پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
وزیران خارجه چهار کشور عربستان، مصر، بحرین و امارات در نشست روز گذشته خود که در منامه پایتخت بحرین برگزار شد بار دیگر با تکرار مواضع قبلی، آمادگی خود را برای مذاکره با قطر اعلام کردند. آنها اعلام کردند: شرطی که برای این گفت‌وگو وجود دارد التزام قطر به درخواست‌های مطرح شده از سوی ماست.
شعارسال: وزیران خارجه چهار کشور عربستان، مصر، بحرین و امارات در نشست روز گذشته خود که در منامه پایتخت بحرین برگزار شد بار دیگر با تکرار مواضع قبلی، آمادگی خود را برای مذاکره با قطر اعلام کردند. آنها اعلام کردند: شرطی که برای این گفت‌وگو وجود دارد التزام قطر به درخواست‌های مطرح شده از سوی ماست. ما از هیچ یک از موضع‌گیری‌های خود کوتاه نمی‌آییم و آماده گفت‌وگو هستیم اما گفت‌وگو باید براساس اصولی ثابت و غیرقابل عدول آغاز شود.

بیش از ۵۰ روز گذشته و بحران منطقه خلیج فارس از زمان آغاز محاصره کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر دائما در نوسان بوده است. در حالی که جهان شاهد گام‌های ملموس و اقدامات قطر برای تاکید بر جدیت خود جهت آغاز گفت‌وگو در این زمینه از جمله تقویت ساختار قانونی‌اش برای مبارزه با تروریسم است، کشورهای تحریم کننده از پاسخ‌دهی به درخواست‌های بین‌المللی برای آغاز مذاکره به جای ارائه راه‌های جایگزین جهت حل بحران سرباز می‌زنند و این بحران بیشتر از آنکه روابط سیاسی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را متضرر کند مردم این کشورها را تحت فشار قرار می‌دهد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، در این میان رهبران کشورها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی موضع‌گیری‌هایی در تاکید بر لزوم لغو این محاصره دارند. یکی از چهره‌های سیاسی اروپا از هیئت سازمان حقوقی "افدی" که به تازگی به دوحه سفر کرده است محاصره مذکور را یکی از بدترین انواع محاصره در طول تاریخ توصیف کرد که در خوی وحشی‌گری از محاصره آمریکا و اروپا علیه ایران پیشی گرفته است. به طوری که در تحریم این چهار کشور غذا و دارو مستثنی نشده‌ و محاصره مذکور منجر به از هم پاشیدن صدها خانواده‌ای شده است که اصالتا از اتباع کشورهای مختلف بوده‌اند. این محاصره فرزندان را از دیدار با پدر و مادرشان محروم کرده و به بیماران اجازه نمی‌دهد روند درمان خود را دنبال کنند. برخی دانشجویان نیز به دلیل اختلافات سیاسی این کشورها با قطر از ادامه تحصیل بازمانده‌اند، لذا اقدامات این چهار کشور ما را به یاد روش‌های قرون وسطایی در برخورد با کشورها می‌اندازد.

در مقابل محکومیت‌های حقوقی و فراخوان‌های بین‌المللی و تلاش‌های مستمر برای میانجی‌گری، کشورهای تحریم کننده کمترین آمادگی برای پاسخ‌دهی به این فراخوان‌های انسانی نشان نمی‌دهند و با اتخاذ منطقی انسانی و کاهش تحریم‌ها مخالفت کرده و اجازه صدور مجوز عبور و مرور خانواده‌های این کشورها را نمی‌دهند.

* مصر سخنگوی کشورهای تحریم کننده

به گزارش ایسنا، القدس العربی در ادامه نوشت: گرچه مسئولان کشورهای تحریم کننده هفته گذشته اعلام کردند که درخواست‌های ۱۳ گانه خود را با اصولی شش گانه جایگزین کرده‌اند و این اصول غیرقابل چشم‌پوشی است اما این کشورها هیچ طرح جدید و یا قطعنامه‌ای را ارائه نکرده‌اند که جهان نسبت به نیت واقعی آنها برای حل بحران مطمئن شود بلکه این کشورها پیش از هر گونه اقدامی برای ازسرگیری میانجی‌گری‌ها و بازگشت وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه خلیج فارس اعلام کردند که نشستی در منامه در تاریخ ۲۹ و ۳۰ ژوئیه جاری برگزار می‌شود و مصر که کشوری بیرون از منطقه خلیج فارس است، عهده‌دار برگزاری این نشست است. این در حالی است که عربستان، امارات و بحرین تاکید دارند که بحران خلیج فارس باید در داخل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حل شود.

در بیانیه‌ای که روز جمعه از سوی وزارت خارجه مصر منتشر شد، آمده است، نشست کشورهای عربی تحریم کننده قطر در منامه، پایتخت بحرین نشان دهنده توجه این کشورها بر هماهنگ سازی موضعگیری‌ها و تاکید آنها بر خواسته‌هایشان از قطر است.

در ادامه این بیانیه آمده است، حضور سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در نشست منامه در راستای توافق وزرای خارجه چهار کشور در نشست پنج ژوئیه در قاهره است.

همچنین در بیانیه مذکور تاکید شده بود، نشست منامه نشان دهنده توجه این چهار کشور عربی به هماهنگ سازی موضع‌گیری‌ها و تاکید بر خواسته‌هایشان از قطر و نیز ارزیابی تحولات، اوضاع و میزان پایبندی دوحه به توقف حمایت‌هایش از تروریسم و دخالت‌های منفی در امور داخلی این چهار کشور است.

* لیست‌های تروریستی جدید

کشورهای تحریم کننده قطر در راستای تاکیدشان بر تمایل به افزایش تنش‌ها،‌ لیست دیگری از شخصیت‌ها و موسسه‌های سیاسی و جمعیت‌ها منتشر کرده و آنها را به حمایت مالی از تروریسم متهم کردند.

دوحه خیلی منتظر نماند و اعلام کرد که لیست جدید ارائه شده از سوی این چهار کشور عربی که شامل نام ۱۸ چهره و موسسه از جمله تعدادی از شهروندان قطری و نهادهای مرتبط با قطر است با هدف تخریب چهره این کشور صادر شده است اما دوحه تمام تلاش خود را برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی انجام می‌دهد.

سیف بن احمد بن سیف آل ثانی، ‌مدیر دفتر ارتباطات دولتی طی بیانیه‌ای گفت: لیست جدید به طور غیرمنتظره صادر شد و تمامی امیدها را از بین برد و ثابت کرد که کشورهای مذکور همچنان سیاست خود در تخریب چهره قطر را ادامه می‌دهند و لیست جدید نشان داد که کشورهای مذکور به مبارزه با تروریسم پایبند نیستند.

آل ثانی افزود: تمامی کسانی که ارتباطی با پرونده‌های تروریستی در قطر داشته‌اند، محاکمه می‌شوند، دوحه همواره در قوانین خود درباره مبارزه با تروریسم را بازنگری می‌کند تا در خط مقدم عملیات ضد افراط گرایی و مبارزه با تروریسم باشیم. وی پیش از نشست منامه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد، کشورهای تحریم کننده قطر تلاش می‌کنند از طریق این بحران بر قطعنامه‌های بین‌المللی درباره سیاست‌های خارجه قطر تسلط یابند.

آل ثانی چهار کشور تحریم کننده را به تلاش برای مصادره قطعنامه‌های قطر درباره سیاست‌های خارجه این کشور متهم کرد و این مساله‌ای است که دوحه هرگز آن را نخواهد پذیرفت.

مدیر دفتر ارتباطات دولتی قطر تاکید کرد، استقبال دوحه از گفت‌وگو و مذاکرات به شرط لغو محاصره غیرقانونی اولین گام در این راستاست. قطر این بحران را به وجود نیاورد بلکه آنها این بحران را ایجاد کردند. لغو این محاصره غیرقانونی مساله‌ای غیرقابل مذاکره است و تا زمانی که مذاکرات درباره حق حاکمیت و استقلال ما نباشد، ما هیچ مشکلی برای بررسی صریح و شفاف تمامی مسائل نداریم.

* حرکت دیپلماتیک

قطر تا روشن شدن نتایج نشست منامه به شیوه دیپلماتیک خود برای مدیریت بحران از طریق دیدارهای گردشی محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر جهت توضیح موارد نقض حقوق بشری که با محاصره ایجاد شد و تاکید بر آمادگی دوحه برای گفت‌وگو به شرط لغو فوری تحریم‌ها ادامه می‌دهد.

در این راستا وزیر امور خارجه قطر هفته گذشته با تعدادی از مسئولان آمریکایی از جمله رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور، دبیرکل سازمان ملل و برخی از چهره‌ها در کنگره آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین دبیرکل سازمان ملل در جریان استقبال از علی بن فطیس المری، دادستان کل قطر نامه‌ای از سوی تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دریافت کرد. علاوه بر این امیر قطر دست خطی هم برای امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ارسال کرد.

دوحه دو هفته گذشته شاهد حضور نمایندگان نهادهای حقوقی بین‌المللی و سندیکاهای جهانی مطبوعاتی‌ جهت مشارکت در کنفرانسی بین‌المللی با عنوان "آزادی بیان و مقابله با خطرات" بود.

میهمانان قطر از تلاش‌هایی که برای منصرف کردن آنها از حضور در این کنفرانس و اتهام آنها به جانبداری از دولت قطر در بحران منطقه پرده برداشته و تاکید کردند در راستای جانبداری از حقوق بشری که توسط کشورهای تحریم کننده پایمال شده است، تصمیم به سفر به قطر گرفته‌اند و در دو روز گذشته مسائل مختلفی در باب آزادی بیان، آزادی مطبوعات و حقوق بشر را بررسی کرده‌اند.

در پایان این کنفرانس طرف‌های شرکت کننده محاصره اعمال شده علیه قطر درخواست برای تعطیلی کانال‌های شبکه خبری الجزیره و دیگر تریبون‌های رسانه‌ای به بهانه اختلافات سیاسی با قطر را به شدت محکوم کردند.

* تلاش برای تخریب

علاوه بر محکومیت‌هایی که متوجه کشورهای تحریم کننده قطر است، اقدامات رسانه‌ای روزنامه‌های آمریکایی و غربی در راستای افشای رسوایی‌های این کشورها و تلاش آنها برای تخریب چهره‌ قطر ادامه دارد و آخرین فصل آن افشای اسنادی است که نشان می‌دهد مدیر برنامه‌های خاورمیانه در مرکز امنیت آمریکا، یکی از مراکز پژوهشی در واشنگتن دست‌کم ۲۵۰ هزار دلار از یوسف العتیبه، سفیر امارات دریافت کرده است.

* ۲۵ هزار شکایت

هر روز مشکلات صدها خانواده آسیب دیده از تحریم‌ها بیشتر می‌شود، کمیته ملی حقوق بشر تاکنون بیش از ۲۵ هزار مورد شکایت از سوی این خانواده‌ها به ثبت رسانده است و آنها خواستار پرداخت غرامت از سوی کشورهای تحریم کننده شده‌اند. کمیته مذکور این عدد را نسبی دانست و اعلام کرد، بسیاری از خانواده‌ها به دلیل تهدیدات از شکایت منصرف شده و شکایت خود را پس گرفته‌اند.

* حج قطری‌ها و ساکنان قطر در دست شیطان است

با بسته شدن مرزها مردم قطر به این نتیجه رسیدند که امسال حج شهروندان قطری و ساکنان این کشور آسان نخواهد بود و هیچ امیدی به این نیست که مسئولان عربستانی از موانعی که برای قطری‌ها قرار داده‌اند، دست بردارند. از جمله این موانع می‌توان به اجبار آنها به عبور از سه کشور، ممانعت از سفر آنها به عربستان از طریق پرواز مستقیم خطوط هواپیمایی دولتی قطر، دشواری‌ها در تبدیل ارز قطر و نگرانی‌های قطری‌ها و کاروان‌های حج و مشکلات در هتل‌ها مانند آنچه در مناسک حج عمره ماه رمضان امسال رخ داد، اشاره کرد.

کمیته حقوق بشر قطر شکایت نامه‌ای رسمی برای مخبر ویژه سازمان ملل در حوزه آزادی مذهب و عقیده ارسال کرده و نگرانی شدید خود را از سیاسی کردن شعائر دینی و استفاده از آنها در راستای تحقق اهداف سیاسی ابراز داشته و آن را مصداق نقض آشکار تمامی منشورهای بین‌المللی مربوط به آزادی انجام شعائر دینی تا زمانی که به امنیت ملی و تدابیر سلامتی و اخلاق عمومی شهروندان آسیب نزده‌اند، دانست.

این کمیته افزود: عربستان از زمان آغاز تحریم‌ها تدابیر و اقداماتی را در راستای مانع تراشی در سفر شهروندان قطری به عربستان و شرکت در مناسک حج در پیش گرفته است. عربستان به قطری‌ها تنها اجازه عبور از دو گذرگاه هوایی را داده است و این شرط شامل حال قطری‌های خارج از این کشور نیز می‌شود و در واقع آنها مجبور هستند ابتدا به دوحه بازگشته و سپس از آنجا به عربستان سفر کنند.

کمیته مذکور در ادامه شکایت نامه خود آورده است، این نقض حقوق قطری‌ها به قانون شکنی‌های عربستان در مناسک حج عمره ماه رمضان گذشته افزوده شد، مسئولان عربستانی در ماه رمضان حجاج قطری را که از خطوط هوایی قطر وارد این کشور شده بودند، مجبور به بازگشت کردند، همچنین آنها حجاج قطری را مجبور به ترک هتل‌هایشان کردند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 9 مرداد 1396، کدخبر: 83476، www.ebtekarnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین