکایی همچنان بر خط هوف پافشاری می کند، به حضور سرلشکر «عباس ابراهیم» فرمانده دستگاه امنیتی لبنان در دیدار ساترفیلد با ژوزف عون اشاره کردند.

روزنامه های الاخبار، الجمهوریه و البناء نوشتند که ابراهیم در این جلسه حضور داشت و پس از آن با نبیه بری دیدار کرده و او را در جریان محتوای گفت و گوها گذاشته است. م

به گزارش این روزنامه ها، رئیس مجلس لبنان تاکید کرده است: «موضع لبنان، برای دفاع از حاکمیت، ثروت های نفتی، و مرزهای دریایی و زمینی، یکپارچه و واحد است» وی معادله اسرائیلی را اینگونه توصیف کرده است «آنچه مال ماست برای ماست، و آنچه مال شماست برای ما وشماست.»

بری این معادله را قطعا مردود دانسته و اشاره کرده که «در اینجا صحبت از 40 درصد از مساحت ماست که طرح ساترفیلد آن را برای اسرائیل می داند.»

**پاسخ مستند به ادعاهای اسرائیلی-آمریکایی

روزنامه «الاخبار» هم از دیدار برنامه ریزی شده ساترفیلد با کارشناسان نفتی لبنان، پیش از ترک کردن این کشور در هفته گذشته خبر داد.

این روزنامه نوشت: او در این دیدار اظهار داشته که «بلوک9 ملک لبنان نیست و این کشور، حق استخراج نفت از آن را ندارد.» اما کارشناسان با حاضر کردن نقشه های خود، به میانجی آمریکایی ثابت کردند حتی اگر با منطق اسرائیلی ها ببینیم، منطقه ای که دشمن صهیونیستی ادعای مالکیت آن را دارد، فقط 150کیلومتر مربع از مساحتش در داخل بلوک9 است. آنها تاکید کردند که بیشترین مساحت بلوک 9 خارج از منطقه مورد مناقشه است، امری که شرکت «توتال» فرانسه هم در بیانیه به آن اشاره داشته و اعلام کرده است ما اقدام به حفر دو چاه در این بلوک و در آبهای اقتصادی لبنان می کنیم.

به نوشته الاخبار، اینگونه برداشت می شود که «اسرائیل نیاز به حل بحران مرزهای دریایی دارد. آنها می دانند که قدرت مانورشان محدود است، به خصوص که هر رخداد نظامی، هزینه بسیار بالایی دارد. حداقل سکوهای نفتی شان در دریا هدفی راحت برای هرگونه مقابله نظامی است، چیزی که باعث می گردد، میلیاردها دلار را از دست بدهند.»

این روزنامه در ادامه نوشت: اسرائیل درباره تنش های دریایی از شرکت « Energean» یونانی که حقوق اکتشاف پنج بلوک نفتی در منطقه شمالی فلسطین اشغالی به علاوه نقش در توسعه میدان های «کاریش» و «تانین» را در اختیار دارد، هشدار دریافت کرده است.

به گزارش این روزنامه اظهارات «یوفال شتاینیتس» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه «یدیعوت آحارونوت» درباره اینکه «اختلاف در ترسیم مرز دریایی و منطقه اقتصادی ما با لبنان 7کیلومتر است» از سوی مقامات لبنان به مثابه کوتاه آمدن دشمن اسرائیلی است.

الاخبار این نکته را هم اضافه کرده است که «شرکت یونانی در پایگاه اینترنتی خود نقشه هایی را گذاشته که به وضوح نشان می دهد، خطی که آنها بر مبنای آن فعالیت می کنند، خط جنوبی است که لبنانی ها آن را قبول دارند نه خط اسرائیلی ها، و این خط در نزدیکی میدان کاریش قرار دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 4 اسفند 1396 ، کدخبر: 82840826 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین