پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۱۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
واشنگتن پست در گزارشی می نویسد که جنگ قدرت و رقابت های سیاسی میان قدرت های سنی در خاورمیانه در کنار ترس آنها از انقلاب مردمی و چالش های اسلام گرایان اکنون به نظر می رسد فراتر از درگیر شدن با ایران مشروعیت این کشورها را تهدید می کند.

شعار سال: در حالی که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اخیرا با هدف پایان بحران قطر به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرد اما هیچ نشانه ای از پایان بحران قطر دیده نمی شود.

بحران قطر تنها چند روز پس از سفر ترامپ به منطقه ایجاد شد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین روابط دیپلماتیک خود را با قطر بدون هیچ اعلام قبلی قطع کردند. کشورهای ضد قطر لیست 13 بندی از درخواست های خود را از این کشور مطرح کردند، درخواست هایی که از سوی دوحه رد شد.

پس از آنکه ریاض میزبان ده ها نفر از رهبران کشورهای اسلامی و عربی برای حضور در نشست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، عربستان سعودی و امارات انتظار پیروزی های گسترده بر قطر و کسب حمایت همه جانبه از کشورهای خاورمیانه در قبال تصمیماتشان درباره دوحه بودند. تلاش هایی که به نظر می رسید بیانگر هژمونی عربستان سعودی و امارات بر شورای همکاری خلیج فارس و خاورمیانه عربی بود.

اما هیچ کشور دیگری از این اقدام ریاض و متحدانش در قبال قطر در خاورمیانه حمایت نکرد. شورای همکاری خلیج فارس با اختلافاتی درون خود دست و پنجه نرم می کند و عمان و کویت نقش میانجی را ایفا می کنند. کشورهای شمال آفریقا و اردن نیز خود را خارج از این معرکه نگه داشته اند.

تلاش های ریاض و متحدانش برای انزوای قطر فضایی را برای دیگر بازیگران منطقه ایجاد کرده است. ترکیه نیروهای نظامی به قطر با هدف مقابله با هرگونه دخالت نظامی ارسال کرده است که یک اقدام نمادین در مقابل کشورهای مخالف قطر بود.

ایران نیز از فرصت بهبود روابط خود با قطر استفاده کرد ، عمان و کویت نیز همینطور. جنگ قدرت و رقابت های سیاسی میان قدرت های سنی در خاورمیانه در کنار ترس آنها از انقلاب مردمی و چالش های اسلام گرایان اکنون به نظر می رسد فراتر از درگیر شدن با ایران مشروعیت این کشورها را تهدید می کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری نامه ، تاریخ انتشار 26 تیر 96، کدمطلب:۴۱۷۱۸۲، www.namehnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین